J
Jensa1: [citat] Kanon
14 svar · 14,2k läst
J
14 svar · 14,2k läst
T
teamlundver: Ingen aning. Vi blev också konfundersamma. Sent from my LT18i using Byggahus
69 svar · 41,0k läst
·
D
drsakke: Allt kan ju gå bra under optimala förhållanden. Vet du om bastun var använt i ngn större grad? att montera dessa cementbaserade skivor i duschen fungerar säkert alldeles utmärkt. Det är faktiskt så at jag skulle hellrre använda dessa än gips. Men dessa är ju en fuktspärr i sig själv, det är därför du kan skippa strykmembran. De är alltså vattentäta och ganska så ångtäta
16 svar · 7,9k läst
·
D
drsakke: Står inget ang. det, så antar att den ska sitta där. Du kan säkert ringa å höra med de som solde aggregatet om du vill vara absolut säker. MVH Sakke
5 svar · 2,9k läst
H
Hans Olov: Hej, är det någon som vet om det är tillåtet att sätta in ett badkar i en redan befintlig bastu med elaggregat? Har för avsikt att att använda bastun för bad eller bastu (alltså ej samtidigt). Är det något speciellt men bör tänka på? Tacksam för svar. //Hans
0 svar · 3,2k läst
D
drsakke: Nej, du kan byta bara slingan, ta reda på vad det kostar. Om bytet är dyrt kan det ju vara lika bra att byta hela aggregatet om den är lite gammal och specielt om man önskar att upgradera mvh Sakke
5 svar · 6,0k läst
raveper
raveper: Det är för att de inte har råd med strömmen när bastun är färdigbyggd..
16 svar · 7,6k läst
J
Jensa1: Det blev dubbel läckt. Luftning bakom panelen känns viktig för mig. Bygger bastu i min friggebod som ja byggt i år. Tack för hjälpen.
4 svar · 4,6k läst
D
drsakke: 120kg står det i teknisk beskrivning... Blir nog varm lika fort som det mesta av vedeldat i ett fristående bastu.klart att en stor stenmassa tar lite längre tid att värma , men en del är beroende av hur mycket kaminyta är mot stenarna= överforing av värmen til sten- Helo och Narvi har motsvarande ugnar, originalen av denna typ är Iki-kiuas, som också har vunnit de flesta tester på
14 svar · 12,2k läst
Rome
Rome: Hejsan. Min situation är följande. Jag ska bygga "klart" en bastu hos min kusin som har bett mig om hjälp med detta. Jobbar som snickare men har dock inte gjort någon bastu under mitt liv. Hemma i deras badrum så har någon innan förberett och börjat bygga bastun, men jag ser lite saker som gör mig fundersam. Dom har reglar med stålreglar 70 x 45. det är 1 vägg som dom har reglat, den
0 svar · 2,4k läst
L
Lawrence: [citat] Jo, kanske det men jag tycker inte det blir så mycket vatten på golvet, åven om jag häller på aggregatet då och då
70 svar · 45,7k läst
·
H
hedde: Skall strax dra igång bygget av bastulavarna och funderar på hur jag får den mest stabila konstruktionen i en l-formad bänk som går i en 90 graders vinkel. Någon som har tips, idéer, skisser eller ritningar på hur man får det som mest stabilt?
0 svar · 3,3k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Kakel i taket också....
4 svar · 4,6k läst
M
mlkjhr: Även granpanel kådar en del men kanske inte så mycket som furu.
6 svar · 10,9k läst
D
dhanjel: grunden är ett eksjöhus som har det , så en arkiekt tycker uppenbaligen det är ok.
