Badrum
Anonymiserad 23608: Precis som med golvbjälklag så får man titta på varje enskilt fall och bedöma vilken konstruktion som är lämpligast, men som MathiasS säger så funkar det nästan alltid med 45x70.
jerydh: Tack och bock! Och Gaia, jag tror att du har rätt om storleken, ska tänka på det. /Joel
TyraMyra: Hej, vet att i stort sett alla kakelbutiker säljer sjösten, eller tumlad marmor som det också heter, även k-rauta, bauhaus och hornbach. Googla tumlad marmor, och du får en del träffar, mvh tyraMyra
cpalm: [citat] Ska och ska... Roade mig med att kolla på vad tillverkarna rekommenderar. En rekommenderar limning i första hand, en annan rekommenderar skruvning i första hand, den tredje är neutral men avråder från limning mot plastmatta. Så det är nog som baken... Funderar på hur man bär sig åt om man skulle vilja/behöva byta ut stolen... :-?
ByggPutte: Kan Du inte spackla dom stora hålen med tex gipsbruk. Sen spackla med våtrums spackel? Mvh Putte
gitolars: [citat] Tack för det svaret, ska genast gå ut i garaget och blanda mer fog. // Git o Lars
monikaw: http://www.inredningsglas.com/BizPart.aspx?tabId=173 ska visst ha 70*70 kabiner annars så är http://www.badrumsportalen.se/badrumsportalen/dusch.HTM en bra sida att söka på.
matbr107: Ok! Får se om vi törs chansa på den här plattan på golvet. :-/ Någon som kan föreslå en annan liknande grå platta som passar på golvet? Ska ha matta vita på väggarna. :)
Nilsdotter: Med risk för att denna fråga tagits upp tidigare... Då jag håller på att renovera ett gammalt 1700-tals hus från grunden vill jag samtidigt få in så ekologiskt hållbara alternativ som möjligt. Jag funderar på att sätta in en ekologisk toalett för, i förlängningen, permanent bruk? Är det någon här som har erfarenhet av mulltoaletter, förbränningstoaletter etc? Vad är bra, vad
triumph: Mora Inxx, dyrt snyggt och ...jättebra ?! Efter drygt ett halvår har nu takduschen börjat droppa >:( Mora har varit och bytt ut helt nya packningar och vi har provat att skaka ur tallriken men fortfarande droppar den. Ska det vara så ?? Vi har även (på annan plats) en Hans Grohe stooor handdusch som används som takdusch men inte droppar den inte. Oekonomiskt och hemskt irriterande att
Sophie: Vi har ett par kompisar som nyss renoverat sin lilla toalett. Den rymmer bara toastol och handfat så den är verkligen liten...du kan sitta på toa och tvätta händerna samtidigt i princip... ;) De valde ett högblankt svart granitklinker, ganska stora plattor och det blev verkligen snyggt. Väggarna är vita och så länge de är det så tror jag inte man tänker på att det känns mörkt
Cyrillia: Skönt att det inte är jag som är helt vilse då alltså :D Just nu lutar det åt att vi gör det arbetet själv. Misstänker att den killen inte är så välvilligt inställd till oss och att det är det som är problemet >:( Tack för hjälpen! Cyrillia
Reg1: Hejsan Besökte Sigro i Hovmantorp igår och dom hade ett svart tvättställ i utställningen, visserligen ett dubbelt, men det finns kanske enkelt också. Kolla på www.sigro.se Lycka till!
gitolars: [citat] Fråga nummer två kan vi svara på, nej dörren måste inte öppnas utåt, nej det är inte fel att den öppnas inåt. Vi ställde samma fråga när vi planerade vårat badrum, se tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2419/0 Nu blev det ej inåt för våran del, vilket fortfarande retar oss, allt hängde på att handdukstorken skulle hamna ca: 10mm från öppen dörr. //
MathiasS: [citat] Trygghansa ersätter inte längre tät och ytskikt i badrum. Har du inte redan märkt det lär du bli uppmärksammad på detta vid nästa förfallodag. Premien sänks inte. Jag vet inte något bolag som har kvar skyddet?
kakelmaster: Jag har ingen aning om hur mycket den gått. Jag köpte den av en röris för en tusing som sa att den stått i ett fritidshus en kort period fram tills de bytte system. Hade tänkt ha den i mitt fritidshus men det blev inte så. Nypris ca 7000:- så det är nog värt en tusing. Ring om intresse finns kvar till 0708336606.
Butcher: Provade med ättiksprit (24%) utblandat med mycket vatten. Mättade så klart fogarna ordentligt med vatten först så de inte skulle ta stryk. Det funkade alldeles utmärkt!Behövde knappt gnugga något. Torkade sen noggrant upp ättikan direkt (tog ett par plattor åt gången). Det var ju inte i badrummet så spola av kunde jag ju inte... Så nu är jag riktig :) igen.
anasel: Hejsan, Har du kikat på www.sigro.se? Där finns duschset från flera tillverkare t.ex. Mora, FM Mattsson, Tapwell, Damixa, Gustavsberg, Svedbergs mfl. Titta under vattenkranar. :) Hoppas du hittar något du gillar. Lycka till! Mvh Anna
Hanjo: [citat] Det var skönt att höra, ett svar helt i min smak. Tack för både svaret och den fina skissen. Så där ser väl det ut, förutom att ramen inte ligger helt plant.
Annananna: Det klart... Kommer att ta en jäkla tid att gå igenom bara... :-X Inga problem att det inte är nyrenoverat. Jag vill ju ändå ha ett tidlöst badrum...
Dontino: Tack för svaren...1100 blir det, därmed basta.... ;D //Dontino
Argos: Har skaffat tvättställ på Ikea ( ÅNN ) men efterom det ska sitta högre upp än ett standard så räcker inte slangarna ner till de rör som går till varm- o. kallvatten :(. Fanns inga förlängningar här i stan heller... o. ska man byta till längre slangar så passar inte dem till Ikeas blandare... suck.. Hur gör man på enklaste sätt ? ( Det fattas ca 15-20 cm o. det är olika
hempularen: Frågna är väl snarast vilken spännvidd bjälkarna får, dvs hur långt mellan upplagspunkterna. Om du får någon till att räkna ut violkren dimension du skall ha för ett normalt rum med cc60, Så tar du samma dimension i badrummet fast med cc30. Den dimension du har idag låter för klen för i princip varje form av golv.
klaskarlsson: [citat] Jag skulle inte ha gjort det. Det är jobbigt nog att skrapa i de fritidshus etc som man duschar i där inte golvet har rätt öutning. Varje dag kommer du antagligen bli irriterad på att dina strumpor blir blöta om du går på toa, borstar tänderna etc Jag skulle kollat på en duschkabin och dra avloppet längs med väggen, om ni inte vill bila upp och göra om allting dvs /K
pinebar: Hej! Det brukar ju finnas små fiskar, ödlor och grodor i porslin som är till för att dekorera kakel. Jag vet inte var man köper dem tyvärr. Flytta tråden till inredning, så kanske någon där kan hjälpa till. Om du vill ha sådana.... /pinebar
mhacker: Drx, jag tror jag går på saturnus förslag, men tack ändå! ;) Har räknat med att byta fönster/dörrfoder ändå, gillar inte allmogelisten som sitter där nu (speciellt inte när det sitter vanlig slät list i resten av huset..) Tror jag river upp plastmattan ändå, den ligger lite ojämnt så jag tror att underlaget inte är riktigt 100% där.