S
stebo: Nu är bastun klart (nja, några lister vid fönstren är iof kvar) - första badet igår. Jag använde Silvan golv från Bauhaus på väggarna - ekonomivarianten. Målade svart bastu-bets innan jag klädde väggarna. Väggarna har stått över sommaren - sommardagar med temp på 50+ grader och än inget rinn från kåda. I taket fick det bli asp, orolig för kådadropp från taket. Lavar i
12 svar · 11,0k läst
A
aheydeck: Okay, då kör jag på det! Tack!
2 svar · 2,4k läst
haavard
haavard: Från nock på bostadshuset drar du en linje med 10 grader lutning neråt. Inom 15 meter skall bastuskorstenen vara så hög att den korsar linjen. I tillägg gäller kraven i BBR om avstånd mellan byggnader och hur avståndet kan göras mindre genom tex brandklassade fönster.
2 svar · 11,1k läst
M
mmotor: Någon som har tips va man skall göra för att få jämnare värme i en bastutunna, fläkt i taket eller går det att isolera golvet med något (inget brandfarligt)
0 svar · 4,8k läst
possum77
possum77: Se den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/el/140409-koppla-400v-3fas-bastuaggregat-men-saknar-en-ledning-nolla.html
1 svar · 11,7k läst
·
Anton75
Anton75: Hej, imorgon beställer jag mitt aggregat, fick tips om Narvi NM 900. 30 kg sten. Nån som har nån åsikt? Tack på förhand, det finns överraskande få omdömen om aggregat i prisklassen 3-4000 kr... Anton
9 svar · 4,4k läst
J
johkar: Det är ett alternativ som jag hade hoppats slippa, men det kanske är den enda lösningen. Någon som vet vad det ungefär kostar att ta upp ett 15 cm hål?
2 svar · 2,7k läst
·
J
jlossint: Nu är långväggen murad och putsad och under arbetet så kom en fråga upp. Frågan handlar om de ventilerade väggarna som finns mot ytterväggarna. Dessa är konstruerade enligt Tylö´s anvisningar och ligger med 22mm distans från ytterväggen. Hur ventilerar jag dessa egentligen. Skall det finnas någon öppning/ventil. Samma sak gäller taket som ju vetter mot blindbotten i bjälklaget?
3 svar · 4,5k läst
D
drsakke: Tror det var runt 10000kr… Var inte den här det blev beställt från lokal glassmästare, denna är nog billigare. saunan_lasiseina__ovi__lisapala_ja__korkea_ikkuna__saranat_sivulla MVH Sakke PS. link til hela sortimentet av glasväggar/dörrkombinationer https://www.netrauta.fi/portal/sauna/saunan_lasiseinat
23 svar · 14,4k läst
·
S
sforskarn: Ingen golvbrunn inne i bastun? Eller missar jag den på fotona?:cool:
7 svar · 13,2k läst
·
M
mlkjhr: Bastupanel (gran) i väggar och tak, asp i lavar. Det är en bra kompromiss mellan pris och kvalité. Inte för att granpanel är dålig kvalitet men en viss kådning blir det, men inte så det stör mig. Vill man ha kvistfritt och kådfritt så kan man ta asp överallt men då blir det betydligt dyrare.
4 svar · 6,3k läst
A
Anderssonbjorn: Ville bara uppdatera med att ni känns det kanon! Har haft två bad, ett på 70 och ett på 75 (uppvärmningstid ca 1h). Tagit åt mig era tips om att elda hårdare (dragit ut asklådan lite extra och proppat fullt med ved), använt mycket vatten, och så har jag byggt en extra trätrall på den 1/4 av golvet som man går på. Gjorde den tätt med distanser så luftspalt finns till det öppna
15 svar · 18,8k läst
·
K
kennie_o: Jag söker kontakt med någon som köpt och installerat en infrabastu från företaget Luxway i Göteborg. Jag skulle vilja vet om det fungerat.
18 svar · 48,2k läst
·
Korvgubbe
Korvgubbe: Material finns till en bråkdel av båtaffärspriserna på Biltema och duger precis lika bra.