14 svar · 13,8k läst
·
mångstekta
mångstekta: Mer sten desstu bättre! så dom med 90kg sten kan jag rekomendera iaf! kanon värme att bada i även på låga temperaturer typ 50-60grader! mer vatten man kan kasta på bättre blir det! om man inte ska bada svensk bastu då skulle jag rekomendera en elfläkt från nått billigt varuhus... ;)
7 svar · 3,6k läst
R
rulebreaker: Som sagt så spenderades dagen på att leta reda på var sjutton de 3 faserna går i väggen tillsammans med den mystiska ensamma ojordade fasen som tidigare bastubyggare petat in rakt in i isoleringen. Efter att ha krälat runt på vinden, ryckt i kablar och petat med dragfjädrar så fick jag nog och mejslade upp en del av väggen runtom den ojordade ledningen och triangulerade riktningen på
10 svar · 7,3k läst
·
F
freddy78: har ett rum i källaren om är helt oinrett o används som förråd o mekhörna idag men i ena hörnet e nu tanken att ställa in ett färdigbyggt basturum/bastumodul med tak o hela kittet dock de jag har funderingar om är taket o resterande del av rummet där sponten o bjälkarna e frilagda bör man lägga en fuktspärr o tex gips i de taket eller kan man helt sonika låta detta vara orört som
0 svar · 2,7k läst
platon1980
platon1980: Nu sitter trädörren på plats, blir lite gammaldags intryck, men gratis, troligtvis tätare och mer klassisk bastukänsla.
5 svar · 2,4k läst
D
drsakke: I en utebastu är det svårt att överdimentionera ugnen, rent praktiskt. Det är flera tilverkare av vedeldade ugnar. Narvi, Helo , Kastor (tylö), misa, Harvia, Iki och Kota. Har personlig erfarenhet av Harvia, Narvi, Kota, helo. Av dessa så så har det väl bara varit Harvia som jag har varit misnöjd med. Kan dock vara att felet inte var i ugnen. Iki är den som har vunnit senaste test av
13 svar · 10,0k läst
·
K
Knut: Vill du ha lite livslängd på stugan satsa på att timra med 6" , sköter du taket så håller den i generationer. Välj gran till bastun. Tänk på att timret torka o sjunker ifall du ska regla en mellanvägg. Du ångrar aldrig en för stor byggnad, men du ångrar en för liten / Knut
2 svar · 5,1k läst
Bruiser
Bruiser: Äh, det där såg ju bara krångligt ut, min lösning är ju genial. Minimalt med arbete, maximalt utfall. Dessutom vill jag påstå att man lösning helt saknar rörliga delar och är oerhört driftsäker.
14 svar · 4,6k läst
A
AndersS: Japp. Vi hade ett vanligt fönster som jag bytte ut mot murade glasblock monterade i en egengjord karm. Sedan panel). [bild]
1 svar · 2,8k läst
·
D
drsakke: Visst är den det :), ja taket först(och som vist i videon hyvla bort "han-sponten" på översta väggpanelraden. Jag skulle ha använt standardavstånd cc 60cm. OBS!!! kom ihåg fästen för lavar och ugn (dessa skruvas i reglarna så att lave eller ugnen inte faller ned.) MVH Sakke
9 svar · 6,9k läst
R
Robobob: Ska precis bygga samma typ av bastu som du... Så vore grymt att få höra dina erfarenheter.... robert 0730211591
9 svar · 11,9k läst
A
Aufgedyng: Ok, jag trodde att det hade något med hur bra spiken tål värme eller något. Tack! -Mats
2 svar · 3,2k läst
D
drsakke: OK, då är jag med.. MVH Sakke
5 svar · 7,1k läst
K
kurema: Jag bastat en vecka nu i en bastu i en 19kvm bod. Det verkar bra, men är lite tidigt att säga att konstruktionen jag valde är rätt. Utifrån är det, panel , vindpapp, 70mm isolering, masonit, luftspalt 20mm, bastupanel. Alltså ingen bastufolie. Men vedbastu, vilket jag rekommenderar. Mysigt och sitta och titta på elden istället för på elräkningen!
21 svar · 26,3k läst
J
Jensa1: [citat] Tack.
2 svar · 3,6k läst
J
A
anga01: Hej. Intressant bygge av flotte. Har du någon ritning på den? // Annica [citat]
4 svar · 25,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.