Badrumsrenoveringen fortskrider och det börjar bli dags att lägga ut golvvärmeslingan och bygga fall. Utrymmet är L-format där duschen med tillhörande golvbrunn hamnar i foten på L:et (se bilden nedan). Tanken är att öppningen in till duschen ska skärmas av med en glasvägg med glasdörr. Glasväggen kommer sitta i väggen och endast stå på golvet fastsatt i silikon.

Jag inbillar mig att det bästa är att bygga fallet så att vatten från övriga badrummet leds genom dörröppningen in i duschen. På så sätt kommer vatten aldrig rinna fram till den glasväggen och bli stående där. Bifogar två enkla figurer där jag har markerat ut höjden över golvbrunnen (i mm) på väl valda ställen. Med den andra figuren försöker jag illustrera hur jag tänkte mig att vatten skulle rinna.
Fallet är uträknat så att det är >= 1:50 i duschen och >=1:100 utanför, brunnen är bläck-korset inne i duschen till höger.

fall1.jpg

fall2.jpg

Mina två frågor är:

- Är detta den bästa lösningen på fallbyggnaden?
- Är den genomförbar? (Fallet kommer byggas med slipsats)

Det kommer bli mycket kapade plattor nertill
eftersom vägg/golv nivån inte är i våg runt om.
Själv hade jag nog kört med +22 som Du har vid dusch
väggen, runt om och sen från det ner mot
brunnen.

Mvh Putte

Jo, en del kapande blir det. Var först inne på att ha en lodlinje runt om men jag tycker att det blir ett jäkla fall på sina ställen då...

+22 går inte att ha runt om då de högsta punkterna de bortre hörnen (till vänster) hamnar +31 om jag ska ha föreskrivna fall. +31 inne i duschen blir ruskigt mycket. Tänk dig 31mm fall på ca 30 cm golv som det blir till höger om golvbrunnen ut till väggen till höger.

Det jag är nyfiken på är om det är vettigt samt genomförbart att bygga fall som tvingar vattnet genom dörröppningen i glasväggen?

Upp, upp, upp ;)

Det verkar utmärkt phl, jag hade gjort precis som du. Bekymra dig inte om att skära den nedersta plattraden, det gör man i princip alltid i badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.