Jag är lite då och då på ett närbeläget spa och badar bubbelbad och bastar i en IR-bastu. Personligen tycker jag det är skönare än vanlig bastu därför man inte har den höga luftfuktigheten som i en vanlig bastu. Personligen tycker jag det är påfrestande att sitta i, jobbigt att andas etc. Men här kan man sitta länge och man svettas ändå som en gris, och jag tycker att i övrigt är det som en vanlig bastu. Man kan t.o.m läsa en tidning utan att den är som en våt katt efteråt.
Hurvida det är bra på alla andra sätt som det påstås, med antitoxiner och allt som det brukar stå vet jag inte och ställer mig skeptisk till.