S
somelvis: Lordi: Vad menar du med att 3 av 4 Cersanit var kass ? Låter märkligt, kan du förklara ? De finns i olika prisklasser även i Polen. Från 400 kr och upp till 2000-3000 kr. De bättre modellerna har ofta Geberit armaturer och de är ju inte dåliga. Bauhaus säljer en Cersanit toa som sitt billighetsalternativ för 895kr eller 995kr. Mvh
4 svar · 5,1k läst
M
Marlon_Brando: Ser att jag svarade på fel fråga. Inte en aning om man kan eller får göra som du frågar.
2 svar · 2,1k läst
ByggPutte
ByggPutte: Lycka till i "bygg kaoset" 8-) Mvh Putte
8 svar · 2,4k läst
L
liamab: [citat] okej.. ja vi har ju ett utsug till fläkt systemet som suger ut ur badrummet... så fukt mm bör ju försvinna
2 svar · 1,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Ja det borde vara en arbetsbrytare som är klassad för våtrum kanske, här kommer en länk med lite "tvättmaskinsbrytare" http://www.elbutik.se/?category_id=5926
5 svar · 3,4k läst
C
CarMan: [citat] Jag har mörkt klinkers på golvet & bara spottar, det blir inte mörkt. mina spottar har frostat glas. jag har förutom sopttarna i taket 6 spottar i badrums spegeln 3 över spegel & 3 undeer spegeln
12 svar · 8,2k läst
L
Lillblomma: Tror jag lyckades rätt bra med helt okonventionella metoder. Torkade med våt resp torr trasa lindad runt en slipkloss... Då fick jag bort fogen på plattorna utan att gröpa ur fogarna. Ja, liite urgröpt blev det kanske, innan jag kom på mitt knep, men jag är klart nöjd ändå. Ska kolla jättenoga när det brunnit klart och torka med lite kakelsyra på en tops eller så. Som tur var är
2 svar · 9,7k läst
L
lordi: Excenterkopplingar är svindyra. De flesta lågbudgetblandarna har centrumavståndet 150 cc och utvändig gänga istället för invändig, så ofta får man lägga mer pengar på excentrar än vad blandaren kostade. Se upp med vissa billiga fabrikat som skickar med mellankopplingar som ändå inte går att använda. Silvan brukar ha kampanj på FMM-blandare ibland för 990.. nånting, har jag
5 svar · 31,3k läst
B
beka: Tack för svaret! Mitt avlopp är nu på plats, det är bara klinkerplattorna som fattas. Det blir jättesnyggt. Men vi fick slå våra kloka huvuden ihop, jag, snickaren och rörmokaren, för att det skulle bli alldeles rätt.
3 svar · 6,7k läst
G
greenbay: Hallå där! jag skulle vilja föreslå en massiv lucka, faner kan bete sig illa om det blir minsta lilla skada i ytbehandlingen. Försök hitta en massiv lucka, då rör sig materialet lika mycket om det skulle tränga in fukt. lycka till greenbay
4 svar · 2,1k läst
K
ktm250: [citat] Haha... det var det löjligaste jag hört! Det är ju kunden som väljer. Finns faktiskt dem som inte gillar det. Förstår inte hur du får till varken lathet eller snålhet. Det tar ju ingen direkt extra tid att sätta en sockel. Det är ju som vilken annan platta som helst. Snålhet... hmm... hur då?
7 svar · 12,7k läst
TyraMyra
TyraMyra: Du kan ju köpa en sån där, men inte koppla in den ;) Skämt åtsido, om det är stege du är ute efter så finns det på Ikea, kan ju kapas till önskad längd, och även hängas på vägg TyraMyra
1 svar · 12,0k läst
·
Y
Ylva_P: Tack, super! (jag tycker sökmotorn här är svår....)
2 svar · 6,6k läst
eriobe
eriobe: Jag brukar tänka som en generell regel att det som inte dödar får man göra själv! Sedan kan er förening ha andra regler - det bör du kolla upp! El kan vara direkt dödligt och måste utföras av behörig elektriker. Många av sakerna kan/får du göra själv, men man måste då också vara villig att ta konsekvensera vid eventuella fel. Ditt försäkringsbolag kan vägra betala ersättning
1 svar · 1,3k läst
H
henrikrosen: Hörde men en som jobbat mycket med sådant här och han såg ingen anledning till att ta dän plastmattan. Räcker att skära längst kanterna och ta dän den bit som är vikt upp mot väggen. Sen täta i kanten mott väggen och på med klinkers. Nä, känns nog bäst att ta hjälp av en hantverkare. De värsta med dem är dock att de alldlrig kommer. I lägenheten vi bor har vi väntat två år
7 svar · 2,3k läst
Z
zachris: [citat] Nice! :) Krävde det några avancerade lösningar på grund av våtrum? Specialtrösklar kanske? Är det en utanpåliggande dörr eller något man skjuter in i väggen?
