S
kanske någon slaver som gjort en generalskarv och
skippat överlappet.

/sae

Tycker iden med att kontakta försäkringsbolagen verkar vettigt.
Försäkringsbolaget borde vilja få detta problem ordentligt genomlyst nu istället för att få ett kostsamt försäkringsärende på halsen senare. Gäller väl både ditt och byggfirmans försäkringsbolag.

Men vad vet jag...jobbar inte på ett försäkringsbolag så jag vet inte hur de resonerar.

Tripod skrev:
Men vad vet jag...jobbar inte på ett försäkringsbolag så jag vet inte hur de resonerar.
En skadereglerare på Länsförsäkringar sa att de inte ersätter skador som beror på läckande tätskikt.

robertdigital skrev:
En skadereglerare på Länsförsäkringar sa att de inte ersätter skador som beror på läckande tätskikt.
Men om det inte beror på läckande tätskikt vad beror det på då? och om det inte läcker har jag väl ingen skada? :)

ejbyggproffs skrev:
Men om det inte beror på läckande tätskikt vad beror det på då? och om det inte läcker har jag väl ingen skada? :)

du kan ju få lekage på vattensystemet så fukten kommer från väggen.

om nu inte länsförsäkringarna täcker vattenskador som uppkommer på annat sätt så byt försäkringsbolag.

jag har IF & alla deras till läggs försäkringar. dom täcker då tilomed vattenintrång från ragnvatten i taket om nu papp & telelpannor skulle vara skadade.

ejbyggproffs skrev:
Detta var vad han sa när vi "pratade lite löst" lite om våtrumsskador - vet alltså inte om han drog en vals för mig men det kan ju vara lönt att kolla upp om man har LF.

Skaderegleraren uttryckte det som att "om en fuktskada uppstår pga läckande tätskikt så är det inte fackmannamässigt utfört och då utgår ingen ersättning - enda möjligheten är att få ersättning via företaget som uppfört våtrummet."

Man tycker ju dock att tex fuktskada som uppstått pga ett sprucket tätskikt som orsakats av en kraftig sättning i huset borde ersättas.

Om man kollar LF's villkor så verkar man åtminstone inte få ersättning för kakel och tätskikt vid läckageskada?:
"Undantag: Försäkringen gäller inte för
- den våtisolering med tillhörande ytskikt (tex kakel) eller våtrumsbeklädnad
som läcker och orsakat skada"

http://www3.lansforsakringar.se/NR/rdonlyres/e5bbp5h2xohuobc5u6f5mf3qaun6jkrerqxsbc6wgvkbnnbgfpmr7z55z3qch7u4q2ubg6pyrl25noi57xv7daf5plc/VH06inkltillag.pdf

S
Hej!

Jag har också fått den info. från en skaderegl. på LF ,
därför valde jag att låta en certif. plattsättare göra
tätskiktet trots att jag helst gjort detta jobb själv .

mvh/sae

ok, tur att vår plattsättare är certifierad då.
Han och vår byggledare kommer i veckan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.