H
hempularen: Jo du har ett rör som kommer från väggen eller golvet, låt oss säga att det röret har en diameter på 15mm. Sedan har du en koppling på det röret som ex. skarvar ihop det med ett rör som går in i en blandare på tvättsället, antag att det röret är 10mm. Kopplingen ifråga finns i lite olika varianter, där man antingen proppar genom att skruva på en "hatt", eller som man proppar
3 svar · 19,1k läst
E
esox: [citat] Jag tyckte nog också att priserna generellt låg rätt högt, men å andra sidan måste man ju inte handla där bara för att man tittar... :)
5 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Alltså om man har såpass gammalt kakel på väggarna så bör det bytas ut, inte så mycket för kaklets skull som att det sannolikt inte finns någon korrekt fuktspärr under kaklet. Om vi nu skall komma med fler "dåliga nyheter" så är det så att du, om du skall följa föreskrifterna även bör byta ut golvbrunnen, efterssom så gamla golvbrunnar inte är godkända med avseende på
6 svar · 4,6k läst
krillek
krillek: Läs den här tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1124442794
1 svar · 4,6k läst
Immobil
Immobil: 8) Eller Gör Så Här: [bild] med hjälp av Multiplattor, http://www.hhcelcon.se/html/page_2.htm :D
3 svar · 1,1k läst
D
diziz: Ah, borde ha förstått det. Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig iom noll erfarenhet från dem.
3 svar · 3,7k läst
L
Lidman: Minsta höjd på avloppsstosar ska vara 40 mm över färdigt undergolv, alltså innan ev. klinker el. dyl i våtrum. Toaanslutningen är flexibel. Man ställer ju bara ner toan i stosen. 65 mm låter inte alls som någon ovanlig höjd över golvet, så det blir säkert bra. M v h // Lidman
2 svar · 4,7k läst
S
siamthai: Vore det inte bättre att installera en Paxfläkt i den befintliga kattgluggen och ordna frånluften på det viset? Väljer man Pax 231 kan man dessutom välja att ställa in den så den är fuktstyrd. Alternativt finns det fläktar för kontinuerlig drift. http://www.pax.se/html/fan/produktinfo_200.html
5 svar · 5,3k läst
pinebar
pinebar: Hej! För att rädda klinkersarna under mitt gjutjärnsbadkar gick jag till en skomakare och köpte en liten bit rågummisula. Ur den klippte jag fyra runda ringar, ca 4 cm i diameter. Dem stoppade jag under badkarets fötter. Det fungerade utmärkt. (Och så antar jag att du får vara extra noga att bre ut fixet under klinkersarna så att det inte blir ojämt.) Bjälkagsberäkningarna
5 svar · 10,4k läst
S
Solana: Glöm inte att jämföra med dessa http://www.dinvvsbutik.se Sigro är billiga på nått så är dessa ibland ännu billigare.......
3 svar · 3,7k läst
MathiasS
MathiasS: Combitec kanske har någon egen primer du kan börja med?
1 svar · 2,0k läst
H
Helen: Det var bara en fundering. Tänkte att det kanske kunde spara pengar och tid...
2 svar · 5,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Köp en ny roller, gärna en korthårig, om du inte vill ha så grov struktur på tätskiktet. Det kommer ju aldrig att synas ändå. ;D
1 svar · 5,8k läst
M
mortenn: Hej! Jag har köpt en duschblandare på loppis, kanske inte det bästa alternativet om man söker kvalitetsprodukter.  :-/ Nu känns det som det skulle vara bra om jag kunde hitta tillverkaren och få lite information om mått och dylikt.  Jag har kommit fram till att kranen inte är anpassad för svenska mått så det är troligtvis en utländsk tillverkare. Så, är det någon av er som
0 svar · 2,6k läst
T
tricus: Tack alla för bra svar. Jag har också fått besked av ebeco att det är ok att sätta värmematta bakom spegel även om man kaklar in spegeln. :)
6 svar · 7,1k läst
MathiasS
MathiasS: Handlar inte detta om ett badrum i ett hus du skall sälja nu när du lagt bud på ett annat hus? En liten snabbrenovering för att komma lindrigt undan kanske?
