D
drsakke: Klämda skötar funkar,15 cm överlapp, specielt om det "bara" är en utebastu. Om man daremot måste ha 100% täta skötar (inomhus bastu specielt om inte "rum-i-rum". så tejpar man. Du kan säkert få tag på ägnat tejp där du köpte folien. MVH Sakke
3 svar · 11,8k läst
F
frav: [citat] För enkelhetens skull samt närhet till butik, så blev det K-Rauta.
10 svar · 9,6k läst
D
drsakke: Kakske möjligt att ha luftning från väggen ut från dörröppningen mot bad, altså tätt på bastusidan av dörren och öppet mot bad (lister med glipa, f.eks på toppen) värmen driver ev fukt ut utan problem ,detta kan man göra genom att bygga just den väggen med rum- rum prinsip( 45x45 läkt med stöd i mitten ) vet inte, alltid ett problem när man ska göra saker okoordinerat. MVH Sakke
26 svar · 10,1k läst
·
D
drsakke: Desuutom skulle skiten rosta något fruktanssvärt... MVH Sakke
3 svar · 2,7k läst
M
Mattias E: Jao...jag skulle tro att det blir 1-2ggr/v på vintern och lite mer på sommaren. Hade nästan tänkt gräva 30cm för säkerhets skull.
6 svar · 5,0k läst
G
görkki: Hej! Har en del funderingar kring isolering bastu... jag bor i en bostadsrätt på 1a våning och har betongtak/väggar där det nu bilr en bastu, så borde inte finnas fukt i botongen så borde jag väl kunna i taket regla/isolera mot betong med 45mm och sedan folie/luftspalt och panel? fukten borde väl bildas endast mellan folie och panelen vid bastubad?? sedan tänkte lämna en betongvägg
0 svar · 2,8k läst
J
johan_paz: Ingen som har haft liknande funderingar? Eller är det att svära i kyrkan, att måla en bastu? ;)
1 svar · 3,7k läst
D
drsakke: [citat] Nu har jag ju skrivit en del på tråden , men verkar inte vara så hög aktivitet för tiden. Planen verkar ju bra, som sagt isolera i taket med minst 10cm med luftning mellan isolation och yttertak, folie på innsidan (annars får du kraftig kondensering i takplankerna). Isolera så mycket du kan i väggarna med folie på insidan. 2,5 x 2,2 m är mer än stort nog för 4 pers.och
17 svar · 63,7k läst
·
S
stebo: [citat] Briljant ide!
5 svar · 16,1k läst
·
D
drsakke: Det är säkert kombination av bägge. Om bastun har använt flitigt och det inte är dampspärr/folie innanför isolationen så kan en stor del av detta vara kondensering. temperatuskillnaden är stor mellan betong och den varma bastuluften. utan dampspärr kondenserar detta på betongen. Det krävs väldigt efektiv ventilering mellan mur och isolation om det ska vara tort (förutsatt att det er
2 svar · 6,0k läst
D
drsakke: Exacta har detta i broschyren: Tikkurila panelskydd som finns i genomsiktig, svart och vit, Panellasyr som kan brytas i alla NCS färger. De har också en Bastuvax som kan användas på lavar, finns i 3-4 varianter (svart,genomsiktlig, varm trä och vit) http://viewer.zmags.com/publication/e908956b#/e908956b/76 Dessa är iaf testade för just användning i bastu så man inte riskerar otrevliga
3 svar · 16,5k läst
T
trojlee: Någon som handlat från glasnet?...är också ute efter en bit glas till bastuvägg... / M
2 svar · 11,3k läst
D
drsakke: Det torkar upp om det är a) luftat mot välventilerad rum bakom isolation b) det inte kommer fukt inn i konstruktionen och sist c) a+b. Jag har hört om och sett mögel i bastu.... MVH Sakke
27 svar · 8,5k läst
chris47
chris47: Jag tänkte slänga ut mitt badkar och installera en bastu på den lediga ytan. Vad bör man tänka på? Resultatet skulle bli en två mans bastu med två teak stolar och ett litet IR aggregat. Golv och väggar får vara som de är (klinker och kakel) och jag tänkte sätta in en ventil som går genom ena ytterväggen som man öppnar när man bastar. Jag bygger en glasvägg från golv till tak
0 svar · 2,2k läst
D
drsakke: Fungerar säkert bra. Skulle dock rekommendera härdat eller laminerat glass i bastuvägg. MVH Sakke
20 svar · 7,7k läst
J
jan_sve: Hej! Ska till att börja bygga en fristående bastu och en relax i samma rum och då är frågan vad man kan ha i rummets tak. Blir det väldigt fuktigt i taket eller, har ju en takventil,funderar på om man kan måla innertaket med våtrumsfärg.Taket är nån form av mjuka skivor.
