6 020 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
bastu aggregat problem
Hej!
har problem med värmen i bastun. det började med att bastun var på länge ca 4 timmar sen då vi gick in i bastun märkte vi att agreggatet va bara ljummet. Vi har en av/på panel utanför bastun. en säkring hade farit i den + en propp i elskåpet.. nu har vi bytt alla 3 proppar + säkringen, men vi får bara ca 50 grader i bastun, då vi slänger på kommer bara lätte liten värme. vad kan felet bero på? våran bastu kamin börjar bli till åldern, men kan något annat fel inverka?
har problem med värmen i bastun. det började med att bastun var på länge ca 4 timmar sen då vi gick in i bastun märkte vi att agreggatet va bara ljummet. Vi har en av/på panel utanför bastun. en säkring hade farit i den + en propp i elskåpet.. nu har vi bytt alla 3 proppar + säkringen, men vi får bara ca 50 grader i bastun, då vi slänger på kommer bara lätte liten värme. vad kan felet bero på? våran bastu kamin börjar bli till åldern, men kan något annat fel inverka?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kolla att det inte är en propp till som löst ut. ibland är det inte så lätt att se. Går ett element så tappar du 1/3 del av effekten, går en säkring så försvinner 2/3 delar.
Kolla också om det finns huvudsäkringar för centralen som kan ha gått. Om det är samma central som resten av huset har sina proppar, så borde det ha märkts om en huvudsäkring går. Men om det är en central som huvudsakligen försörjer bastun så kan en huvusdsäkring vara trasig utan att speciellt mycket slutar fungera.
Kolla också om det finns huvudsäkringar för centralen som kan ha gått. Om det är samma central som resten av huset har sina proppar, så borde det ha märkts om en huvudsäkring går. Men om det är en central som huvudsakligen försörjer bastun så kan en huvusdsäkring vara trasig utan att speciellt mycket slutar fungera.
hej igendrsakke skrev:
har tömt kaminen nu på stenar och det finns 3 slingor.
Slingan i mitten värmer ej.
Har bytt säkringen + 3 proppar igen för säkerhets skull.
Betyder det här ett nytt aggregat?
Tack för svaren på förhand.
Nej, du kan byta bara slingan, ta reda på vad det kostar. Om bytet är dyrt kan det ju vara lika bra att byta hela aggregatet om den är lite gammal och specielt om man önskar att upgradera
mvh
Sakke
mvh
Sakke
Klicka här för att svara
