H
Helioz: Gamla ytan måste vara helt ren och uppruggad för att nya betongen skall fästa ordentligt. Enklaste sättet att göra det är att diamantslipa med en vinkelslip. Sedan hade jag personligt valt att prima istället för slamma så den gamla plattan inte suger vattnet ur den nya betongen. Jag hade även använt vidhäftare och en betongvibrator vilket jag anser är ett måste vid pågjutning så
1 svar · 3,4k läst
·
Haba_tsutt
Haba_tsutt: Vi använder oss av båda delarna. Vi har oljat in lavarna (billig paraffinolja) samt använder även bastudukar. Funkar fint.
2 svar · 3,2k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag skulle hellre sätta SPU Sauna Satu-skivor med isolering och ångspärr i ett, istället för reglar med 45 mm isolering och bastufolie. Det verkar enklare och tar mindre plats. Prefab basturum verkar ha en takhöjd på typ 2 meter. Om det är idealt eller bara för att de skall passa in i gamla källare vet jag inte men du behöver nog inte vara rädd för att sänka taket.
1 svar · 3,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Är på G att bygga en vedeldad bastu nu och har svårt att bestämma mig ang golvlösningen.....letar även efter smarta planlösningar i en bastu på ca 2x2m..
19 svar · 9,7k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Filmer: Byggbeskrivning för en bastu från Skogsindustrierna/träinformation [MEDIA=youtube]yXv36mZDXd4[/MEDIA] Strömsö bastu, en renovering [MEDIA=youtube]230QCBKVAXc[/MEDIA] Text: Byggbeskrivning för en bastu från Svenskt Trä http://www.byggbeskrivningar.se/byggbesk.aspx?Id=30&Cid=578 Hur du bygger en bastu -Tylö www.tylo.se/Files.aspx?f_id=69416 Annat intressant: Undersökning av två
0 svar · 13,7k läst
J
jakim: Jag har byggd bastu i leca klädd med sauna-satu. Det knepigaste var att fästa reglarna men i dag finns ju bra grejer för detta.
11 svar · 14,8k läst
N
norrbottenstorpet: Alt. mura in en sotlucka.
2 svar · 5,2k läst
·
A
anasume: Hej Undrar hur du gjorde med fuktspärren? Tänkte du inte tanken att nyttja befintlig isolering och sätta panel direkt på väggen? mvh Andreas
9 svar · 10,2k läst
F
Fred vom Jupiter: Vill du vinna några cm kan du använda SPU Sauna-isolering istället för mineralull. Tunnare och styvare och inbyggd ångspärr. Antagligen lite dyrare också. ; )
8 svar · 10,0k läst
thomas33
thomas33: En kromad plastknopp kan fungera och den kostar inte så många kronor.
4 svar · 4,7k läst
jonmo
jonmo: [citat] Jo jag såg det. Jag kollade faktiskt efter en källa till innan jag hoppade ner i badet med den :)
10 svar · 11,7k läst
·
prototypen
prototypen: Öppna väggen, men det räcker väl att ta 1 cm ur regeln på var sida.. protte
2 svar · 4,8k läst
T
trojlee: Byt golvbrunn om du har tänkt lägga pengar på att nivellera in golvet. hur höga är upphöjnaderna i golvet?Kanske bättre att gjuta...?Kom ihåg att du måste ha jordfelsbrytare om det är ett våtutrymme. Skissen som pelpet gjort var ju bra..:) / M
6 svar · 4,8k läst
·
C
carlof: Hej! Jag har gjort exakt samma sak. Om vi tar det från dusch-sidan så ser det ut enligt nedan. Kakel, tätskikt, våtrumsskiva, 45mm plåtregel med isolering. Har dock inte satt isolering mot golvet utan där blev det en frigolitskiva på ca 15 cm pga ev fukt från golvet (källargolv). Sedan satte jag en stenskiva (tung som fan) och dekorsten på det. Funkar hur bra som helst. // Calle
1 svar · 4,3k läst
A
Avemo: Jag har en gång använt en bastu där det satt en lågenergilampa i taket. Den slocknade spontant lite då och då varvid man fick bryta strömmen i ett par minuter för att sedan tända igen. Då lös den några minuter innan den slocknade igen. Elektronik är ofta specad att fungera i maximalt 70 grader. Värmen från lampan ser till att den blir varmare än omgivningen. Jag säger som
6 svar · 7,5k läst
E
eviljava: Varför inte bara ta bort panelen och sätta någon form av kryss mellan reglarna för att inte isoleringen skall ligga dikt an ytterväggen? Då får du en luftspalt och behöver inte oroa dig för mögel. Det är för övrigt så Tylö rekommenderar att man bygger mot yttervägg (www.tylo.se/Files.aspx?f_id=69416). Kostnaden skulle i sådana fall begränsa sig till ny panel (om den befintliga
1 svar · 6,2k läst
fresve
fresve: Jag köpte detta, står på golvet men har säkerhetsavstånd 10 cm till vägg. http://www.harvia.fi/content/sv/40/12128/Classic%20Quatro%20.html
4 svar · 6,6k läst
M
Mikael K.: Är lite trög och behöver hjälp. Ska byta bastuaggregat i bastun därhemma. Bastar ca 10 gånger under en vinter så det används inte så jättemycket. Jag förstår inte skillnaden mellan dessa, vilken ska jag välja? Är det bara estetiska skillnader? Tylö Sense sport och Tylö sport. Mer sten i Sense aggregatet.
