Vi håller på och bygger en tvättstuga. Jag undrar hur hög tröskel man minst måste ha till denna.

Det finns inga sådana krav vad jag vet. Men det är bra om man kan vika upp golvets tätskikt någon centimeter eller två på tröskeln.

Enligt vad jag har hört ska tröskeln vara 15mm hög för att stoppa vatten att rinna rakt ut från badrummet vid eventuell översvämmning.

Mannesson skrev:
Enligt vad jag har hört ska tröskeln vara 15mm hög för att stoppa vatten att rinna rakt ut från badrummet vid eventuell översvämmning.
Jo, fast nu handlar det ju om en tvättstuga, inte ett våtrum.

OM det är en tvättstuga är det väl ännu viktigare, då har du ju maskiner som i värsta fall kan läcka ut en hel del vatten.

Eller du menade kanske att man ska ha ännu högre?
I så fall missförstod jag dig.

Mannesson skrev:
Eller du menade kanske att man ska ha ännu högre?
I så fall missförstod jag dig.
Ja, alltså, jag skrev ju längre upp i tråden att man vill gärna ha 1-2 centimeter att vika upp tätskiktet mot. Menade bara att jag inte tror att det finns några regler för detta om det inte är ett våtrum. Men det är såklart bra om man gör så. Sen beror det ju på hur stort rummet är, hur långt det är från maskinerna till dörren, fallet på golvet och så vidare. Om allt är som det ska så krävs det ju både en läcka och stopp i golvbrunnen för att det ska komma vatten till dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.