Badrum
moken: Den vägghängda lösningen tänkte jag ta till i lilla toaletten där även det avloppet kommit dumt. Men där kan jag ta och grena avluftningen och sätta toan på den och då bara lägga igen den stam som skulle varit till toan. Men som ni säger en hylla eller liknande har jag också tänkt lite på, kanske kan komma till nytta isf.
MathiasS: LIP kan man köpa billigt på http://vallingby.kakelslottet.se/butik.php i stockholm. Vet inte om det är billigare än Sigro dock. Även fredells säljer men då är det nog dyrare om du inte har konto med bra rabatt.
Lidman: Jag har tänkt tanken själv på det där och det kanske inte är en så dum idé. Jag tror att jag gör så faktiskt. Inte för att vi direkt har planerat att ha speciellt mycket just på de två aktuella väggarna, men man vet ju inte i framtiden. Tack för tipset. // Lidman :)
hempularen: Spontant så låter det 3e budet misstänkt billigt, om man jämför med andra inlägg här om priser. Om han verkar seriös, och om man kan få bra referenser, och tror sig kunna övervaka utförandet så skulle jag nog iofs välja det billiga 3e alternativet. Jag skulle nog också ställa detaljerade frågor om vilket utförande han tänker sig av väggar och golv, så att man kan kontrollera
MathiasS: [citat] Säkerligen helt onödigt i många fall men jag tätade även där. Kostar inget extra.
spocks_beard: Sätt in en fuktstyrd fläkt, sätt upp ett dusch-draperi ovan långsidan av badkaret och duscha mot det, då kommer det inget vatten på väggarna. (ha draperiet i badkaret när ni duschar så kommer det inte utanför badkaret) Det funkar jättebra för oss med 60-70 tals badrum och badkar :)
Larzon: Kanske också till hjälp: Gå in på äntligen hemmas sida på tv4.se, sök på gamla tips på "kakla in badkaret".
Gutte: Har nu hittat både kakel och klinkers från samma butik. Dom kommer sätta ihop ett helt paket med flyt , tätskikt fix osv. Dom använde sig av Bostik, vilket verkade bra. Så jag kör nog på det. Någon som har något ont att säga om Bostiks produkter ???
Asterix: Lättbetong kan ju naturligtvis inte mäta sig med "riktig" isolering. Våra stenar har värmekonduktivitet på 0,14 W/mK (se http://www.hhcelcon.se/html/default.htm). Jag tror att mineralull ligger på 0,035-0,045 så mineralull är 3-4 ggr så bättre isolering. I vårt fall så blev det 50 mm tjockt längst ner och 70 mm tjock längst upp (där det behövs som bäst). Detta motsvarar då ca 20
hempularen: Det är som sagt inget våtrum. Men vid handfatet så skulle jag föreslå att du sätter lite kakel, det är väldigt mycket lättare att hålla rent. Om du gör det så skall du ha primer på väggen innan du kaklar, den ger ett visst fuktskydd, som inte skadar vid handfatet.
MathiasS: Kolla i denna broschyr: http://www.kgcverktyg.se/_upload/se/pdf/LUX_Byggskivor.pdf Finns även andra fabrikat som funkar lika bra. Någon fuktspärr behövs inte på själva inbyggnaden. Du fuktspärrar väggar och golv som vanligt, innan du ställer dit badkar och gör inbyggnaden.
gluecifer: Ursäkta sent svar!! Nej jag menade inte att jag har gjort det, utan att om jag vore du så skulle jag försöka att ta bort kakletoch fylla i omsorgsfullt med flera lager tätskikt och sen nytt kakel :) [citat]
Per-Erik: Hyra av Hilti.. tja 200:- /dag.. Rör är enkelt o plugga. tar den yttre dimentionen på röret kapar och sätter dit en klämm koppling med plugg. Det håller.. Alternativet är att du delar på röret någonstanns där det finns en T-koppling eller likande mäter gängorna, skaffar en plugg. Jag gjorde som så att jag valde att gå ner till den lokala rör pular firman. Och kom med mina korkade
Lidman: Oj, tackar. Det fanns en hel del gamla trådar om detta. Jag glömde kolla det. Jag lägger nog mosaiken på golvet först och täcker den med masonit när jag kaklar väggarna. Det måste ju vara enklast.
oandersson: Tack för svaret! Då är jag på rätt spår iallafall. Det är betonggolv under mattan så det stabilt och enligt min golvhandlare så funkar mattan att kakla på. Jag visste inte att brunnen måste bytas, min är från 85 så då måste den ju bytas. Ett 75mm rör blir i högsta laget men jag skulle kunna ta ett 75mm plaströr och klyva det och lägga halvorna mot golvet, det skulle ju ge
vonSassen: ::) Är det någon som har använt Fogfinish och sett resultatet efter något år??? Skulle vara kul att veta INNAN man använder det! ::) Vill inte stå där med fläckvis olika färger i fogarna! ??? Helena med Nationalschabraket
Per-Erik: Så här.. *Primer på Gipset, även upp på väggarna 1 dm.. *Sen lägg ut golvvärmen (glöm inte rör dragning för givare o sånt.. kan ni fixa redan NU) *Sen flyt spackla *vänta några dagar/vecka (beroende på märke) för att flytspaklet ska torka/brinna. *Primer (igen) på Flytspacklet, samt på väggarna *NU Tätsikt, börja förslagsvis med väggar sedan kaklar ni väggarna, sen
Johan Gunverth: [citat] Hehe...håller med dig. Det finns så mycket dyr klinker som egentligen inte ser något vidare ut. Att Höganäs rustika plattor är lite dyrare (500-700kr/m2) beror till största delen på att de tillverkas i Sverige och kontrolleras manuellt. De strängsprutas tvåsidiga, bränns, knäcks på mitten och klassificeras. Höganäsplattorna har ju "alltid funnits" är därmed faller även
MathiasS: Du är förstås rökt. :( Yrkesknep eller inte - om du monterat något så att tätskiktet skavs sönder, då är det inte fackmannanässigt utfört.
andreashj: Vet inte varför jag har plast mellan frigolitlagren ;) Min byggare sa att det var bra och då gjorde jag så! Kanske ett sätt att få helt tätt underifrån. Fukt kanske kan tränga upp mellan skarvarna på det understa lagret annars!? /A
Leo: Talade med Casco och de sade att tätskiktet vulkar ihop med det befintliga så rent tekniskt är det fullt möjligt. MEN de sade också att skaderisken ökar betydligt, speciellt om man gör det i dushplatsen. De flesta skador uppkom nära brunnen och uppemot 40 cm upp på väggen så det är ett extra känsligt område om man skall tro statistiken. Då antar jag att det bara är att hålla
esox: Badrummet ska renoveras och jag tänkte under tidem sätt in den gamla duschkabinen som nu står i badrummet (och som sedan ska kastas) i tvättstugan. Där finns en tvättho med en blandare. Min fråga är hur jag på enklaste sätt temporärt under ett par månader kopplar in duschkabinen på det befintliga "vattensystemet" i tvättstugan.
drx: Om du kan så ta ett foto och visa oss. Blir lite lättare då.
krillek: Om jag inte minns fel så satte jag först golvbrunnen i nivå med golvspånet (22mm) i en purusplatta som var ordentligt förankrad i bjälklaget. Därefter hellimmades 13mm golvgips, värmeslingor, en 25mm förhöjningsring till brunnen och avslutningsvis 12mm flytspackel (närmast brunnen) så blev det helt perfekt.
chess: Byggimpert!!! Har du några bilder från ditt badrum som man skulle kunna få se,låter väldigt intressent med glasmosaik på golvet.