Hej!
Någon som kan svara på om det finns någon standard för hur högt upp våtrumsmattan måste vara upp på vägg??
Jag har 5 cm, är det enligt standard för lite?

Måste mattan ligga bakom kaklet, eller räcker det med silikon täta mellan matta och kakel?

Tacksam om någon kan svara mig på detta.

Mvh
\\ Roppe

Jag vet faktiskt inte vad standard säger, men det brukar vara mer än fem cm. Fast det funkar såklart med fem cm också om det är rätt gjort.

Mattan måste ligga bakom kaklet, och tätskiktet som sitter bakom kaklet måste också överlappa mattan. Det får absolut inte sitta någon silikon mellan kakel och matta.

jon_h skrev:
Jag vet faktiskt inte vad standard säger, men det brukar vara mer än fem cm. Fast det funkar såklart med fem cm också om det är rätt gjort.

Mattan måste ligga bakom kaklet, och tätskiktet som sitter bakom kaklet måste också överlappa mattan. Det får absolut inte sitta någon silikon mellan kakel och matta.

Tack För ett snabbt svar jon_h
mvh
\\ Roppe

Om väggen skall kläs med plastmatta är uppviket 10 cm, skall det kaklas skall uppviket vara 15 cm och tätskiktet skall överlappa minst 5 cm med "guckaremsa"

Du har säkert helt rätt, men jag bara undrar om det där med remsan. I flera monteringsanvisningar (t ex från schönox) säger de överlapp mellan tätskiktet och mattan minst 20 mm, inte 50. Var har du fått din info ifrån?

Mattläggare vill helst ha 15cm uppvik vid kakel och 10 cm vid våtrumstapet/väv. 10cm funkar i nödfall vid kakling.

jon_h skrev:
Du har säkert helt rätt, men jag bara undrar om det där med remsan. I flera monteringsanvisningar (t ex från schönox) säger de överlapp mellan tätskiktet och mattan minst 20 mm, inte 50. Var har du fått din info ifrån?
OK utryckte mig lite slarvigt som skrev minst 50, du har rätt det skall vara MINST 20 vilket innebär ca 50, dvs halva remsan i runda slängar

Ah, okej. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.