Val insatser och brytare. (Smart Hem)

547 läst  15 svar

Nästa tråd i Belysning
  1. MDIST
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Dags att uppdatera belysningen hemma. Ska byta ut alla brytare, dimmers och insatser hemma. Sitter idag med trevliga JUNG saker, men gamla. Kravet ska vara att både brytare/dimmers och Smarthem ska fungera med varandra. Dvs, stäng av på väggen och slå på med en app. Installationen kommer göras av behörig elektriker, men han kommer förstås behöva veta vad jag vill.

Frågan är då vilken väg man ska gå. Finns det idag insatser med Z-Wave inbyggt? Eller har någon, något annat förslag?

2. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 8
    Kolla om Plejd kan vara något som passar ditt behov.

3. MDIST
    Medlem Nivå 1
    Om det inte bara hade varit blåtand... :(

4. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 8
    Det kommer en gateway den är bara lite försenad.

5. MDIST
    Medlem Nivå 1
    Ah. Det låter ju bra. Men för att vara lite mer konkret i mitt svar.

1. Begränsat MESH.
    Att bygga ett meshnätverk hemma på BLE, blir ganska sparsmakat då det inte finns så många produkter att ansluta med. Det kan bli lite Betamax-resultat av det.

2. Brist på brygga
    Bra att det kommer brygga, men hur bra den är och dessa kapacitet är långt ifrån vår kännedom idag. Jag vet inte heller ifall andra bryggor accepterar Plejd. Om man nu t.ex skulle koppla den mot homey

Skulle kanske ha postat i hemautomation och inte belysning?

Vad använder folk för insatser med z-wave och vilka brytare/knappar har ni? Är allt Fibaro och Schneider?

6. M
    Medlem · Nivå 11
    Plejds gateway skulle ha kommit i våras. Förra året... Sen blev releasen framflyttad till hösten -17 och absolut senast före jul. Än har inget hänt så jag skulle inte vänta på den. Dessutom blir du troligtvis låst eftersom Plejd kör med ett helt egenkomponerat protokoll. Du kan du inte bygga ut ditt system i framtiden.

Hemma har jag blandat Plejd och Z-wave, mest för att lära mig grejerna. Använder Fibaro och Aeon Labs med en Vera Plus som kontroller.

7. A
    Medlem · Nivå 7
    En stor fördel med z-wave (eller nackdel med plejd) är att det finns vanliga plugin-brytare och dimmers. (Typ stickpropp)

Jag har i några rum använt fibaro dimmerpuck till taklampan och sedan utnyttjat den extra ingången för att styra t.ex en fönsterlampa via plugin-brytare.

....sedan lagt alla fönsterlampor i en grupp och styrt via solens upp/nedgång

8. M
    Medlem · Nivå 11
    Glömde skriva att jag inte har några speciella brytare, vanliga Schneider Exxact med fjäder. Eftersom jag kör med puckar bakom brytarna kan jag ha vilka som helst.

9. MDIST
    Medlem Nivå 1
    Tack,
    Så du har delat upp brytare (Schneider osv...)
    Sen har du puckar. (Fibaro eller liknande)

Kör du vanliga LED-glödlampor som är dimbara sen? Inga Philips Hue eller så..?

Schneider verkar ha brytare för Z-Wave, men inte så bra reviews. Har du provat dessa?

10. MDIST
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker Plejd spelar bort sig själva helt. Varför fixa & trixa med en plejd gateway för? Ett öppet protokoll och garanterat kompabilitet med andra hemmakontrollers, så hade ju produkten varit en hit.

11. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag har bara dimbara LED, inga Philips Hue eller liknande.
    Schneider Connect är bra trådlösa produkter men i mina ögon dyra. Jag visste faktiskt inte att de går att köra i Z-wavenätverket, det måste jag testa! Jag har bara använt dem tillsammans, alltså sändare och mottagare.
    Mina Z-wavekunskaper är inte stora, jag har bara gjort två scenarion mest för att testa grejerna. Sen har jag några branddeckare och tempsensorer också.

12. MDIST
    Medlem Nivå 1
    För att bli lite petigare... Antag att jag monterar Fibaro eller liknande...

Går dessa att kombinera ihop med en strömbrytare med vipp? (Fjädrar upp och ner)

13. M
    Medlem · Nivå 11
    Vet inte vad du menar med "fjädrar upp och ner" men en återfjädrande strömbrytare kommer fungera oavsett märke. Oftast köper man en trapp- eller kronbrytare och kompletterar med en eller flera fjädrar.

14. MDIST
    Medlem Nivå 1
    Ja då sätter man en fjäder på ena sidan av brytaren. Så "PÅ" fjädrar tillbaka.
    Ett annat alternativ som jag undrar över är om man kan få både fjäder bakom "PÅ" och "AV".

Det blir då dimmer på både upp (PÅ) och ner (AV) tryck.

15. M
    Medlem · Nivå 11
    Nej, det går inte med en vanlig brytare med fjäder. Du måste välja återfjädrande uppe ELLER nere. Såvitt jag vet finns ingen brytare med noll-läge i mitten och slutning både upp och ner. Fast det är ingen dum idé alls, jalusibrytaren hade blivit enklare att hantera t.ex.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: