Jag har en vedeldad bastu i sutterrängplanet som mäter 190x170 cm, 210 cm i takhöjd. Aggregatet är en Laxen II i bastuutförande. Problemet är att man får elda över en timme för att få upp temperaturen. Jag antar att effekten är lite väl låg. Rökröret är 100 mm, centrum sitter 100 cm över golvet. Problem nr 2 är att schaktet där kaminen står är bara 390 mm brett. Bra gjort, murade tegelväggar ca 70 cm höga, men som sagt lite väl smalt. Jag skulle vilja ha en kamin som är 39 cm bred men högre och som har större effekt. Typ braskamin. Någon som har några tips? Anslutningen i murstocken (bastun står vägg i vägg med pannrummet) är bara 100 mm så detta är ju en begränsning..

/Anders
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.