0 svar · 3,4k läst
J
jippen: Hej! Jag skulle tro att röret är närmare 7,5 meter långt, kommer att ansluta en bastukamin som ej är inköpt än.. kastar ut det gamla bastukamins hembygget nu när jag ändå ska renovera bastun.. Ja, det låter ju som en bättre lösning än att fortsätta kleta brandtätning :D kommer att klä in dessa väggar med minerit så hur det ser ut runt röret är inte så noga, bara det är
2 svar · 16,2k läst
·
A
AndersS: Har du luftintag under aggregatet så behöver man inte något under dörren. Jag har en föregångare till denna dörren och med en 100mm tilluft under aggregatet. http://xn--tyl-una.se/produkter/bastu/tillval-basturum/bastudorr-dgp Kan bli lite imma på den från underkant på dörr och 2-3dm upp, sedan är det helt rent trots att vi skickar på ett antal liter vatten. Däremot när man
9 svar · 7,9k läst
M
Moribusken: Håller som bäst på att färdigställa min bastu, men har fastnat lite på infästningen av rastret mellan övre och nedre lave. Jag har gjort den nedre laven flyttbar, så man kan skjuta in den under den övre för att göra städningen lite enklare. Detta innebär att jag helst vill fästa in rastret i väggen, så jag kan flytta den nedre laven utan att använda verktyg alt en enkel
0 svar · 5,9k läst
·
A
AndersS: I normalfallet så ska frånluft vara i samma rum som tilluften. Du skulle kunna sätta frånluften i väggen mot rummet till vänster, ser du några problem med det utifrån vad det används till.
2 svar · 3,8k läst
·
A
Anders_Nilsson: Jag har en vedeldad bastu i sutterrängplanet som mäter 190x170 cm, 210 cm i takhöjd. Aggregatet är en Laxen II i bastuutförande. Problemet är att man får elda över en timme för att få upp temperaturen. Jag antar att effekten är lite väl låg. Rökröret är 100 mm, centrum sitter 100 cm över golvet. Problem nr 2 är att schaktet där kaminen står är bara 390 mm brett. Bra gjort,
0 svar · 3,1k läst
J
Jensa1: Ok, har nu bestämt mig för värmebehandlad asp. Men nu är bara frågan hur ja ska konstruera lavarna, bastun är 2460mmx1870mm a 2050 till tak. Blir ett l med lavar oppe och nere men man vill ju kunna ta bort lavarna så man kan göra dem rena ibland. Hmmm det e ju frågan hur fan man ska göra. [citat]
2 svar · 11,2k läst
J
JohanCh: Jag är lite då och då på ett närbeläget spa och badar bubbelbad och bastar i en IR-bastu. Personligen tycker jag det är skönare än vanlig bastu därför man inte har den höga luftfuktigheten som i en vanlig bastu. Personligen tycker jag det är påfrestande att sitta i, jobbigt att andas etc. Men här kan man sitta länge och man svettas ändå som en gris, och jag tycker att i övrigt
1 svar · 8,7k läst
D
drsakke: [citat] Gips? var i konstruktionen? och var det gips mot ytterväggen också? Om det är som jag tänker, att gipsen var monterad mot angränsande rum på "utsidan" av bastuväggens isolation, och efter svensk tradition utan bastufolie så är det inte så märkligt att det möglar. Du kan använda vad som helst forutom gips med papper. I tillägg använd luftat spalt utanför isolation(iaf mot
2 svar · 3,5k läst
D
drsakke: Men ugn med vattentank på sidan är ett bra alternativ, som du själv påpekade så kan man då placera laven närmare. Farsan hade en med vattentank runt hela magasinet, väldigt praktiskt de gångena som varmvattenberedaren gikk sönder eller det var längre strömavbrott... Det var en sådan: http://www.narvi.fi/upload/tuotekortit/puukiukaat/lowres/kota_luosto_vs_fi_lowres.pdf Om tanken var
17 svar · 11,7k läst
·
K
kronholmen: Blir inte klok på dessa vägga till bastun. Jag håller på att bygga ny toalet med gjuten platta med golv värme. I ena hörnet ska det bli en basu, plats byggd. Kan någon komma med kloka råd. ! hur ska väggarna byggas upp, ytterväggar: 145x45 finns idag , isolerade med plast folie på. behöver man ha våtrums gips samt ytskikt enligt reglerna i badrummet bakom bastu väggarna. bifogar
0 svar · 3,5k läst
·
H
huggan: Registrera dig hos flera är mitt tips.
1 svar · 2,1k läst
J
Jensa1: [citat] Kanon
14 svar · 14,2k läst
J
14 svar · 14,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.