5 332 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Tätskikt mot yttervägg
Åh fasen. Har du länk till några dokument som redovisar hur stort ånggenomgångsmotstånd de har? För jag har letat som en gnu och inte hittat uppgifter om det..ktm250 skrev:
Men fortfarande, plastfolien är ju uppe i runt 2 miljoner s/m, och nog vill man att våtrummets tätskikt ska vara ännu högre än så om man ska behålla plasten. Har faktiskt för mig att jag läste nånstans i bbr att man vill att det inre tätskiktet ska ha ett ånggenomgångsmotstånd som ska vara något i stil med 5 gånger högre än det yttre. Eller har jag drömt det..?
Och en sista tanke, om man nu är uppe i över miljonen s/m på tätskiktet, varför ska man då köra plast i väggen egentligen, i så fall känns det ju verkligen onödigt..
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Låter nästan som om det bästa vore att behålla plast, våtrumstapet och sen kakla på tapeten.
Jag kan inte se någon anledning till det. Varför? Om du är orolig så välj något av de tätskikt med högre ånggenomgångsmotstånd som nämnts tidigare i tråden. Verkar dumt att inte använda ett system som finns och är godkänt, utan hitta på någon egen konstruktion och inte ha någon som tar ansvar ifall det rasar.
Förresten, ska du ha dusch direkt mot yttervägg? För såvitt jag förstår så är det bara i de fall man haft direkt vattenbegjutning mot ytterväggen som det har kunnat uppstå problem med de rollade tätskikten.
Förresten, ska du ha dusch direkt mot yttervägg? För såvitt jag förstår så är det bara i de fall man haft direkt vattenbegjutning mot ytterväggen som det har kunnat uppstå problem med de rollade tätskikten.
Våtrumstapet ska du inte kakla på. Fixet torkar ut tapeten så att den kan spricka + att limmet för tapeten är gjort för att hålla upp tapeten och inte x antal kg kakel utanpå.
Använd istället ett tätskikt som klarar de krav som kommer nu så är det ju inga problem
Vill du inte använda dig av de jag nämnt så ring runt till olika tillverkare av tätskikt och kolla så att deras system har minst 1000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd.
Använd istället ett tätskikt som klarar de krav som kommer nu så är det ju inga problem
Vill du inte använda dig av de jag nämnt så ring runt till olika tillverkare av tätskikt och kolla så att deras system har minst 1000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Nä naturligtvis kommer jag inte att kakla på våtrumstapeten, den ligger redan i en säck på tippen
Men när man läser ordväxlingen här i tråden så skulle man kunna dra den slutsatsen 
Klicka här för att svara