Hej !

Har en liten fråga angående ventilation i en bastu.

Först och främst vill jag beklaga den taffliga bilden som jag bifogar. Det är ett hopkok av IKEA:s planeringsverktyg och lite kluddande i Paint. Hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall…

Håller som bäst på att planera renoveringen av tvättstugan i vårat enplanshus med källare från 1972. Tvättstugan hade även tidigare en bastu, vilken jag nu har rivit och tänkte ersätta med en ny, något mindre, för att öka på ”tvättstuge-ytan”.Tvättstugan är belägen i källaren och gränsar till både pannrum, hobbyrum, svale. Ytterväggarna belägna under mark. På den bifogade bilden har jag ritat in de väggar som är aktuella i min frågeställning. Yttervägg som gränsar mot bastun är markerad som mörkare grå, medan innerväggarna är ljusare. (A och B-väggarna är innerväggar i betong, medan väggarna C och D kommer att reglas upp med 45x90 reglar på samma sätt som resterande två bastuväggar )

Ventilationen i hela tvättstugan består av en tallriksventil (mörkblå markering längst ner till höger i bilden), samt frånluften(?) som består av ett ca 200mm spirorör försett med en tallriksventil som går upp på taket(röd markering uppe till vänster). Inga fläktar är mao inblandade.
I den gamla bastun satt tilluften under bastuaggregatet(som syns till vänster om skåp 8, markerat grön). Frånluften(?) gick ut i det fria via en tallriksventil (den cyanblåa markeringen längst ner till vänster i bilden).

Tänkte regla upp de nya väggarna till bastun som vetter mot ytterervägg och väggen till vänster så jag får en liten luftspalt(mörkröda markeringar) nere till vänster. Tänkte även sänka taket i bastun något, så jag även där får lite luftcirkulation där. En öppning längst upp på väggen ”C” kommer att göra att luften cirkulerar runt bastun.
En glipa under bastudörren kommer också att finnas.

Nu till min fråga:
Hur tycker ni jag ska göra med ventilationen i den nya bastun och tvättstugan? Ska jag behålla frånluften i bastun som den var ut i det fria eller ska jag stänga till den och köra på de andra ventilerna i tvättstugan? Tänkte i så fall sätta en ventil över duchen för att följa Tylös rekommendationer (rosa markering) med att bastuluften ska släppas ut u samma utrymme som den tas in.

En annan sak som jag såg i Tylös skrift, var att dom inte rekommenderade bastufolie/fuktspärr bakom bastupanelen. Synpunkter från er forum-medlemmar på det ?

Hoppas ni kan hjälpa mig lite, så jag kommer igång med bygget J

Mvh/ Moribusken

• tvättstuga_121030_4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Har också hört tidigare att ventilationen till/från bastun ska ske till samma utrymme. In brukar vara under aggregatet och ut någonstanns mitt emot, vilket jag tycker din skiss visar. Höjden på utluftsventilen kan ju sedan diskuteras och där finns nog flera olika "läror"... Har sett de som har två öppningsbara ventiler, en låg(typ under laven) som används vid badande och en högre för att ventilera ut efter bad.

Mvh

Hej !

Tack för ditt svar. Det var ju en bra ide att ha två stycken. Kanske ska behålla den som går ut
i det "fria" och komplettera den nya bastun med den rosa ventilen. Den rosa när man bastar och
sen öppna den cyanblå för att vädra ut :). Tycker det var en bra ide ! Tack !

mvh/ Moribusken

Du kan absolut använda bastufolie, tillsammans med luftspalt utanför isolationen så har du väldigt säker konstruktion mot fukt och kondens. Vet att Tylö inte rekommenderar folie, vet inte helt bakgrunden till detta. För mig är det självklart att man försöker att kontrollera var den varma bastuluften går (altså inte i väggkonstruktion).

MVH
Sakke

Nu börjar det klarna:) ang ventilation och fuktspärrar. Tack!
En annan fundering som jag har är ur tjock vägg man ska regla upp. Såg nån
skiss där man använt 45x45, men tycker det verkar lite klent. Då jag hade tänkt
hänga upp lite skåp på vägg "D", så tänkte jag köra med 45x90.
Ytterligare en fundering är om man behöver nån speciell isolering, eller om man
kan ta vanlig mineralull ?

mvh/ Moribusken

2" x 4" är nog bra med tanke på at lavarna ska också fästas i väggen. vanlig mineral/glassull fungerar bra.

