J
johan77: Frågan är vad som finns under kaklet. Sannolikt är det inget som går att få att överlappa ett nytt gummitätskikt på golvet. Förmodligen kan du plocka ner kaklet och återanvända det. Då får du hacka bort rester av fix och fog från plattorna.
2 svar · 2,0k läst
gitolars
gitolars: Man bör (ska) aldrig ha mer en ett tätskikt, har vi läst på många ställen. // Git o Lars
3 svar · 2,4k läst
C
calle336: Oki de låter ju bra :) men ska man lägga dit klinker på golvet å sen bygga "låda^"?? eller är det bättre å regla upp för lådan och sen köra tätskickt runt och upp på reglarna som står på golvet??
5 svar · 4,7k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Vi satsade på en 300 liters VVB för att aldrig vara utan varmt vatten till vårt kar.
2 svar · 2,5k läst
D
devnull: I en källare har du alltid fuktvandring. Fuktsärra inte mot ytterväggarna för då kommer dina plattor att släppa ganska snart. Först kommer du att märka det längs golvet. Innerväggarna kan skall du fuktspärra.
6 svar · 3,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18878/0]Verktyg, maskiner och fordon[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 4,7k läst
TyraMyra
TyraMyra: Kan du inte lägga en glasskiva emellan handfat och kommod? Har sett den typen av kommoder lite varstans :-/ TyraMyra
4 svar · 2,2k läst
TyraMyra
TyraMyra: Skippa bården och sätt en "pelare" bakom toastolen eller en fond bakom kommoden i en helt avvikande färg fr det blå, tex grå, eller som ovanstående tycker, nåt ännu mer avvikande, gärna i relief. TyraMyra
1 svar · 1,7k läst
K
ktm250: Risken är, som sagt, att andra delar av huset blir lidande. Varför inte göra det hela som ventilerad konstruktion med flytande tilläggsisolerad platta med ingjutna värmeslingor? Nackdelen är väl att golvet höjs med ca 100 mm, men fördelarna överväger, tycker jag :)
3 svar · 1,3k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6
1 svar · 3,5k läst
J
jcoboy: Du kan lugnt köpa Jafo då dessa är typgodkännda. Har själv bara använt Jafo och de funkar utmärkt. / Christer
1 svar · 3,3k läst
H
Helena_M: [citat] Vi körde på ditt alternativ. Vi har handlat PL400 och skruv och plugg. Blir nog till att sätta upp gipsen imorgon. Verkar jobbigt men det blir nog bra. Efter det du säger med stereon så kör vi nog med en stereo i badrummet. Tack för hjälpen!
8 svar · 23,0k läst
·
W
Watchmen: saltsyra funkar fint till att tar bort betong å fix resten
7 svar · 10,5k läst
·
H
hempularen: Den mest framträdande skillnaden är ju att golvspån är spontat, så det går att limma ihop till en hyffsat homogen platta. Dom brukar ju dessutom bara vara 60cm på bredden så det gör dem lite mer lätthanterliga. Sedan kan det säkert också vara så att de har en annan sammansätnning och hårdhet än "vanliga" skivor.
1 svar · 3,7k läst
K
kacklaren: Det är inte den enda lösningen. JAg har byggt på träreglar, vårt hus har begränsad takhöjd och jag hittade ett bra system. Minerit VT en skiva godkänd för våtrum på träkonstruktion DYR men mitt "enda Alternativ" I övrigt gäller att golvkonstruktionen skall nå upp till branschens satta böjstyvhet kolla på bykeramikrådets hemsida www.bkr.se för detaljinfo, så kan du föra en
1 svar · 1,2k läst
G
gaia: [citat] JA , det finns raka vattenlås. Har sett såna i jafö-s katalogen. Det är snyggt med pelare ;) gaia
1 svar · 4,1k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Så där ja, då var materialet inhandlat. Tog i lite extra för att inte bli utan nåt, kommer ändå behövas senare under renoveringen av resten av huset. Nu är det bara för svärfar att komma upp. :) 30 2.40m-reglar 8 gipsskivor 8 spånskivor 1100 75mm-spik 40 m glasfiberväv Har ett tusental gipsskruv sedan tidigare också.
