Ska göra om badrummet o då blir det spottar i taket förstås men är man helt knäpp om man försöker hitta spottar med GU 10 fattning för då kan man ju byta ut om en går sönder!?
Vet ju att dom säger led ska hålla länge men när dom väl börjar ge upp måste man ju kanske byta alla vill ju inte ha olika!
Finns ju dimbara led med gu 10 fattning så då är det bara byta lama.... Hur har ni gjort o tänkt?

Jag var inne på samma spår till en början. Slutade dock med LED pga djupet på armaturerna. GU10 armaturer hade behövt en ganska häftig sänkning av taket.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Är det bara en nackdel med taket så då kör jag nog med gu för jag har bra med marginal. Fler synpunkter elr tips på spottar någon?

Har nu suttit o sökt lite spottar...Om jag lyckas hitta någon spott med gu10 kommer det bli svårt hitta någon dimmer som klarar av dimra 6 st spottar då? Ingen som satt vanliga spottar med gu 10 sockel i taket?

Men hittar jag inga så ska jag satsa på såna som passar i en apparatdosa för den storleken bör väl alltid finnas misstänker jag... Elr är det bättre med andra dosor?

P ptlf skrev:
Har nu suttit o sökt lite spottar...Om jag lyckas hitta någon spott med gu10 kommer det bli svårt hitta någon dimmer som klarar av dimra 6 st spottar då? Ingen som satt vanliga spottar med gu 10 sockel i taket?
Inga problem alls att dimra, jag har philips warmdim i hela huset, olika dimmers, alla funkar.

Har inte hittat några bra spottar med GU 10 så nu blir det led men någon som kan länka till några bra som helst passar i en vanlig rund apparatdosa, tänker att det blir enklare byta en vacker dag när någon lägger av så kör man samma dimension för det den hålstorleken bör väl alltid finnas hoppas jag:thinking: Jag tänkte sätta två rader ca 53cm från väggen med 4st/rad , blir det för mycket tror ni ? Går ju alltid dimra ned tänker jag...Kan tillägga att det blir bara en duch mitt på väggen och inte två som på ritningen. Ritning av badrum med måttangivelser och planerad belysning med spottar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
P ptlf skrev:
Jag tänkte sätta två rader ca 53cm från väggen med 4st/rad , blir det för mycket tror ni ?
Hide-a-lite rekommenderar i sin ljusguide 1 spot per 1,5 kvm i badrum, och då inklusive de som finns ovanför spegeln. Nu är texten för måtten på din ritning lite för liten för mina ögon men jag tror det står 1600 mm ovanför kortsidan och i så fall motsvarar rekommendationen väl närmast en rad med spottar och ungefär 1 meter mellan dem.

BirgitS BirgitS skrev:
Hide-a-lite rekommenderar i sin ljusguide 1 spot per 1,5 kvm i badrum, och då inklusive de som finns ovanför spegeln. Nu är texten för måtten på din ritning lite för liten för mina ögon men jag tror det står 1600 mm ovanför kortsidan och i så fall motsvarar rekommendationen väl närmast en rad med spottar och ungefär 1 meter mellan dem.
Dina ögon fungerar bra! Tack för det men ser det inte konstigt ut med bara en rad på mitten:thinking: Om man skulle ta två rader med tre så har man ju riktigt säkert bra ljus då , iofs beror det ju lite på hur mycket ljus varje spot ger också...

BirgitS
Man måste ju inte sätta dem på rad om man inte vill ;)
Utan utgå från var man behöver ha det ljusast, typ vid handfatet finns det ju särskild belysning så då kan en takspott vara längre till höger för att i stället kunna lysa upp lite mer av golvet under kommoden och ha en närmare handdukstorken än i mitten så man ser sidan av toaletten bra vid städningen, gör något kul och variera. Kolla på hide-a-lites guide!

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.