Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja precis så ska man göra, fota gamla brytaren innan den kopplas loss. Då är det bara att flytta över trådarna till en ny dubbeltrapp. Kretsschemat på baksidan visar hur. De två bruna är alltså mellantrådar till en helt annan lampa som styrs via en annan strömbrytare förutom den på bild. Man har använt vit tråd för att bygla fasen i strömbrytaren. Där tycker jag du
10 svar · 1,5k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Finns både 221 och 222 tror jag Alla kablar i samma dosa måste klara samma spänning (högsta förekommande)
12 svar · 10,2k läst
·
R
RoffeN: [citat] Tack för tipset men det funkar tyvärr inte. De ska styras och dimmrad av Plejd.
5 svar · 3,9k läst
S
Suss74: [citat] Det var just de vi kollade på LED och har dimmer... de är för stora!
18 svar · 3,3k läst
·
L
Leif i Skåne: För tips kolla här inlägg #78 https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6 Eftersom du har både nolla och jord inkopplade på X-anslutningarna behöver du troligen toppklämmor t.ex. WAGO 221-3
5 svar · 1,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Hide-a-lite föreslår 1 spot på 4 kvm i vardagsrum och matplats samt 1 spot på 1,5 kvm i köket (utom matplatsen). Om du har taklampor över soffbordet och matbordet så minskar behovet. Om det är spottar som ska stå för arbetsljuset över köksön bör det vara spottar med smalare ljuskägla än 60 grader för att det ska bli bra arbetsljus där utan att det blir störande starkt
1 svar · 1,9k läst
·
useless
useless: [citat] Det verkar väldigt dumt att göra så utan att kontrollera att den tråden verkligen är jord. Med största sannolikhet finns ingen jord där, så med bara lite otur blir hela armaturen strömförande... Som sagt var; Ta hjälp av någon som vet istället.
14 svar · 3,6k läst
T
Thomas Holm: Tack för svaren! Låter min elektriker koppla in denna dock. 1-polig trapp klarar jag av själv Men stort tack nu vet jag vad jag ska beställa!
4 svar · 755 läst
·
E
etompau: Allt är möjligt, det hänger bara på hur mycket pengar/tid du vill lägga ner på det här. WMR-1000 är som sagt ej avsedd för trappkoppling och ingen omkoppling av kablar är möjlig för att få den till att fungera i en sådan. Den enda mottagaren som Nexa säger är gjord för trappkoppling är WMR-2300. Ta en titt i manualen så ser du hur det är tänkt att fungera.
9 svar · 2,2k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Hide-a-lite 1202 går bra att sätta i tak. Det är en sk. "möbelspott" som egentligen är bäst lämpad under överskåp i kök, men det är (var) väldigt vanligt med dom när man sänkte tak också i framförallt badrum. //Patrik
4 svar · 825 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Detta med inbyggda drivdon är ett intressant fenomen. Dom består av elektronik och som all elektronik så kan dom gå sönder och då behöva bytas. Då vill man ju inte behöva riva ner ett tak för att kunna byta ett drivdon som tar 3 min. En kollega letade i tisdags efter ett drivdon för två 1,2 W spottar som belyste en kamin. Det drivdonet satt inbyggt i en vägg bakom vindduk och
9 svar · 4,7k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Hide-a-lite har dessa: http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Utanpaliggande/Level_Multi_Box_II/1511554-2246088.html?variantId=2245839 http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Utanpaliggande/Level_Multi_Box_I/1511554-2245838.html?variantId=2246064 http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Utanpaliggande/Twist_Square/1511554-2365340.html?variantId=2365322
2 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Ah sorry, insåg inte att den var vänd. Då är det bara dragavlastningen då.
6 svar · 757 läst
·
BirgitS
BirgitS: Hide-a-lite har en bra guide för hur tätt spottar bör sitta i olika rum (tätare i bad och arbetsdelen av kök) och förslag på hur man kan tänka när det gäller utplacering så man får dels en roligare lösning än jämn utplacering och dels får belysningen där den gör som mest nytta: http://www.hidealite.se/Support/Snabbguide_Ljussattning/1963072.html Sen måste ni ju ta ställning
4 svar · 832 läst
·
JLyck
JLyck: Det låter som rätt många för den ”korta” sträckan. Jag har 5st på 12-13m. Dock är det hidealite outdoor comfort jag har. Men har ingen aning om varken styrka eller spridningsvinkel på dom du vill ha. Försök placera dom så dom inte är direkt ovanför ett fönster, dock är det en subjektiv inställning. Du kanske tycker om att det lyser upp där inne också. Jag har placerat mina
1 svar · 2,2k läst
·
Ilire
Ilire: Jag har köpt led lampor med skymning sensor po alla mina ute belysning .Det fungerar jättebra. Köpte på Jula.
