Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer info kommer i nästa inlägg..
Sent from my LT18i using Byggahus
Ni får ursäkta att det blir 2 inlägg. Min mobil ville inte riktigt vara med längre.
Bastun är alltså ca 4*1,5m stor. 2,10 i tak och beläget i en källare.
2 väggar är ytterväggar varav den ena står helt över mark.
Halva ena långsidan(ca) är innervägg med en hall på andra sidan. Lecablock.
Halva ena kortsidan är innervägg i lecablock med dusch på andra sidan.
Halva andra långsidan och halva andra kortsidan kommer bestå av glasvägg/glasdörr.
Vi vill helst behålla fönstret på långsidan. Dock kommer vi troligtvis mura glasblock där då fönstret ändå är krossat i nuläget.
Har ni några tipps på hur vi ska bygga denna bastu? Vilka reglar? Isolering? osv..
Det är klinker på oisoleras platta på golvet. Ingen golvvärme, dock verkar golven vara hyfsade att gå på iaf.
Bastun är alltså ca 4*1,5m stor. 2,10 i tak och beläget i en källare.
2 väggar är ytterväggar varav den ena står helt över mark.
Halva ena långsidan(ca) är innervägg med en hall på andra sidan. Lecablock.
Halva ena kortsidan är innervägg i lecablock med dusch på andra sidan.
Halva andra långsidan och halva andra kortsidan kommer bestå av glasvägg/glasdörr.
Vi vill helst behålla fönstret på långsidan. Dock kommer vi troligtvis mura glasblock där då fönstret ändå är krossat i nuläget.
Har ni några tipps på hur vi ska bygga denna bastu? Vilka reglar? Isolering? osv..
Det är klinker på oisoleras platta på golvet. Ingen golvvärme, dock verkar golven vara hyfsade att gå på iaf.
Lite funderingar. Läser Beijers byggråd för Bastu och ser följande:
Tilluften ska sitta under bastuaggregatet (OK inga problem)
Tilluften ska komm från samma utrymme som bastudörren går ut till - STORT problem!! Vi ska ha bastuaggregatet mot hallväggen. Hur viktig är denna punkt?
Frånluften ska sitta diagonalt mot tilluften men får aldrig leda ut utan ska leda in i samma utrymme som där tilluften tas från - Hur tänker de här?? Diagonalt från vår tilluft har vi en yttervägg så där blir det problem.. MEN hur måga har övht möjlighet att följa rådet diagonalt men mynna ut i samma rum? Ska man ha bastun mitt i badrummet eller?? Förslag?
Hur gör man med reglarna i en källare?
Tilluften ska sitta under bastuaggregatet (OK inga problem)
Tilluften ska komm från samma utrymme som bastudörren går ut till - STORT problem!! Vi ska ha bastuaggregatet mot hallväggen. Hur viktig är denna punkt?
Frånluften ska sitta diagonalt mot tilluften men får aldrig leda ut utan ska leda in i samma utrymme som där tilluften tas från - Hur tänker de här?? Diagonalt från vår tilluft har vi en yttervägg så där blir det problem.. MEN hur måga har övht möjlighet att följa rådet diagonalt men mynna ut i samma rum? Ska man ha bastun mitt i badrummet eller?? Förslag?
Hur gör man med reglarna i en källare?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Oftast bygger man väl ett isolerat innertak på bastun som sitter lite lägre än gamla taket så att man har någon decimeter där att dra ventilation och el till belysning.
Läs tråden "bastuventilation" Kortfattet, Det är inte så viktigt var luften kommer ifrån och var den går. Främsta grunden för dessa råd från beijer (eller egentligen Tylö) är energiförlust. Det viktigaste är att du har tillräcklig ventilation OCH att den fuktiga luften inte leds direkt till torra utrymmen (hall) det är MYCKET fukt i bastuluften.
MVH
Sakke
PS: ser at det är en del fuktmärken längs golvet mot yttervägg. konstruktionen måste vara väl genomtänkt för att inte skapa mögelproblem.
