ktm250 skrev:
Jo, det gör ju det. Nämnde det redan tidigare i tråden.
Oj, jag läste maxit som mataki (som ju är tapetserat). Jag visste inte att maxit hade ett rollat som var över en miljon s/m. Men vilket menar du, serpo eller deitermann? Eller har de ett annat som jag inte känner till?

K
Både Deitermann och Serpo.

ktm250 skrev:
Både Deitermann och Serpo.
Åh fasen. Har du länk till några dokument som redovisar hur stort ånggenomgångsmotstånd de har? För jag har letat som en gnu och inte hittat uppgifter om det..

Men fortfarande, plastfolien är ju uppe i runt 2 miljoner s/m, och nog vill man att våtrummets tätskikt ska vara ännu högre än så om man ska behålla plasten. Har faktiskt för mig att jag läste nånstans i bbr att man vill att det inre tätskiktet ska ha ett ånggenomgångsmotstånd som ska vara något i stil med 5 gånger högre än det yttre. Eller har jag drömt det..?

Och en sista tanke, om man nu är uppe i över miljonen s/m på tätskiktet, varför ska man då köra plast i väggen egentligen, i så fall känns det ju verkligen onödigt..

K
Jag har ingen länk till ångmotståndstalet just nu, men jag vet att det står i båda produktbladen hur man ska bära sig åt när det finns plast. På Serpo ska man t.ex. rolla en gång extra med 550 osv.

Jo, jag såg det där med att rolla en extra gång. Konstigt egentligen, om det inte finns plast så tycker jag att det ändå finns goda skäl att rolla en gång till. För att det inte finns plast liksom.. :)

Låter nästan som om det bästa vore att behålla plast, våtrumstapet och sen kakla på tapeten.

Jag kan inte se någon anledning till det. Varför? Om du är orolig så välj något av de tätskikt med högre ånggenomgångsmotstånd som nämnts tidigare i tråden. Verkar dumt att inte använda ett system som finns och är godkänt, utan hitta på någon egen konstruktion och inte ha någon som tar ansvar ifall det rasar.

Förresten, ska du ha dusch direkt mot yttervägg? För såvitt jag förstår så är det bara i de fall man haft direkt vattenbegjutning mot ytterväggen som det har kunnat uppstå problem med de rollade tätskikten.

K
Våtrumstapet ska du inte kakla på. Fixet torkar ut tapeten så att den kan spricka + att limmet för tapeten är gjort för att hålla upp tapeten och inte x antal kg kakel utanpå.

Använd istället ett tätskikt som klarar de krav som kommer nu så är det ju inga problem :)
Vill du inte använda dig av de jag nämnt så ring runt till olika tillverkare av tätskikt och kolla så att deras system har minst 1000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd.

Nä naturligtvis kommer jag inte att kakla på våtrumstapeten, den ligger redan i en säck på tippen ;) Men när man läser ordväxlingen här i tråden så skulle man kunna dra den slutsatsen :-)

Hehe, okej. Fast vi är faktiskt ganska överens ändå. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.