5 svar · 5,1k läst
B
Bagar´n: Stort tack Leif i Skåne, nu funkar det.
2 svar · 3,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Strömbrytaren är kopplad med förutsättningen att svart ledare är fast fas. Av ditt symptom att döma är det inte så, utan någon av de bruna ledarna är fast fas. Du kan inte lösa detta enbart vid strömbrytaren utan du måste titta i andra dosor först för att avgöra vilken ledare som är vad.
2 svar · 1,6k läst
·
Hampus86
Hampus86: Om jag skall seriekoppla dessa två drivers, dvs kopplar en fas och neutral mellan driveenheterna för att sedan koppla ena drivern till strömkällan blir detta korrekt då? Dvs 3xspott -> driver 1 sedan en fas och neutral till driver 2. Driver 2 -> 3xspott sedan fas och neutral till strömkällan
16 svar · 3,9k läst
·
Vulcan61
Vulcan61: [citat] Ok ja det lutar åt köra med clipsen vilket bli smidigare att få bra. Ja måste såfall ändå borra hål i regel för att komma vidare med kabel till kopplingsbox. Så då tänker ja att det är knappt något extra jobb att sätta en slang enbart för att leda kabeln genom där. Tänkte sätta en apparatdosa i ett hörn med täcklock där kopplingsdosan kommer sitta. Tänker om man
4 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: Alternativet, med att blanda in utebelysningen. Vet inte om jag uppfattade det rätt. Men det är inte lämpligt att blanda in en matning från annat håll, in i samma dosa. Enklaste lösningen på det här problemet är att sätta en dosdimmer per lampa. Då behöver du bara en tändtråd (signaltråd) från varje brytare, och fas till brytaren, men fas har du ju ändå till uttaget under.
6 svar · 7,9k läst
·
E
eckeph: [citat] Det har fungerat tidigare så det är nog inget fel på kopplingen. Skulle tro att dom kopplade fel i andra änden och inte orkade göra om det.
7 svar · 2,0k läst
·
MmeMim
MmeMim: Halloj alla intressanta lösare... hur gick det för er?? Jag våndas över detta nu då jag behöver belysa en trång hall med snedtak och skulle gärna se lite lösningar ni gjorde (och min är verkligen trång! 210 i takhöjd i 20 cm innan det börjar slutta rejält så man ska bara kunna passera igenom men behöver det ju rejält upplyst.
7 svar · 11,6k läst
·
J
Jotsat: Lätt hängande armaturer, dvs likt dem i första bilden. Stående har jag aldrig förstått mig på och belysning med ljusbild upp/ned passar endast putsade, gärna med flera olika huskroppar, i storlek Hollywood
12 svar · 9,4k läst
·
K
Kattis741: Tack! Jag fattar!
2 svar · 1,9k läst
K
2 svar · 1,9k läst
C
combato: Ja, det kan ju vara en bra idé. Det har jag inte tänkt på. Skall testa!
2 svar · 1,3k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Det beror som vanligt vad du ska göra där inne? För kontor brukar man rekommendera 500lux industri med finmekanik minst 750lux, men operationsbelysning kan ge 150000 lux. Så man kan egentligen inte få för mycket ljus, om man inte ska sova där förstås! Jag hade satsat på 1000lux. Föernklat räknat (60x1000)/5500 = 11 julaarmaturer.
26 svar · 10,0k läst
·
T
Thullen: Du köper en ny armatur, beställ två när du ändå köper så har du tills nästa slocknar :) https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-md-350-led-5w-silver-ip21-500ma?&gclid=Cj0KCQjwre_XBRDVARIsAPf7zZh7kX1lsEjvCLIgdFfC1Qt2mFRMga8YH-Ms-CqIwtlvBLXkr5z0U6saAhysEALw_wcB
3 svar · 3,9k läst
·
A
Abbesnabb: Har en sådan lösning i två garderober. Rörelsedetektorn bryter 230 V till driver och sedan sitter en dimmer för att ställa ljusstyrkan (lysdioder). Kan vara bra att tänka på att eventuellt tjusiga dimmrar med diverse elektronik och digitala minnen kan funka mindre bra när strömmen bryts helt (de tappar minnet). Därför är, som tidigare föreslagits, en enkel potentiometer att
2 svar · 1,7k läst
H
Holmspel: Ja dom där är nog inte så tokiga. Frågan är hur ljuset blir när dom sitter så högt upp.
5 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.