3 svar · 3,6k läst
P
Per-Erik: alltså vid CC60 måste det vara 2 lager skivor.. Antingen 2 st 13mm Gips skivor med lim i mellan.. eller Spånskiva + gipsskiva Det jag menade (uttryckte mig nog klantingt) var att det inte går bra med bara 1 lager skiva på CC60.. tex en skiva gips.. Oavsett vad man väljer så är det nog en bra grej att limma skivorna.. blir mycket stabilt då.. :)
11 svar · 13,3k läst
P
PatrikJ: Jag körde med Cascos system som fungerade utmärkt men satan vad dyrt det blir till slut ! Jag undrar om jag sett ett proffs använda Casco nån gång....? Det jag sett dom använda är LIP, Dietermann och Mapei.... Hursomhelst, allt fungerar säkert bra, ta det som finns nära till hands eftersom du troligen måste åka ett par ggr och komplettera... Lycka till! / PJ
5 svar · 3,8k läst
L
lindab: Till ett badrum på ca 5 kvm, vad kostar det ung. att sätta in spottar i taket? Måste man sätta in nytt innertak?
23 svar · 8,6k läst
H
hempularen: Fast då är problemet att den besiktningsman som köparen anlitade angav ju att där var en fuktskada. Det ansvarar han för inför köparen. Den besiktningsman som påstod at där inte var någon skada var ju anlitad av säljaren, han ansvarar bara för ev skada som säljaren drabbas av. Och det skulle väl i så fall vara att köparen lyckas få rätt om att detta skulle vara ett dolt fel. Och
10 svar · 2,0k läst
C
coztello: Men flytspacklar man samt armerar så ska ju inte det spela någon roll eller?
5 svar · 3,6k läst
C
Carla: Jag satte in Aspen möbler i mitt badrum, tycker att det var suveräna grejer, underbar passform mm. Jag tror att företaget som idag gör aspen tidigare gjorde möbler åt andra badrumsmöbelföretag, Vedum mfl men jag är inte säker.
4 svar · 4,6k läst
S
synpunkter: Finns flera alternativ. Ebeco cable kit är tunn.
10 svar · 12,9k läst
C
Carla: Casco har oxå bra beskrivningar om hur saker ska göras, jag läste mycket på deras hemsida inför min renovering.
6 svar · 6,1k läst
morsan
morsan: Kolla här, kan kanske ge dig några tips http://www.glasbetong.se/ och här http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=848&Cat=&sCat=115
2 svar · 4,8k läst
MathiasS
MathiasS: I denna avdelning diskuterar vi allt som rör badrummet i ditt hus! Konstruktion av golv & väggar, lämpliga underlag för kakel och klinker, tätskikt, inbyggnad av badkar osv... Tips: Har du frågor kring värme, vatten och ventilation i ditt badrum? Ställ dom frågorna i Värme-avdelningen för bästa respons! Mvh, MathiasS
0 svar · 2,1k läst
P
Per-Erik: Bara spån skivor har sånna regler.. Går bra med 13mm vanligt gips skivor.. det är billigast så.. :) ;)
3 svar · 2,4k läst
B
balog: Det har du ju iofs. rätt i, kan ju inte kosta miljarder att få en rörpulare o skruva dit en golvbrunn. Vad tror ni man skall räkna för att mokarn skall fippla dit en golvbrunn och dra utanpåliggande vattenrör typ en och en halv meter till en duschblandare? Sen skall jag ha en elektriker som skall ansluta en belysningsarmatur en strömställare och golvvärmen också, det kan väl inte bli
2 svar · 4,2k läst
M
malin71: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1125355746;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av MathiasS.
0 svar · 1,9k läst
L
laD: Tack så mycket L
3 svar · 3,2k läst
L
3 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.