Monterings plattan skruvas fast under golvspån försänkt 4mm i golvbjälklaget.

Monterings plattan ligger då plant med 22mm golvspån .

Så långt är allt klart, men sen då?? om man flytspacklar golvet nu så hamnar ju brunnen för lågt (15mm med golvvärme)...Och om lyftupp 12 ska monteras ovanpå så vad är då meningen med monterings plattan?? :-? :-? sen är ju monterings plattan och luftupp 12 lika stora så lyftupp 12 blir svår att montera.( man får då skruva fast luftupp 12 i monterings plattan)

Känns som tårta på tårta men jag fattar inte varför monterings plattan bara går upp 22 genom golvsånet när det skulle ha varit 12-15mm för att bli ok på engång.

Jag har förmodligen missuppfattat något så snälla förklara för mig hur det ska vara.

Christer

Verkar vara många som har funderingar om detta. Själv förstår jag det som att den är tänkt att sätta som du menar och sedan bara flytspackla upp fallet från den. Alltså inte 15mm för ev golvvärme. Gör man på det viset så slipper man förhöjningsringar mm. Ingen som har skickat ett mail till jafo för att få info från dem som tillverkar dessa??

Jag mailade Jafo häromdagen om en liknande fråga men jag är dock inte helt nöjd med svaret. Se mitt mail och deras svar nedan.

Min fråga:
Hej!
Jag ska renovera mitt badrum och ska byta ut golvbrunnarna och har tittat på era golvbrunnar. Jag läser att förhöjningsringarna finns i 12 och 35mm höjder enligt er hemsida. Jag ska ha klinkergolv med golvvärme på 22mm spånplatta på träbjälklag och då ska man enligt PER:s branschregler ha minst 15mm avjämningsmassa ovanpå spånskivan och sedan ska golvbrunnen monteras i höjd med färdigt undergolv. En förhöjningsring på 12mm innebär väl då att golvbrunnen kommer att hamna 3mm under färdigt undergolv? Det kanske inte är hela världen då det är bara att jämna av ner mot golvbrunnen men det verkar ändå konstigt eftersom man då inte följer branschreglerna. Tänker jag fel eller hur är det tänkt att golvbrunnen ska monteras när man har 15mm avjämningsmassa?

Deras svar:
Hej !!

Jag rekommenderar att använda våran lyftupp 12 RSK nr. 713 38 25 !!
Monteringsanvisningar finns på vår hemsida !! Så du lägger avjämningsmassan mot lyftupp 12 !!

-----------------------------

Frågan kvarstår! Om man använder lyftupp12 (eller föhöjningsring på 12mm) så lyfter man ju bara 12mm men avjämningsmassan bygger 15mm så brunnen hamnar fortfarande under färdigt undergolv, dvs mot reglerna... :-/

Någon som kan förklara?...

Det är något som inte stämmer här...

Om man kollar på Jafo:s anvisning för luftupp 12 så lägger man golv gips på sista bilden men lyft up 12 är skruvad i spånskivan. Sen ska man flytspackla eller hur???

Då kommer brunnen för lågt och man måste sätta en förhöjning ring och dom ska man ju undvika pga risk för läkage.. Här borde ju luft up12 vara skruvad i höjd med gipset eller??

Som dom skriver i förtexten att lyft upp 12 ersätter förhöjning ringar verkar ju inte stämma, ialla fall om man ska ha golv gips också, för då skulle ju lyftupp 12 skruvas i gipset.

Och monterings ramen verkar vara en helt onödig produkt. den skulle ju vara golvspån+gips+flytspackel för att man skulle undvika förhöjnings ring.

Som sagt jag har nog missuppfattat det här :'( :'(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.