Belysning
Bo.Siltberg: Den blir nog bra där. Det lär visa sig om den blir överhettad igen. Jag ser att du skarvat ihop rören med den gamla matningen och dragit i ny oskarvad FK? Bra. Nya matningen dock ut att komma från ett lustigt ställe. Kan vara risk för kondens där om varm luft kan strömma upp från dosan med drivdonet.
maah: Den är alltså fast ansluten. Det du behöver göra är: 1. Bryt strömmen genom säkringen 2. Demontera armaturen och isolera ledarna med Wago 221/222 3. Om det är en takdosa under så kan du sätta dit ett doslock som gömmer kablarna.
etompau: Om lampan surrar eller beter sig märkligt med fullt pådragen dimmer får du byta dimmern till en vanlig strömbrytare.
Uffe A: Kan tyvärr inte läsa artikeln eftersom jag inte betalar till SVD men då är jag inte så senil som jag trodde :)
HasseTeknik: Om dimmern går sönder, orsakar brand eller bara funkar dåligt är väl av ingen betydelse - du ska Aldrig överbelasta någon elektrisk komponent! Byt dimmer eller byt lampa ( ev. konvertera till LED för lägre förbrukning).
AndersS: Ska väl förtydliga, avsåg mitt eget inlägg med "värdelöst vetande" om felsökning kretskort, metoden är fullt tillämpbar i många sammanhang.
Johan Gunverth: De verkar inte vara billiga. Har skickat prisförfrågan till min elektriker.
Nannana: Aha, där hittade jag nåt som ser bra ut! Tack för hjälpen! :)
hempularen: Det är ju precis på håret att den klarar 5, jag skulle nog dela upp på 3 slingor.
hempularen: Du borde lokalisera vart de två vita går. De slutar INTE vid en takdosa, de går till en annan enkel trappomkopplare. Alternativt att de ligger lösa i någon övertapetserad dosa. Om du vill ha dimmern vid den första placeringen, så måste du skippa de vita trådarna, koppla in den som en enkeltrappdimmer. Det finns någon variant på dubbeldimmer som jag har dålig koll på. Och du har
skutten11: Det fungerar nog bra med dosa , ta då en dubbeldosa så får du ett vägguttag samtidigt som en en brytare eller dimmers i det andra hålet , dimmer pucken får plats bakom brytaren En sak till 230 spottar brukar vara lite större än 12V och fodrar större plats Tar du en 3 facksdosa finns det leddrivers som får plats i det 3 facket , blir lite lättare då med plats för armaturen , blir då
Müssli: [citat] Ta en bild på lysrörsarmaturens insida. Det låter osannolikt att din dimmer kommer fungera om det är lysrör i armaturen. Det finns i så fall andra dimmers som fungerar, 1-10V t. ex.
Rolle85: Nu hitta jag den. Man hade ju velat ha nått mordenare dock.. https://www.byggmax.se/utebelysning/taklampor/taklampa-laron-markslöjd-vit-p64015 Egentligen hade jag behövt glera stycken men de blir dyrt. Nån som vet om de finns sånna här lampor från Kina, aliexpress, ebay eller liknande?
RoffeN: Jag vill att golvet är helt belyst under fönstren. Viktigt också att de är praktiska att montera då det bara är puts direkt på stenen.
hempularen: [citat] Ooops.. Tack för att du rättar mig. Jag tittade slarvigt.
Mikael_L: Du ska inte dra 2 olika ledare till varsin L-ingång, utan bara fast fas till en L. Och sen den enda från strömbrytaren till push-ingången.
Slugge: Bör stå i din manual hur dimmern trappkopplas, det du skrev låter som vanlig 1-polig styrning. Allt verkar okej i alla fall.
Mjolnir: Jag la den rakt ovanför dörren. Får leva med lite skugga om det blir så men tänker att fönstret ger så bra ljus plus spotsen från kommoden.:)
least: Jag har märkt att lampor som kan stråla ut värmen uppåt håller mycket längre än de som sitter skruvade upp och ner. Detta hjälper ju inte dig i valet av lampa, men kan vara bra att tänka på. Lampans montering påverkar livslängden.
jac: Visst ska det vara med måtta, som allt annat. Här har vi inga sådana problem, bor på landet utan gatubelysning och inte mycket annan belysning heller. Det nämnda belysta trädet står vid grannens infart ca 75 m från vår tomtgräns. En liten ljuspunkt på en i övrigt helt mörk väg.
ringduvaren: [citat] Såg väldigt mycket bättre ut på din bild än produktbilden! Lägger en beställning.
skutten11: Klart ett gasljus är snyggt , även det som, har glödlampa , kristallkrona utan prismor :worried: som syns , inget att ha Den nya trenden att sätta lyse , med spottar på fasad är inte snyggt , men upp till var och en
etompau: Det är en mikrovågsdetektor i denna armatur. Framgår av manualen. Där framgår också att det går att justera detekteringsområdet. Har du testa detta? Edit: OK ser att du har testa att justera känsligheten. Då är det nog bara metallavskärmning som ev. kan hjälpa.
TeroM: Har trafon platt kontakt, stor klump eller platta trafo? Kanske får plats i kontakt åt sidan om du kan byta uttag. [bild]
impendill: Nu funkar det. Min kompis som är ellärare kom förbi och drog ner nollan till uttaget.
johanna_larsen: Hej! Jag håller på att bestämma mig vilken typ av belysning jag ska ha i mitt förråd. Min dotter är känslig mot ljus som flimmrar och blev väldigt nyfiken när jag hittade ett flimmerfritt lysrör som heter g4. Är det någon här som har erfarenhet av g4 rör sedan tidigare? Vore kul och höra om någon på forumet dragits med liknande problem eller testat detta lysrör. Röret jag
skutten11: Kläm ihop vingarna på ringen , ta ur lampan , Själva armaturen sitter upptryckt , det är 2 st fjäderben som fäller ut på ovansidan och klämmer fast den Stoppa in ett par fingrar i hålet och dra nedåt , kan vara lite hårt , kanske vika lite på armatruren men pass på , fjädrarna är som en råttfälla , kraftiga , lätt att få smäll på fingrarna När du sätter tillbaka får du