4 svar · 6,3k läst
·
J
Jarno Saelen Säärelä: Ahapp ahapp, får väl dundra på som man brukar och försöka hålla koll på där de droppar, främst takdroppandet som man vill försöka undvika ^^ men bastar allt som oftast ganska hårt (90-110 grader) så bör la pressa ut en del, ska man bara låta de hänga kvar i droppar eller blir de bättre om man tar en brädstump eller liknande och försöker stryka bort de som tränger ut? :)
3 svar · 6,4k läst
T
thomasx: Tiden är beroende av volymen och effekten. Högre effekt går fortare Mindre volym går fortare. En mindre bastu med ett större aggregat går alltså fortare.
1 svar · 2,9k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Jag skulle skjuta genom fjädern. Tejp funkar skitbra också, eller?
1 svar · 5,4k läst
J
JKrister: Nej eps på utsidan håller jag med om. Det är glasull på insidan jag gärna slipper.
13 svar · 5,1k läst
P
Pluttiz: Hej, är lite klyven hur jag ska fortsätta här. Som på första bilden blir det gips mot väggen (detta ska bli dusch hörna, ska tätskikta enligt gvk regler hade jag tänkt, men ska jag släppa upp gipsen några mm från plattan (plattan är INTE isolerad). nu står regelverket på tjärpapp men ska man behandla syll regeln med nån olja först, om man nu ska lyfta gipsen kanske man borde
0 svar · 2,7k läst
·
G
goldfish1977: Bastupanelen på väggarna och i tak börjar flagna i min bastu (se bilderna nedan). Det som flagnar är väldigt tunnt och fn. sticker man sig inte på det. Så nu lite frågor/funderingar: 1) Vad är anledningen till att det uppstått (ålder/att man inte oljat)? 2) Vad kan jag göra för att åtgärda? Går det att slipa? 3) Bör man olja med ex. parafinolja? Tacksam för alla tips. Tak [bild]
0 svar · 3,4k läst
·
M
MUSS: Jag rev min bastu för ett år sedan. Spån, folie och sedan luftspalt innanför panelen. Inte en tillstymmelse till skador och den var 25-30 år gammal! Byggde exakt på samma sätt när jag renoverade skiten. Med bra ventilation funkar nog det mesta.
12 svar · 5,9k läst
D
drsakke: Frågan är vad väggarna är gjorda av förutom skorsten??? men enkelt: 1) Ja, du kan ha tegelvägg/skorten i bastun, men aggregat/kamin måste dimensioneras större om det är mycket "stenvägg" eller glass i bastuväggar. 2) har du skorsten så tycker jag att du ska gå för en vedeldat kamin. Mysigt och ger bästa badkvalitet (ju mera sten desto bättre) - det finns också kombinationskaminer
4 svar · 7,6k läst
Haba_tsutt
Haba_tsutt: lite off-topic men jag har ett Mondex Classic (den räfflade varianten) och min erfarenhet är att det krävs en ordentlig uppvärmning av aggregatet och stenen för att bli tillräckligt bra bad. Jag vill gärna ha riktigt fuktiga bad och stenmängden räcker inte riktigt till för detta. Jag har samma erfarenhet som DrSakke om dom finska forumens åsikter om täljstenens
17 svar · 10,6k läst
mångstekta
mångstekta: ska dom inte ha tänkt på det mån tro...
21 svar · 9,5k läst
P
pr95: :) oljerester från tillverkningen som bränns bort
2 svar · 8,1k läst
J
Jirno: Ir är det nå för värmare till kaminen?
2 svar · 6,7k läst
D
drsakke: Enig, märke gör inte det, men konstruktionen kan bidra. T.ex vedeldat behöver inte annat än nog tilluft, men det är bra med frånluft som kan öppnas efter bad. Og at t.om bland elektriska aggregat finns skillnader på hur ventiler optimalt placeras. Mvh Sakke
13 svar · 8,1k läst
M
Millejan: Ja, Sakke. Jag har ändrat mig och kommit fram till samma sak...:) Tack
5 svar · 3,7k läst
D
dsub: Och det där med dammet borde du ku kunna lösa genom att plocka ut stenarna och dusha av dessa samt hälla ett par hinkar vatten genom aggregatet innan du sätter igång, så är det mest bortsköljt så slipper du lukten.
6 svar · 9,4k läst
knutars
knutars: @svartöra: Damen tyckte att badkaret ska stå mot väggen med en bänk som kan vikas upp mot väggen och låsas fast i stående läge, så som du föreslår, så ni är två mot en. Bastuaggregatet kan inte placeras exakt som på bilden men så här tänker jag mig en lösning, ungefär... Badkarets blandare är inte inritad; jag funderar på att flytta den upp och till vänster så att bänken
2 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.