0 svar · 3,1k läst
D
drsakke: Den beskrivelsen var vel ganska OK, det var några märkligheter dock som jag undrar över...enligt denna instruktionen är inte maskinell tilluft till bastu tillåtet?? varför då?? fungerar aldeles utmärkt , men då måste ventilen plaseras Över ugnen på vegg eller i tak (minst 50cm över) , då måste man ha maskinell frånluft också, det plasseras 50cm från golv under lavarna, helst
2 svar · 3,0k läst
W
wangefors: Vilken underbar idé det är med bastu i jordkällare! Jag kommer absolut göra det! Går det att slänga på betong direkt på jorden? Tänkte på underlag för klinker. Vart gör man av vattnet på golvet?
2 svar · 6,4k läst
N
Nordis123: Tack för alla svar. Alltså verkar det onödigt med plast så då skippar jag den.
6 svar · 3,4k läst
D
drsakke: I princip inte. Klinker i sig motstår det mesta. Fogarna däremot kan med førdel impregneras om de är betongbaserade (altså inte epoxy) det hindrar missfärgning og förenklar rengöring. Detta kan du köpa på butiker som säljer klinker. Köp också rengöringsmedel som du rensar fogarna med då bastun inte är ny. MVH Sakke
1 svar · 2,5k läst
F
fredda: Visst finns det lösa infrapaneler, Tylö har tex. några olika! http://www.tylo.se/product.aspx?r_id=18846 Eos http://www.saunainter.com/se/infra_panel/eos_infra_panel/
1 svar · 7,9k läst
L
Lawrence: Jag har dimmer på min belysning , kika på tråden "Min bastu" Trafon sitter naturligtvis utanför
3 svar · 4,0k läst
D
drsakke: Ja, man får ju tro på det man själv vill. Nej, Jag har inte haft oisolerad bastu, som jag senare har byggt om och efterisolerad om det är det du menar med personlig erfarenhet. Men i var enda instruktionsmanual från ugnstillverkare har det stått at stenväggar ökar uppvärmningstiden och energiförbruket. med stor nog ugn kan man kompensera uppvärmningstiden. Det kan så vara att TS inte
10 svar · 6,2k läst
F
fredl: [citat] Det gäller att ha rätt temperatur, dels i bastun i allmänhet och framförallt att hitta rätt plats i bastun som passar ens tycke och smak. En "vanlig" torrbastu är inte lika skönt som i en bastu där man kastar vatten på ett stort stenmagasin. Vedeldad bastu som vi har i stugan är helt fantastiskt men kräver lite mer framförhållning att bli riktigt svett och sedan kasta sig i
10 svar · 6,8k läst
M
Mazken: Jag byggde också bastu i källaren med plåtreglar och osb. Jag löste det så att jag satt kortlingar 45x95 träregel på den höjd där laven skulle sitta. Blev kanon att skruva fast laven i den.
12 svar · 11,6k läst
·
B
bengt007: Jag glömde IP klass ska vara minst IP24.
9 svar · 8,0k läst
D
drsakke: Ja, detta var ju jättefint. Personlig hade jag nog satt lavarna lite høgre, men funkar det, så........ MVH Sakke
7 svar · 6,4k läst
·
Herr_JT
Herr_JT: [citat] Jag har sedan barnsben fått förklarat för mig, av mina finska släktingar, att när man sitter på den övre laven ska fötterna vara i höjd med bastuugnens övre del, dvs i höjd med stenarna. Av någon, lustig, anledning stämmer det väl överens med vad basseman nämner.
13 svar · 74,7k läst
V
Vegar: Tack för trevliga kommentarer! Betalde cirka femti för bygget, skorsten och lavar med pall inkluderat. Kaminen femton, och transporten fem. Efter egna ritningar, från DC Designsnickeri i Mariestad.
4 svar · 21,8k läst
·
T
trojlee: har du slagit på knappen på själva aggregatet?....är jord och nolla på rätt ställe?...själva av/på-knappen som sitter på aggregatet styr spänningen till själva styr-panelen..vet dock inte vilka spänningar det ska vara men lågvolt är det av säkerhetsskäl. Kollade lite på elschemat till den och om matningsknappen är på så ska I/O-knappens bakgrundsbelysning lysa. 6-ledaren
3 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.