4 svar · 10,0k läst
B
Bombadill: Tack för det! :)
2 svar · 5,4k läst
A
Alpineski: Anade det. Jag monterade vanliga skivor i 90 bredd. Tack för svaren !
3 svar · 3,4k läst
Linska
Linska: Men ska du "bara" ha ny våtrumstapet och matta blir det billigare!
2 svar · 3,4k läst
snuttjulle
snuttjulle: Lösningen på att spara vatten är ju att göra korta men djupa kar som de gammla sittbadkaren. Men av någon anledning ska man ta så stor golvyta i anspråk för att kunna doppa hela kroppen.
6 svar · 10,9k läst
B
brevik: Hej ankan35! Jag är själv på gång att renovera badrummet och vi har inte så mycket spelrum för dusch/handfat/wc utefter en vägg. Det verkar som ni inte heller har det. Jag är lite nyfiken på hur brett det är mellan väggarna. Från toalettens hörn till duschens hörn. Själv har vi 200cm där vi ska få plats med dusch/wc/handfat och jag har funderat på om det kanske bli lite trångt
7 svar · 10,9k läst
O
Ontop: Pratade med Maxit och ett par andra förslag presenterades, färgning låter inte hållbart i längden men tack ändå. Tonny
2 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: Du borde vänta cirka 3månader per 10cm platta innan du drar igång golvvärmen. Har du tätt nedåt (plast eller cellplastisolering) direkt under plattan bör man vänta lite längre. Primer är aldrig fel innan man sätter plattor. Klinker på en liten yta är antagligen inte ett problem. Det du riskerar är att plattorna lossnar/spricker om/när betongen krymper när den torkar. Vänta med
1 svar · 5,3k läst
A
Argorat: Jag har lagt ut 8m2 golvvärmekabel från Clas Olson och det funkar finfint... Jag la kabeln själv och sedan kom elsnubben och testade så det inte ska pirra i fötterna när jag duschar. Köpte även termostat från Classe...
1 svar · 2,8k läst
C
comley: Hempularen - du verkar ha mest rätt hittills. :) Och nu har två av varandra oberoende hantverkare sagt att fuktet kommer torka ut om sprickorna i skarvarna tätas så nu får jag ge mig. Känns som en lättnad trots allt, det var ine så viktigt att få ett nyrenoverat badrum gratis som att få intygat att det inte finns en bestående fuktskada och att den hur som helst inte är min huvudvärk
8 svar · 2,5k läst
J
johan77: GVK har exempel på godkända lösningar där plastmatta används som tätskikt under keramiska material. Se bl a dessa länkar http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=161 http://www.gvk.se/produkter/plast.asp?art_cat=72. Jag har själv sneglat på dessa lösningar för ett nytt badrum och tycker spontant det är konstigt om olika organisationer har normer som strider mot varandra.
11 svar · 2,5k läst
G
glenn30: Hej ska lägga elgolvvärme i mitt badrum,jag ska riva ur hela trossbotten o iolera o lägga 22mm golvspånskiva hade jag tänkt mig,det jag undrar är om jag kan lägga ut elvärmeslingorna rätt på golvspånskivan,och räcker det med 60cc på reglarna,tänkte så inte flytspacklet spricker,jag ska ha vanlig plastmatta både på väggar o golv,tacksam för svar.glenn
0 svar · 1,1k läst
R
Reg1: Hej Gummilisten jag pratar om är en speciallist som glasmästarna använder vid montage av glaskassetter i fönster och består av en rektangulär svart EPDM-list som är glasfiberförstärkt och limbelagd på ena sidan, så den är lätt att montera på väggen och sedan skjuta badkaret (eller bänkskivan) mot. Listen finns i olika tjocklekar och säljs även på byggvaruhus. I jämförelse med
9 svar · 16,1k läst
S
somelvis: Jag byggde en "Stockholmsdusch" av en toalett på 150cmx99cm. Två draperier på stång så funkar det fint det också. Nu är dörren iofs på kortsidan och inga fönster men ändå. Det blev jäkligt snyggt i alla fall. Duschen först, så man får kliva på brunner för att gå på toa men det spelar ju mindre roll. Mvh
5 svar · 4,5k läst
Z
zachris: Jag hörde något om att dörren från ett badrum inte får vetta mot en "matplats" enligt några bestämmelser. Stämmer det och vart kan man läsa mer om vad som gäller? Är det någon som vet varför det är "förbjudet"? Jag trodde bara det var en smaksak, det vill säga att folk tycker att det är lite "äckligt".
0 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.