Jag håller på med badrummet i källaren och har bilat/grävt ur gammla golvet, lagt fiberduk, avlopp och skall isolera med isodrän och gjuta med EPSCement och lägga värmekabel därefter. Nu till min fråga: skall jag grovjuta till avloppsbrunnens fläns och använda förhöjningsring eller ska jag lägga brunnen i höjd med färdig golv ? Som novis på området verkar det enklare att använda förhöjningsring och lägga dragbanor i höjd med brunnen.

Lägg brunnen i höjd med där tätskiktet ska vara sen, i nivå med flytspacklet. Alltså, lämna några millimeter från EPScementen upp till kanten på flänsen.

Edit: Fast ska du ha golvvärmeslingor så får du ju lämna mer än ett några millimeter. Kanske 10-15 millimeter då. Förhöjningsring funkar också såklart om du tycker att det underlättar gjutningen, men det blir ju en skarv i onödan.

Tack för snabbt svar, följdfråga: räcker det med några milimeter när jag ska ner med vanlig motsåndskabel, tror det kan bygga runt 2cm (exkl. flytspackel).

Nu förstår jag inte riktigt, vad är det som bygger 2 cm? Kabeln..?

Du ska alltså täcka kabeln med en viss mängd spackel, oftast minst 8 millimeter. Men med tanke på att fallet kommer bygga tjocklek ganska snabbt ju längre från brunnen man kommer så behöver man oftast inte lägga så jättetjockt just vid flänsen.

nja, ok, jag kanske tog i lite (oklart vad det blir för kabel) - nu är jag med på noterna....och man lägger ju inte kableln direkt mot brunnen heller så man har ju lite marginal. .....oopps nu såg jag ditt edit.....nu är jag med i matchen. 10-15mm låter som nått jag har klurat på när jag inte kan sova på nätterna (huset är från -39 och vi har i princip gjort nått varje kväll i 2,5 år dvs många sömnlösa nätter..bara källaren kvar). Så med andra ord;innan jag jag sätter höjden på brunnen måste jag veta vilken kabel jag ska ha och hur mycket den måste täckas ?

handersson skrev:
Så med andra ord;innan jag jag sätter höjden på brunnen måste jag veta vilken kabel jag ska ha och hur mycket den måste täckas ?
Precis. :)

Tack, kanske kan sova en natt i alla fall :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.