MVH
Sakke
PS: ser at det är en del fuktmärken längs golvet mot yttervägg. konstruktionen måste vara väl genomtänkt för att inte skapa mögelproblem.
Det är inga fuktmärken, det är vi som varit på och kladdat..drsakke skrev:Läs tråden "bastuventilation" Kortfattet, Det är inte så viktigt var luften kommer ifrån och var den går. Främsta grunden för dessa råd från beijer (eller egentligen Tylö) är energiförlust. Det viktigaste är att du har tillräcklig ventilation OCH att den fuktiga luften inte leds direkt till torra utrymmen (hall) det är MYCKET fukt i bastuluften.
MVH
Sakke
PS: ser at det är en del fuktmärken längs golvet mot yttervägg. konstruktionen måste vara väl genomtänkt för att inte skapa mögelproblem.
Ska läsa tråden och tackar för tipset. Om jag förstått det rätt så är det alltså helt ok att ta luft från hallen och sen leda ut luften i badrummet?
Sent from my LT18i using Byggahus
Ja, det är helt okej lösning på ventilation. I tillägg ska dörren från bad til bastu ha en glipa på 5-10cm under, altså ingen tröskel.
Ok såg bara ut som at puts hade lossnat helt nede vid golvet och att färgen flagnar.
Mvh
Sakke
Ok såg bara ut som at puts hade lossnat helt nede vid golvet och att färgen flagnar.
Mvh
Sakke
Dum fråga kanske. Men varför ska dörren ha en så stor glipa? Tröskel hade vi inte tänkt ha iaf
Sent from my LT18i using Byggahus
Sent from my LT18i using Byggahus
Vad det gäller väggen så är det en blandning av smuts, spilld fix och ett bortbilat trappsteg 
Sent from my LT18i using Byggahus
Sent from my LT18i using Byggahus
Glipan bidrar til tilluft i bastun, det är huvudorsaken. I tillägg så kommer karmar och ev trädörr lite upp från golvet och ev. vattensprut (och inget trä på golvet - det är överraskande många bastun som har tröskel, det är ju inte så smart i ngt som oftast är våtrum)
MVH
Sakke
MVH
Sakke
vi gjorde som på bilen nedan. Vi murade upp en sarg ungefär 2dm hög med siporex som
är oorganiskt. Hela vägen runt förutom där dörren skulle hamna. Sen reglade vi upp bastun
med plåtregel och då med en luftspalt på ~3cm mot yttervägg och även spalt ovan tak.
Har också lämnat en glipa längst ner på dörren så att luft kan passera...
/
M
är oorganiskt. Hela vägen runt förutom där dörren skulle hamna. Sen reglade vi upp bastun
med plåtregel och då med en luftspalt på ~3cm mot yttervägg och även spalt ovan tak.
Har också lämnat en glipa längst ner på dörren så att luft kan passera...
/
M
ytterpanelen har jag skjutit med dyckert. Satte in träreglar på vissa ställen i plåtreglarna(dock inte ända längst ner) för att det skulle dra bättre. På insidan har jag satt osb med skruv för just plåtregel. Sen blir det att skruva läkt på det för att sen skjuta upp bastupanelen med dyckert..
/
M
/
M
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Nu kommer nästa dumma fråga.. Var tusan ska vi sätta frånluften??
Mot yttervägg rekomenderas såvitt jag förstår inte. Då går 2 väggar bort. Mot torrt utrymme rekomenderas inte (hallen). Hupp då har vi väggen som gränsar in mot duschen samt en glasvägg kvar..
Åhh jag blir knäpp
Mot yttervägg rekomenderas såvitt jag förstår inte. Då går 2 väggar bort. Mot torrt utrymme rekomenderas inte (hallen). Hupp då har vi väggen som gränsar in mot duschen samt en glasvägg kvar..
Åhh jag blir knäpp
