Vår bastu finns i ett litet utrymme i tvättstugan i källaren. Den byggdes 1968 och ser jättefin ut, för den är aldrig använd

När vi flyttade in i huset i höstas så bytte vi ut bastudörren, då den gamla blivit skev och inte gick att stänga. Vi tänkte att det skulle räcka, innan bastun togs i bruk. Tji fick vi! När vi rivit lite i inredningen såg vi att det ligger isolering direkt mot lecaväggen/ytterväggen och ser lite allmänt obra ut ur mögelsynpunkt. Hade vi börjat använda bastun efter att bara ha monterat dörren torde den ha möglat snabbt som attan.
Därför tog vi in offerter på att slita ut all panel/golv och göra om allt från scratch, så det blir rätt. Ytan är ca 1,7x2,2 meter, alltså knappt 4 kvm. På detta har vi nu fått offerter på mellan 60 000-70 000 kronor för att göra om allt
Jag blir lite fundersam, kostar det verkligen så mycket att fixa en funktionsduglig bastu om man skippar allt lyx och bara vill kunna basta och undvika mögel eller sprickbildning i fasad/golv? Då verkar det ju betydligt enklare att bara köpa ett basturum för hälften av den kostnaden, och bygga upp inne i utrymmet som är avsett för bastu