Badrum
spocks_beard: Om man tar i från tårna och bilar upp golv, hur kallt kan det vara ute när man gjuter en ny platta?
ama: [citat] Det verkar inte finnas några standardmått, inte annat än att många tillverkare gör ganska grunda kar för att de skall gå in genom smala badrumsdörrar. Och när det gäller priset...du får det du betalar för. Vill du ha ett kar för en person så kan du få ett bra kar för under 25000 kr, men ju större kar, desto högre pris. Innan du köper, se till att provbada i butiken,
ulf999: Jag pallade upp stöd mha klinkerstenar, dvs inget ingrepp i väggen. Finjustering med papper/kartong bitar. /Ulf
svh9633: westerbergs har ju ett oslagbart pris på en kampanj just nu. För 25 papp får du allt utom dusch. Kolla in deras hemsida. /Sam
lindab: Till Stellan: Vad har tvättstugan totalt gått på? 2300:- kan väl inte vara med klinkers? Vart är vasken och blandaren köpt? Kanon fint både toa och tvätt!
larsson69: Hej! Är du osäker så kan du kontakta "BYGGKERAMIKRÅDET" som sätter reglerna för kakling i våtutrymmen. Mvh Stefan
larsson69: Hej! Jag måste bara få lägga mig i diskussionen ang kakling. Jag kanske ska tala om att jag har varit plattsättare sedan 1985,och håller även idag på med "rotjobb" alltså stambyten. Jag har full förståelse för ditt missnöje,men resultatet kan ALDRIG bli bättre än underarbetet,det är ett problem som vi brottas med varje vecka. Nu ska jag inte skylla allt på muraren eller
Zala: Vårt badrum er också totalrenoverat. Dvs det var inte badrum i detta rum förut. Det var et stort gjestrum, som ble delat i två og utgjör nå ett badrum och ett gjestrum, hver på ca 13 kvm. Badrummet ble altså laget helt fra scratch, med ny vegg, nytt tak, nytt fönster, ut med gamla fönster ovh altandörr, nya rör, ny el, elslingor, nio spotter i taket, veggtoa, bubbelbad, dusj,
Dahlino: svar på duschhörna av glasbetong: du behöver varken ha glasdörr eller draperi vid ingången. det skvätter inte ut så mkt vatten som man tror. :)
Per-Erik: hålband för att hålla fast röret.. sedan hål i golvspån skivan.. tätade med badrums Silion så att flytspacklet inte rinner ner..
Per-Erik: 32-50mm brukar vara till handfat o likande 75 mm till duch o badkar.. Så jag skulle Tro att det inte går.. :-/
TsThorsell: Jag har sett en massa exclusiva badrum där man avgränsar tex duschen med en glas skiva (inte glasbetong) nu har jag funderat på hur de ansluter mot en kaklad yta på ett bra sätt. Någon som vet?
Lidman: Jag har bytt till Husfix Rapid, det känns säkrare. Det kostade 230 kr för 2,5 kg. // Lidman
hollis: Tänkte ev. placera ett bubbelbad i mitten av badrummet (17 kvm), dvs helt fristående. Frågan är nu bara hur man gör med framdragning av el samt vatten? Dessa rör måste ju läggas i bjälklaget, men hur blir det när de ska upp genom golvet? Är det något speciellt att tänka på med tätskikt och allt?
fredwel: Känns väl som man kan fixa det med en M8-bult och gängtapp, eller? /fredrik
dymlingen: Jag kommer att bygga golvbjälklaget inom de närmsta veckorna och har möjlighet att välja cc30 eller cc60. Vad tycker ni? cc30 känns som lite overkill. Badrummet är 5m långt reglat på tvären så det skulle bli 17st 220mm reglar. Jobbigt, dyrt, svårt att isolera, jobbigt att dra rör. cc60 fungerar väl bra? Vad beror de fuktskadorna på? Är det svikt i golvet som gör att golvet
Lindhardsen: Hej, innan vi kan göra vår sluttbeställning klar återstår nu enbart att välja vilket badrumsmöbel vi skall ha i stora badrummet. Vi har omedelbart hittat 3 kandidater från ovan nämna företag. Alla 3 är i ungefär samma prisläge, men hur är det med kvaliteten på dessa 3 tillverkare ??? Kan någon här vare snäll och försöka att ranka dessa? Kommentarer om plus och minus är mycket
morsan: Beror på :-/ Har du inga skarvar i spånskivan kan du lägga direkt. Har du skarvar syns de när mattan är lagd, lägg i så fall masonit.
MrElliott: [citat] jaa, men det beror på hur du blandar det. Mindre vatten till de områden du ska spackla fall i så slipper du vänta på att det ska börja torka. Dessutom torkar det fort! Bara ett par minuter mellan hanterbart till stenhårt. Sen blandar du i mer vatten till de områden du ska flyta. Tyvärr tar det några vändor innan man lär sig exakt hur mycket/lite vatten som behövs. Öva på
triumph: Perfekt! Det låter lite mer rejält och stablit. Tack! Man kan inte få se en bild hur det ser ut? Det hade varit skoj.
Ms_IT-Nisse: Vi hade inte heller lagt det, dessutom så ringde vi och kollade med GVK och de tyckte inte vi skulle riva ut vårt vanliga spångolv. :D Skönt!
Tomaser: [citat] Nja beror lite på vart i sthlm man bor..jag letade firma för mitt badrum och ta mig fn alla firmor som pysslade med sånt hade lång väntetid..folk renoverar hej vilt och dom har massor med jobb att göra så inom en månad är nog att glömma, men va då man kan ju ha tur :-)
Bobbe: Viktigt att tvätta tapeten med T-Röd mycket noggrannt innan. Luktar som en sämre fyllefest i flera dagar, men man får stå ut. - Sade en proffsmålare som gav mig goda råd. Jag har ännu inte tagit tag i saken, men jag vet att det finns färg, att det går att måla och att det håller mycket bra. Några grannar har gjort det med gott resultat. Så måla på du.
glucifer: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1127123252;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
Per-Erik: I källaren är det ju lite andra aspekter att räkna in. Efter som fukt kommer in från väggar & golv.. Det gör det inte annars jue.. Finns Tätsikt som är gjorda för just källare också. :D Badrum bör man nog igentligen inte ha i just källaren.. pga den fuktvandring som finns.. ;) Primer gör som jag har förstått det inte 100% vatten tätt.. utan det "andas".. så att köra med
snuttjulle: Gissar att värden är klart intresserad av att få detta påpekat för att i sin tur ta hantverkarna i örat. Stående vatten kan aldrig vara bra att ha.
fogden: 1.Har du inte plats för både och? 2. yssna på din fru el motsv. och lyssna noga för det är inte alltid så att dom säger vad dom menar jag trodde ganska länge att jag inte ville ha ett badkar men förstod tillslut att VI ville ha det.