Har ett hallgolv me klinker( ca 4 kvadrat me elvärmeslinga) som har spruckit i fogarna...Undrar om man kan riva bort bara plattorna och fixet...ev. slipa och jämna till flytspacklet och sedan prima och flyta på ett skikt och sedan gå på me ny klinker,,,? eller är de bättre att riva alltihopa??

Ligger värmen ingjuten i flytspacklet under klinkern så är det ju inga problem, bara att ta barkspaden och skyffla ;) skulle den ligga i fixet vilket inte är så troligt så går den sönder.

Om du inte är för trött på klinkern kan du ju bara skrapa ur fogen och foga om när du säger att det är fogen som är dålig.

Precis som daniel säger, men varför hade du tänkt flytspackla ett skikt till? Om du inte vill höja golvet så behövs det inte.

jo...tänkte att golvet har rört på sej och de är därför de spruckit,,,därför tänkte jag om man drar på ett skikt fiber armerat flyt så blir de bra...??men du har säkert rätt...tack för era svar!

Danne29 skrev:
jo...tänkte att golvet har rört på sej och de är därför de spruckit,,,därför tänkte jag om man drar på ett skikt fiber armerat flyt så blir de bra...??men du har säkert rätt...tack för era svar!

Fiberarmerat flytspackel stoppar inga sprickor från underlaget. Om det rör sig under får man lösa det eller göra en flytande konstruktion. Om det inte rör sig så skulle eventuella gamla sprickor inte göra något. Men jag tror inte det är rörelser i underlaget som gjort att du har spruckna fogar, i så fall spricker hela plattor, alternativt att plattorna lossnar. Troligtvis är det bara så att fogen är dålig. Riv och kolla hur det ser ut under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.