Hej

Vi har en liten del i tvättstugan (med dusch) som inte är kaklad ännu. (resten är det)

Där sitter idag en gipsskiva. Så väggen är jämn.
Det som ska göras är att spackla jämt över skruvar + lite i hörnen.
(eller räcker det med fästmassan direkt efter tättskiktet)
Om jag ska spackla är det något speciellt spackel som ska användas ?

Ska man används fuktspärr och tätmembran ?

Tack på förhand från amatören :)

//M

Du ska inte spackla, och som en allmän grej bara, sandspackel ska under inga omständigheter användas under keramik. Bara mineraliskt bundet spackel. Men jag förstår inte, å ena sidan skriver du som att du ska tätskikta, och sen undrar du om du behöver fuktspärr och tätmembran. Det är i princip tre olika ord för samma sak. Men, ja, självklart ska du ha ett korrekt utfört tätskikt bakom keramiken i ett våtrum.

Hej

Ok här är lite förtydligande:

Måste jag spackla ? (och inte med sandspackel då) eller räcker det med fästmassan på gipsskivan?

Visste att jag skulle ha fuktspärr men var lite säker på om det var samma som tätmembran. Tack för klarheten ang det.

/M

Kanske var otydlig, du ska alltså inte spackla alls i det här fallet. Remsan kommer fylla ut skarven mellan skivorna, och sen försvinner resten av ojämnheterna med fix och plattor.

Edit: Jag menar alltså att man inte ska spackla gipsskivor i normalfallet. Nu har jag ju inte sett hur det ser ut hos dig och vad du menar med "lite i hörnen". Det får inte finnas några hål eller springor större än 2-3 mm. Är det det så ska de fyllas igen innan tätskiktsremsan kommer dit.

Kanon tack för svaret.

Nej det jag tänkte på med spacklingen var över skruvhållen + kanske jämna till lite ihörnet.
Men då behövs ju inte det...en sak mindre.

Tack för hjälpen och klarheten i dimman :)

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.