MVH
Sakke

Då kör jag på det:).

En annan sak jag funderar på är hur man ska bestycka den uppreglade väggen mot duschen. På ena sidan av väggen är ju bastun, och på den andra sidan ett "duschutrymme". Om man sätter bastufolie innanför bastupanelen och även monterar ett fuktskydd på andra sidan väggen innanför t.ex. kakel, så stänger man ju inne ev fukt. Det blir ju så att säga två fuktspärrar i den väggen:confused:. Kan man i stället skippa bastufolien på den väggen och bara köra t.ex. tätskiktsfolie bakom kaklet i duschen ?

mvh/ Moribusken

Du har ju tänkt att ha ventilerat utrymme/spalt öovr det sänkta taket, så luftning från spalten mot badet kan gå dit.

MVH
Sakke

Sammanfattar för att kolla om jag förstår dig rätt:
Förutsättningar är luftspalt mellan yttervägg och bastuvägg som står i förbindelse med luftspalt ovan bastu-tak.

Innifrån bastun och ut:
Bastuvägg som gränsar mot yttervägg: bastupanel - bastufolie - isolering - reglar 45x90 - papp
Bastuvägg som gränsar mot dusch(C): bastupanel - bastufolie - isolering - reglar 45x90 - papp - stående reglar 20x45 - våtrumsgips - tätskikt - kakel (20x45 reglarna skapar luftspalt som mynnar i luftspalten ovan bastutaket)
Bastuvägg som gränsar mot tvättstugan(D): bastupanel - bastufolie - isolering - reglar 45x90 - OSB - gips
Bastutak: bastupanel - bastufolie - isolering - reglar 45x90 - papp

(Pappen för att hindra damm/isolering från att virvla runt)

Kommer troligen även montera stående plåtreglar mot ytterväggarna för att kunna fästa bastun 45x90-reglar i väggen(fråga mig inte varför, men det känns som om bastun ska sitta fast nån stans i "huset").

mvh/ Moribusken

45x 20 mellan folie och panel. annars precis som du skriver.
MVH
Sakke

drsakke skrev:
45x 20 mellan folie och panel. annars precis som du skriver.
MVH
Sakke
Ahhhh, så klart. Liggande 45x20 för att fästa bastupanelen i:o.
Kan man förresten skippa dessa 45x20 om man vill ha liggande bastupanel, eller
har det med ventilation/luftspalt att göra också ?

mvh/ Moribusken

det har med lufting att göra. stående läkt på reglerna vid liggande panel. om du ska ha stående panel så ska du egentligen ha dobbel läkt, stående 20mm och sedan liggande.

MVH
Sakke

Kollade lite mer på det hela igår och så klart kom det upp fler frågor:confused:

Ang väggreglar, läkt och bastupanel:
Väggreglarna kommer ju att vara vertikala, medan läkten blir horisontell för
att möjliggöra vertikal bastupanel. Faller inte då resonemanget lite när det gäller
ventilation/luftning mellan bastupanel och bastufolien ? Dessa "hålrum" där det
är tänkt att luften ska cirkulera blir ju horisontella, vilket väl inte möjliggör någon
normal cirkulation ??

Om jag fick välja för att spara plats(utan att tänka på ventilation) skulle jag kortla i mellan
väggreglarna(45x70) med 45x45 och lägga bastufolie direkt på reglarna/kortlingarna och
sen slå upp bastupanelen direkt i kortlingarna.

mvh/ Moribusken

Om du läser mitt förra svar en gång till så ser du att det man ska göra vid stående bastupanel , är DOBBEL läkting, altså FÖRST vertikalt (stående) på reglarna 20 x 45 og sedan horisontalt läkt för att fästa panelen i. Då har du luftning bak panelet.
klart man KAN göra som du tänker med stående panel, men är väl inte att rekommendera. i en rum-i-rum lösning är det väl OK att lägga panelen direkt på isolation, men då är det ju så att allt passerar genom isolationen och därmed hålls panelen i bra skick.
När du har damptät skiktunder panelen så vet jag inte om det är så smart att inte ha luftning bak, tippar att det kan bli fult nederst i panelen ganska fort.

Som sagt den mest platssparande lösningen blir altid med liggande panel .

MVH
Sakke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.