tynnis
tynnis: Det är så jag har gjort men jag skippade gipset. Funkar utmärkt. Jag hade med mig en expert som åker runt och fixar fuktskador hela dagarna och han var nöjd så då är jag det oxå ;D Ps Jag tror inte att han såg mera jobb om ett par år ;)
3 svar · 2,1k läst
A
aspe: Tack för alla goda råd - vi behöver dom just nu! Återkommer med hur det gått - vi skall ha ett snack denna vecka med den som ansvarat för arbetet.
7 svar · 5,6k läst
T
theboppers: Nu vet inte jag om jag är helt rätt ute, men jag har tidigare fått till svar att det på cc 600 räcker med 22mm golvspån och sedan min 12mm formstabil avjämningsmassa _eller_ limmad golvgips. Dock är väl detta ett minimialternativ och finns möjlighet ska man väl ta i lite mer ;-) (Vill någon läsa ang ovanstående så ska det finnas länkar på forumet till två dokument, ett från GVK
4 svar · 7,2k läst
J
Jehu: Frågan är om idén att bygga med gips i botten med fuktspärr och kakel ovanpå är en i grunden bra idé. Om det blir ett minimalt läckage (droppar) så blir fukten kvar under spärren, och börjar mögla på gipset. Vi rev två kompletta badrum i vårt hus. Det ena från 40-talet. Helkaklat. Spruckna klinker på golvet. Kändes fuktigt, men ingen mögeldoft. Dåligt avlopp, så det stod ofta
15 svar · 7,2k läst
N
niclasella: [citat] Inte riktigt det är mera plant och sen är ytan som det stod på mindre. Lite mer som en oval parabol. Det var mycket finare också. Jag tror det var helgjutet också. Någon som har en ide var det kan finnas? Häs Niclas
3 svar · 2,5k läst
H
Hoffsan: Va?? De syns på min dator? Hmm jag tror att det är fotogalleriet där jag har bilderna upplagda som numera förbjuder att man lägger upp bilder direkt. Jag får väl länka istället: http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id126663.html http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id280283.html
7 svar · 4,2k läst
K
kacklaren: Kan bara hålla med MathiasS och varmt rekomendera en Pax ur 200 serien (finns även i kromat utförande) Snygga, effektiva och tysta.
8 svar · 1,6k läst
E
ejwbegysv: Äntligen hemma med MArtin har också byggt ett "runt" fonster i ett program (var 8 kantig ram med runt glas som han sågade till tror jag). Finns att se på www.tv4.se/bredband (skicka ett PM så ska du få låna lösenord av mig).
9 svar · 7,3k läst
L
lothar: även Victory Spa har ett brett sortiment badkar utan system till bra priset. Här kan du ävern få detaljer i teak eller granit. Eller varför inte ett fönster på långsidan..
2 svar · 12,8k läst
L
lothar: Hans-Grohe har ett stort sortiment med takduschar och inbyggnadsblandare som rekomenderas. Även Mora har så sent som detta år släppt en serie inbyggnadssaker. Vola har klassiska Arne Jacobsen- blandare för inbyggnad. Även tyska Dorn-Bracht har en del. Damixa är förmodligen en av de större leverantörerna i sverige av 3-håls blandare. Min rekomendation är antingen Hans-Grohe eller
6 svar · 5,2k läst
M
mino: hehe, jag hittade det här, med dörr (!) det ser otroligt cool ut [bild] http://www.sameca.se/index.htm
10 svar · 28,1k läst
U
ulf999: Hej! Jag funderar lite kring mjukfogning mellan kakel och klinker. När jag tittar på http://www.bkr.se/ under Branchregler och tillägg4, http://www.bkr.se/branschregler/tillagg4.pdf, tolkar jag detta som att jag i mitt (snart) renoverade badrum (hus från -58) INTE ska mjukfoga golv/vägg utan bara i vägghörnen. Är det riktigt? /Ulf
0 svar · 2,0k läst
P
Per-Erik: nja.. ok o ok.. Enligt försäkringsbolaget så är det inte ok... i ett våtrum måste du ha tätsikt på hela golvet samt alla väggar i detta rum. Taket behöver ingenting. Hade du tänkt att köra med klinkers? eller ska du köra med plast matta.. Om du hade tänkt köra klinkers måste du ha ett regelavstånd med cc30.. Samt lägga gipsskiva ovan på 22mm spånskivan. Efter det så
1 svar · 2,1k läst
S
Stellan: Ah förlåt mig, det är jag som pratar i nattmössan. 90x160cm är det :D
8 svar · 8,3k läst
MathiasS
MathiasS: Nu har jag pratat med Alfix. Dom säger att man SKA göra på detta sätt, med golvet sist. Så så blir det!
