så var den första arbetshelgen avklarad. föräldrarna, broden och ett par kompisar var sammankallade för att ge vårat badrumsprojekt en RIVstart.

mycket tänkande och funderande, ritande, grubblande, desperat letande efter hantverkare som inte har tid mm har lagt grunden till att vi äntilgen kunde starta vårt största renoveringsprojekt hittills och kanske någonsin (knappast troligt iof...)

badrummet var delvis fuktskadat pga av felaktiga installationer sedan före vår tid. rummet var praktiskt men knappast estetiskt. toaletten var ett eget litet rum, duschen lika så. handfatet var i det som blev över på dessa 11m2 tillsammans med en för liten varmvattenberedare, en kass tumlare och en dåligt centrifugerande tvättmaskin. klinkersen höll på att lossna på vissa ställen, och golvet kändes som om det skanades isolering över huvud taget - vilket det visade sig att det gjorde  :D på sommaren var det ok - dvs svalt och skönt men på vintern så var det bara för jävligt. särskillt sedan den lilla kom till världen.

vi har inte heller ngn eg hemsidan men kommer lägga upp lite bilder här allt eftersom.

här kommer de första:

varmvattenberedaren åker ut i "pumphuset" som blir en vattencentral.

 
  • IMG_1135_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
så här såg det ut på den minimala toaavdelningen... vacker rördragning
 
  • IMG_1009.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och vid tvättmaskinen..
 
  • IMG_1006.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och en översiktsbild..

toaletten direkt till höger och duschen lite längre bort. tvättavdelningen till vänster..
 
  • IMG_1010.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skåpen är utburna..
 
  • IMG_1145.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rivning pågår...
 
  • IMG_1176.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
toaletten sparas tillsvidare..
 
  • IMG_1183.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow vilket projekt. Jag skulle fulkomligt älska iaf den första delen. Tänk att få riva, att inte behöva tänka på att vara försiktig. :D
 
"Tänk att få riva, att inte behöva tänka på att vara försiktig."

jo det är fler som tänker så - klart lättare att få hjälp av kompisarna när man ska riva än när man ska bygga upp


det dök upp några stenar på vägen ner genom de olika golvlagren som består av i ordning uppifrån och nedåt: klinker i 3 olika modeller, gjutning utan armering, sand, gammal gjutning, sand och längst ner den tunggrävda skåneleran som det som tur är inte ska grävas så mkt i.


här kommer fler bilder från helgen...
 
  • IMG_1197.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och den största..
 
  • IMG_1201.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
idag måndag har arbetet gått ut på att skapa ett hål under grunden för att kunna dra in vv, radiatorvatten samt förberedning för vattenmantlad kamin.

det har gått sådär - har grävt från två håll men hålen verkar inte mötas - tur att det inte är jag som är ansvarig för ett tunnelbygge ;D
 
och så skulle kulverten in.... det var inte helt lätt.

att som i reklambladen lägga kulvert i raka längder i diken grävda med maskin är kanske en sak... men att få in 12m kulvert så att ena änden är i badrummet på ung rätt plats och den andra ska hamna i en annan byggnad är annan sak. har använt två olika kulvertar. den ena som var den tyngsta att arbeta med var en pex-kulvert med 4 rör (två för radiatorer och två för varmvatten och varmvattencirkulation) den var otroligt tungrodd. den andra hade bara två koppar rör och var betydligt mycket mer följsam..

nåja tillslut med mkt hjälp av grannar och rördragare så kom de på plats ganska så nära där de var tänkta att vara, dock lite dålig vinkel men det fixar vi till när vi har skalat bort manteln...
 
  • kulvert_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
avloppspussel... :-/
 
  • avloppspussel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
de första plattorna läggs ut
 
  • frsta_isoleringen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
isoleringen (isodrän) var inte helt enkel att lägga ut eftersom det inte var så många bitar som kunde läggas ut hela på grund av avloppsrören ligger så högt som i sin tur är en följd av alla dessa stenar som grunden vilar på..

har pillat bort miljoner kulor från isoleringen som läggs/hälls ut där man inte kunde lägga vettiga bitar.

det hela underlättades inte av att det visade sig att man grävt lite grunt så att man fick ta bort det första lagret isolering och gräva lite till... en av alla dessa saker som man gör två gånger under bygget...
 
  • avlopp_och_isolering.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.