8 svar · 3,8k läst
·
T
Tompa01: Ring och fråga. I samband med att jag nytecknade försäkring för 9 år sedan så var försäkringsbolaget ute och besiktigade. De hade då ingen anmärkning eller reservation på att det var gjutjärnsbrunn i badrummet. Badrummet var iofs betydligt äldre än från 1990. Numer är brunn och hela badrummet dock utbytta. När jag rev upp så visade det sig att brunnen var i mycket bra skick,
1 svar · 2,4k läst
P
peterand: Vägggips på väggen, golvgips på golvet ;). I våtrum SKALL den hellimmas med Schönox FS eller Ardex S48.
3 svar · 5,7k läst
Snigla
Snigla: [citat] Haha.. det blir ju alldeles utmärkt för dig som ska ha golvvärme! Vad jag menade var ju faktiskt att du inte ska köpa en handukstork för den är snygg.. om du ska ha den som enda värmekälla i rummet - utan du ska tänka mer praktiskt än så. Lite värme vill man ju ändå ha i rummet - och de här standard handdukstorkarna är inte alltid gjorda för sådant - oavsett hur snygga
6 svar · 25,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Måla inte vitt på skivan. Matt svart, typ skoltavelsvart, blir bäst om du vill efterlikna känslan av ett riktigt fönster. Dessutom räcker det med snickeriplywood. Den är vattenfast limmad och enklare att måla.
5 svar · 9,8k läst
J
johan77: Jag köper en ny lägenhet i december där badrummet har äldre våtrumsmatta på väggar och golv. Jag planerar att byta den mot en ny matta. Då ska jag välja en som går att kakla på (t ex Armstrongs Walldesign). På så sätt kan jag lätt smälla upp en kaklad fondvägg efteråt ovanpå mattan.
16 svar · 27,9k läst
nattugglan11
nattugglan11: [citat] Har du bilder? :-D Wedi-skivor, kan det vara samma pryl som lux-skivor tro? Smältlim, vad är det? Går det att ta bort sen från kakel?
8 svar · 7,9k läst
1
17323: Orkar inte med det här, trist att behöva tjafsa. Hoppas att vi kan komma överrens. Den där tätningsmassan, varför blev det kvar 2 stora dunkar? Vet inte varför det inte gick åt, det var två olika medel. Men han ansåg sig vara noga och inte slarva. Det kan vara så att han hade rester från tidigare jobb som han använde först, men jag är inte säker. Är du säker på att han har satt
9 svar · 5,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Menade silikonfog såklart 8-). Alltid fog med silikon i badrum. Mvh Putte
3 svar · 3,4k läst
T
Tiny: Tips: maila frågan till Badrumsgruppen (www.badrumsgruppen.se), de har järnkoll. /Tiny
1 svar · 1,8k läst
J
--jimi--: Hej! Tack för alla tips, Hermes. Fick lite inspiration där men huj, va dyrt.... Sophei; det är en liten toa utan dusch....finns knappt plats för wc o handfat ;). Kristallkronan får bli en sån där liten halvrund, ingen riktig, tyvärr. Takhöjden är inte riktigt lika hög därinne som i resten av huset. Kul med respons, ös på bara..... :P
3 svar · 1,7k läst
A
alfadir: Hej, Vi bor för närvarande i Tyskland. Vi har köpt en lägenhet i ett hus som kärnsaneras. Vi håller just nu på med badplaneringen. Jag har inkluderat en ritning över badrummet. Handfatet kommer sitta lite närmare badet och i utrymmet mellan toaletten och handfatet vill vi bygga in skåp i väggen. Utrymmet mellan gipsväggen och betongväggen bakom är ca 40 cm. Den svarta utbyggnaden
0 svar · 1,9k läst
·
S
Skogsbananen: Står det inte på paketet?
2 svar · 1,9k läst
R
Rejn: Nu gör jag säkert ett regelbrott som postar det här även inne på "badrum", men eftersom det inte verkar finnas erfarenheter av det inne på kök, så kanske ni kaklande badrumsbyggare vet något? Jag är på jakt efter handgjorda kakelplattor. Har funnit några, men behöver alternativ. I synnerhet sådana som är lite billigare. Det jag söker ska ha lite "ruff" känsla, gärna med lite
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.