Hej,

har precis fått golvet omklinkat och väggarna kaklade. bakom allt sitter Mapegum WPS som ska vara tätskikt.  mellan golv/vägg och mellan vägg/vägg satt han nån väv som han hade Mapegum både innanför och utanför.

Nu har han fogat och allt verkar vara klart.  

Han tycker dock inte man ska/behövs sätta silikon mellan golv/vägg och vägg/vägg.  

Jag tycker det helt klart är snyggare om man inte behöver det men jag vill ju vara på den säkra sidan.  En del av badrumet blir dushhörna och kommer ju utsättas för rinnande vatten.

Kan man få höra vad expertisen tycker?   :)

"Expert o0ch expert"

Det som kan hända om du använder vanlig fog istället för silikon är att det spricker. Ur fuktsynpunkt så är det viktiga att du har ett korrekt utfört tätskikt, och det låter det som att du har. om sdu får sprickor i hörnen såm (tror jag) att det är mest en estetisk fråga.

Dock så är det ju så att tillverkaren av tätskicktet anger i sina instruktioner (troligen) att hörnen skall ha silikonfog, och sådana instruktioner bör man följa till sista stavelsen. Annars riskerar du att ha uppfunnit något eget system, och då är det inte godkänt.

Men i princip så är det nog bara en smaksak vilket man tycker är fulkast sprickor eller silicon.

tja det var klinker på golvet innan... några av väggarna är betong och andra är av något gammalt sorts byggnadsmaterial.. känns lite frasigt typ som "rån" (alltså sånna som äter hehe) hur som helst så har han spacklat det innan så det blev jämt.

Huset är ett 6 vånings hus i betong och tegel från 1950 talet så jag tror nog inte det är
nog inte i så mycket rörelse. Till min fasa fanns det under det gamla kaklet ingenting. bara rätt in på väggen och kaklet hade t o m bara små klickar av fix bakom sig.. och det har vi och dom som bodde innan duschat på i många år.. jaja ingen fukt bakom så det är väl ingen fara antar jag..

Undrar just om jag måste dra en sån där liten silicon rand i hörnen eller om jag kan skita idet :)

Plattsattaren skrev:
Siliconet har endast den funktionen att det ska bli snyggare och alltså inget med tätskiktet eller något annat att göra, Förutom att ta upp lite av rörselsen i väggen.

Så ifall du anser att det blir snyggare utan silicon så skippa siliconet...
Silicon drar bara till sig massa onödigt smuts och ser ofrächt ut efter ett tag...

Tack för infon! :)  

Silikon i innerhörn är för att ta upp spänningar som kan uppstå.
Om man fogar innehörnen med vanlig kakelfog finns det risk för att det spricker.
Dock har man börjat gått ifrån silikon i golvvinkel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.