Hej

JAg har köpte en vägghängd toalett för 500 kr, begagnad, och skall hänga upp den i badrummet i källaren. Väggarna är av hålsten och jag är orolig för att de inte håller för att fästa toaletten i. Gustavsberg har en fixtrur men jag tycker 1900 kr känns mycket för en fixtur när toaletten inte kostade mer än 500 kr.

Har någon av er några bra förslag på hur jag kan fästa toaletten?

(Badrummet är förövrigt inte påbörjat så jag kan göra hur stor åverkan jag vill på både golv och vägg)

/Zeb

I vårt LB-hus från 80-talet har de kopplat väggtoan i en egen "låda" som går utmed hela väggen med tvättställ och uttag för bidé och den är förstärkt vid toalettinskruvningen med ett plattjärn som går mellan infästningsskruvarna. Har hållt utmärkt i alla år och vore enklare att få fast i väggen.

Är det den här fixturen du sett?  GBG för 1900:-

Något liknande bör väl vem som helst med tillgång till en svets och lite järnskrot kunna bygga åt dig för en liten peng. Den behöver ju inte göras justerbar.

/Danne

stor3825750.jpg

Tror inte du behöver fixturen.

När man monterar en sådan stol på en vägg med träbjälklag så följer det med 2 skruvar, Det är skruvar med träjänga i ena änden och maskingänga i andra änden. Sedan är där en 6 kants del mitt på skruven där man kan dra med skiftnyckel. dessutom lite plastbrickor etc som man måste ha. Dylika kit finns att köpa i VVS handeln och på byggmarknader. Det är samma kit som används för vissa tvättställ.

Jag förstår om du inte vågar sätta vanig plugg i din hålstensvägg, men det borde gå med kemankare. Det använder ju proffsen för att hänga upp hela tegelfasader. Då visserligen kanske inte på hålsten. Jag har själv använt kemankare för att hänga upp en radiator i vår källare där de ursprungliga plugagrna hade släpt. Hålet såg för d...t ut. I med kemankare, dit med bultarna, morgonen därpå hängde jag upp radiatorn, det satt som berg. En radiator är visserligen ett enklare fall än en toastol. Men jag tror att det funkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.