Undrar om man kan byta klinkerplattorna endast i duschhörnet (ca 1 kvm), utan att göra om hela badrummet och utan att skada fuktspärren?!?! Plattorna är lagda för ca 5 mån sedan och jag tycker att plattläggaren misslyckades med ca halva duschhörnet, med sneda, dåligt skurna plattor och taskigt fall som följd!!! Läste på Vi I Villa om hur man byter ut enstaka skadade plattor (se nedan). Kan man göra likadant på 0,5-1 kvm? Eller ska man göra om från början och bryta upp hela duschhörnet och göra om med nytt tätark och fuktspärr?!

Från V I Villa:
Har du ett tätskikt bakom plattan, t.ex. i duschen, är det extra viktigt att du är försiktig vid rivningen av den gamla plattan och förnyar tätskiktet omsorgsfullt.
1. Skydda plattan med en duk och slå försiktigt sönder plattan med en hammare.
2. Peta loss kakelbitarna försiktigt, till exempel med ett kasserat stämjärn.
3. Skrapa rent från gammal stelnad fästmassa.
4. Rengör underlaget noga, torka torrt och påför ny tätmassa om det behövs.
5. Sätt dit en ny platta med fästmassa och foga som vanligt.

Det är ofta genomförbart, men inte alltid. Det kan vara så att tätskiktets vidhäftning mot spacklet är sämre än vidhäftningen mellan plattor och fix, och då går tätskiktet åt skogen och man får göra om stora delar av rummet, om inte hela, beroende på omständigheterna. Eventuellt kan det vara smartare att lägga på ett nytt lager golvplattor på de gamla i hela rummet istället, beroende på pris på plattorna och om man kan acceptera höjdskillnaden mot angränsande rum. Har du snackat med plattsättaren?

Jag skulle nog säga att ingen tätskiktstillverkare utom möjligen Ardex med sin duk tillåter byte av plattor, speciellt inte på golv i våtzon.

Anvisingen i VIV är enligt min mening helt felaktig då man, på ett korrekt utfört arbete, inte kan skrapa loss fixet utan att skada tätskiktet, dvs man "kommer aldrig fram till ett oskadat tätskikt" som man kan ansluta mot. Probelemet är ännu större om man bytar ända fram till vägg då man dessutom har vinkelbandet att ta hänsyn till

Tror faktiskt inte att det går att uppbringa en våtrumsauktoriserad firma som skulle åtaga sig att laga ett våtrum som beskrivits (om dom själva inte hade gjort jobbet från början)

Det ända som man enligt min mening kan göra är att som Jon skriver, nya plattor på de gamla. Sen är det en fråga om fallet på tätskiktet är korrekt, om inte, riv allt och gör om

Peter, jag håller med dig i stort, men med vissa reservationer.

Om man kan få plattorna att släppa från fixet utan att tätskiktet släpper från underlaget så kan man sen mycket försiktigt skrapa bort det mesta av fixet. Vi pratar pilla i timmar nu. Men man måste lämna 1-2 millimeter fix kvar, för att inte riskera att skada tätskiktet, och detta gör att de nya plattorna kommer sticka upp lite mer än de som sitter runtomkring. Och som sagt, det kan gå åt skogen redan när man försöker plocka bort den första plattan, och då är det bara att riva upp (det mesta av) rummet och göra om.

Men jag skulle aldrig i livet ta på mig att göra ett sådant jobb.

Jag skulle heller aldrig gå på ett sånt jobb och förmodligen ingen annan seriös heller, utom möjligen hand som gjorde det från början... då är det inga problem att göra så....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.