11 svar · 4,2k läst
S
Stellan: Hej, Ta ett besök på Hornbach. Där köpte vi vårt för 2400kr /Stellan
1 svar · 1,5k läst
F
falcor: tack tack :) Kaklet är jag också väldigt nöjd med, det var dessutom inte sådär väldigt dyrt, kostade ca 220kr/kvm. Duschväggen beställdes hos närmaste glasmästare, 6mm tjockt härdat blästrat glas med finslipade kanter.
6 svar · 5,0k läst
T
Tompa01: Merkostnad på 20tkr för tillval av elgolvvärme i badrum vid nybyggnation? Låter orimligt i mina öron. Vid nyproduktion så är det marginellt merarbete som krävs, och materialet är inte heller överdrivet dyrt. Ifrågasätt vad det är som kostar samt hur många fler arbetstimmar de räknar med. Tompa
10 svar · 3,1k läst
P
Per-Erik: Det är bara o billa det (enkelt), det jobbiga är att återställa sedan.. inget man gör över en helg direkt..
2 svar · 2,9k läst
G
gaia: [citat] En vägg av glasbetong väger tungt och ger stor belastning på liten golvyta! Trägolv i föra trähuset förstärktes av en järnbalk underifrån för att bära glasväggen tryggt. Det blev gjort av en firma som vägrade att bygga väggen utan denna förstärkning.... räkna in dom kostnader om ni vill ha en glasvägg i en trähus. Golv och väggar skall vara mycket stabila/styva (
6 svar · 3,1k läst
L
LaZer: Ja, det har jag sett tidigare men tyvärr inte den svängda modellen jag söker. Har letat på nätet på alla tänkbara ställen. Den som har en gammal inredningstidning (högst ett år gammal) kanske kan hitta bilden på det jag söker. Bilden var inte särskilt stor. Jag vet att jag tänkte spara tidningen men ack, så blev det icke. Jag tar fortfarande tacksamt emot fler fler tips.
4 svar · 4,1k läst
L
LaZer: Men varför inte vara lite järv och välja gul fog som väggfärgen. (Finns det gul kakelfog förresten?
7 svar · 3,1k läst
O
Ola_Byggare: Ok, tackar dr´n. ;)
4 svar · 7,9k läst
C
charta77: Personligen så tycker jag att det är enklare att lägga golvet först. Med samma tankesätt som jag har när jag spikar dit golvlister. Då slipper man mäta och skära golvskivorna lite mindre nogrannt. Teoretiskt så har man ju då 12-26mm marginal till väggippset. När man då sätter dit väggipsen så ställer man den mot golvet och får minimal glipa, beroende på golvets lutning.
2 svar · 2,1k läst
A
ab-cd: Att toalettstolen gungar beror nog på monteringen. Har ni lagt mellanlägg mellan toalettstolen och golvet?
1 svar · 2,4k läst
T
tiwood: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1123703779;start=0]El[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,7k läst
smebo
smebo: Är just klar med mitt badrum ;D där har jag satt vanlig 13 mm gips. Limmade med gyproc g 66 (gipsbruk)på lättbetong.vilket funkade jättebra. Det finns dyrare lösningar men om det blir bättre vet jag inte ???
2 svar · 2,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Har ni koll på vad Lecasäckarna kostar på ett ungefär?
10 svar · 5,0k läst
C
coztello: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1124967738;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
0 svar · 1,8k läst
P
Per-Erik: Nja.. Det är det jag har gjort.. Men som sagt var inget om Golvvärme... Får kolla där jag köpte påsen i morrgon.. Jag har kört flyt spaklet nu iallfall.. torktid.. 7 dygn :o per cm.. Så här i förtsa anblick så verkar det faktiskt som om det vart riktigt bra.. :D :D Men men.. ska kolla lite i morrgon hur fallet i rummet blev.. men det verkar bra när man bara tittar.. :D :) Golvvärmen
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.