Jaaa, nu ser jag (och förstår) :o

Grejen är att den gamla bastun var uppbyggd på detta sätt med panelen direkt
på reglarna och folie i mellan. Den hade stått sen -72 och det var fint i väggarna.

Dom hade reglat liggande 45x45 direkt på betongväggarna(källarväggen) och tryckt in
isolering så den låg mot betongen. Sen hade dom, som jag skrev ovan, lagt folie och
sen spikat panelen direkt på reglarna. Kanske mer tur att det klarat sig, vad vet jag... ??

Vad tror du om att montera dessa skivor i duschen ? Enligt tillverkaren ska man då kunna
skippa fuktspärren om man limmar skarvarna. I så fall borde man kunna bygga enligt detta:

Bastuvägg som gränsar mot dusch(C): bastupanel - bastufolie - isolering - reglar 45x70 - (ev OSB) - våtrumsskiva

Vågat ?

mvh/ Moribusken
 
Allt kan ju gå bra under optimala förhållanden. Vet du om bastun var använt i ngn större grad?
att montera dessa cementbaserade skivor i duschen fungerar säkert alldeles utmärkt. Det är faktiskt så at jag skulle hellrre använda dessa än gips. Men dessa är ju en fuktspärr i sig själv, det är därför du kan skippa strykmembran. De är alltså vattentäta och ganska så ångtäta också. Ändrar nog inte rekommendationen på väggens struktur.

Du välger själv. Det KAN fungera, jag vet inte. Om allt är snustorrt vid byggtidspunkt och allt är så tätt att fukt inte kommer inn i väggen så funkar det kanske, men är inte rekommenderad byggsätt.

mvh
sakke
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.