Hej..
Ska börja renovera min bastu som stått oanvänd i flera år pga nyttjandeförbud!
Det är runt rökröret det ska tätas, testade att kleta dit brandtätning på tub men eftersom det blir rätt stumt kommer det nog att spricka..
Röret är ett 120mm svart rör med godstjocklek 3mm, helsvetsat i skarvarna ända upp till toppen av skorstenen..
Tänkte först bara ta den spruckna putsen och använda mej av eldfast bruk för att täta runt röret men det slutade med att jag tog ner all puts eftersom den satt rätt löst och gör allt ordentligt från början..
Så hur gör man nu?
Tar bort brandtätningen och gjuter fast ett rör utanpå och tätar med någon form av elastisk fog mellan rören??
mvh Jippen
Ska börja renovera min bastu som stått oanvänd i flera år pga nyttjandeförbud!
Det är runt rökröret det ska tätas, testade att kleta dit brandtätning på tub men eftersom det blir rätt stumt kommer det nog att spricka..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret är ett 120mm svart rör med godstjocklek 3mm, helsvetsat i skarvarna ända upp till toppen av skorstenen..
Tänkte först bara ta den spruckna putsen och använda mej av eldfast bruk för att täta runt röret men det slutade med att jag tog ner all puts eftersom den satt rätt löst och gör allt ordentligt från början..
Så hur gör man nu?
Tar bort brandtätningen och gjuter fast ett rör utanpå och tätar med någon form av elastisk fog mellan rören??
mvh Jippen
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Menar du att detta röret är flera meter långt? Värmeutvidgningen kommer göra det omöjligt att täta med bruk som man normalt gör. Röret kommer att utvidgas och spräcka fogen. Dock när röret är helsvetsat är det ju inte en tätning för rökgaser vi talar om. Jag hade nog försökt göra en del i bruk för att närmast röret lägga tätgarn.
Vad/hur ska du ansluta till röret nu?
Normalt sätter man in en murstos, dvs ett kort ibland snedkapat rör som är större än de rör man ska ansluta. Då detta korta rör inte rör sig nämnvärt går det att mura in det och så ansluter man rökanalen in i denna och tätar med tätgarn & pannkitt.
Vad/hur ska du ansluta till röret nu?
Normalt sätter man in en murstos, dvs ett kort ibland snedkapat rör som är större än de rör man ska ansluta. Då detta korta rör inte rör sig nämnvärt går det att mura in det och så ansluter man rökanalen in i denna och tätar med tätgarn & pannkitt.
Hej!
Jag skulle tro att röret är närmare 7,5 meter långt, kommer att ansluta en bastukamin som ej är inköpt än..
kastar ut det gamla bastukamins hembygget nu när jag ändå ska renovera bastun..
Ja, det låter ju som en bättre lösning än att fortsätta kleta brandtätning
kommer att klä in dessa väggar med minerit så hur det ser ut runt röret är inte så noga, bara det är tätt..
Mvh Jippen
Jag skulle tro att röret är närmare 7,5 meter långt, kommer att ansluta en bastukamin som ej är inköpt än..
kastar ut det gamla bastukamins hembygget nu när jag ändå ska renovera bastun..
Ja, det låter ju som en bättre lösning än att fortsätta kleta brandtätning
kommer att klä in dessa väggar med minerit så hur det ser ut runt röret är inte så noga, bara det är tätt..
Mvh Jippen
Klicka här för att svara