Hej!

Suveränt at läsa dessa olika inlägg om detta, men jag har ändå svårt att bestämma mig för det mest riktiga alternativet för ytterväggarna i mitt badrum. Jag har läst dom trådar här som behandlar ämnet men inte blivit helt säker på vilken konstruktion jag bör ta. Både dusch och badkar kommer att vara mot yttervägg.

Jag har två ytterväggar i badrummet som ser ut så här från utsidan:
Panel 22 mm.
Glespanel 28x70
Asfaboard
45 mm isolering i 45x45 regelverk
170 mm isolering i väggstommen
45 mm isolering skall läggas i färdigspikad 45x45 regelverk cc 45

Det jag nu undrar är hur man på denna insida skall gå vidare.
- Lägga i 45 mm isolering i facken som är öppna.
- Ev. på med ett lager plyfa 12 mm, för att kunna fästa saker på väggar utanför dusch o badrumsdel (har en del ligandes).
- Åldersbeständig plast 0,2 mm.
- Masterboard
- Casco's nuvarande system för våtrum. (har redan lite remsor, Primer, Aquastop mm. liggandes)

Jag har mekanisk frånluft som snurrar "lite" hela tiden sedan 4 år och det bör hjälpa till med undertrycket.
Väggar mot andra rum har jag lagt plyfa mot för att sedan gipsa så det skall vara lätt o fästa upp saker.

Mvh
Tomson

Det låter som en vettig konstruktion som du har tänkt, och bra med diffspärren mellan plyfan och masterboarden. Men i och med att det är dusch direkt mot yttervägg hade jag ändå tagit mig en funderare på om det inte kunde vara värt att köpa ett annat tätare tätskikt, typ Deitermann.

Gott o höra.
Jo jag ska ta o titta på Deitermann istället.
Jag har tittat på en anvisning för Masterboarden http://www.lintec.se/anvisningar/masterb[1].pdf
men jag hittar inget om hur jag skall sätta remsor eller spackla över skruvar/remsor, några tips om det?
Har "Masterboard" eget material för det eller kör man med vanliga remsor och våtrumsspackel för skarvar och hörn?

Du ska absolut inte använda något våtrumsspackel! För det första spacklar man i regel inte skarvarna eller skruvskallarna innan tätskiktet, och för det andra ska man aldrig använda vanliga sandspackel under keramik. De är alldeles för svaga. Hur du gör med skarvarna och skruvskallarna står i tätskiktets monteringsanvisning.

jon_h skrev:
Det låter som en vettig konstruktion som du har tänkt, och bra med diffspärren mellan plyfan och masterboarden. Men i och med att det är dusch direkt mot yttervägg hade jag ändå tagit mig en funderare på om det inte kunde vara värt att köpa ett annat tätare tätskikt, typ Deitermann.
Hur vet du att Deitermann är tätare än Casco?

Har du sett tabeller med ångtäthet för olika rollade tätskikt?

Har hört att SP gjort tester på olika rollade tätskickt, där visade det sig att de rollade tätskickten låg mellan 15 000 och 700 000 s/m i ångtäthet inget vätskebacerat tätskickt på marknaden klarade 1 000 000 s/m som är kravet.
Ingen leverantör var heller villig att redovisa ångtätheten på sina produkter.

/Patrik

Pasta skrev:
Hur vet du att Deitermann är tätare än Casco?

Har du sett tabeller med ångtäthet för olika rollade tätskikt?

Har hört att SP gjort tester på olika rollade tätskickt, där visade det sig att de rollade tätskickten låg mellan 15 000 och 700 000 s/m i ångtäthet inget vätskebacerat tätskickt på marknaden klarade 1 000 000 s/m som är kravet.
Ingen leverantör var heller villig att redovisa ångtätheten på sina produkter.

/Patrik
Därför att jag har pratat med tekniker på både Maxit och Schönox/Casco. Maxit har en lösning som de säger uppfyller de nya kraven. Schönox/Casco säger att deras nuvarande (HA/Aquastop) inte uppfyller de nya kraven, men att de har en lösning inne på provning som de tror ska funka.

Jag har läst det test du syftar på, och där testades inte alla tätskikt på marknaden. Men det stämmer att inget av de som testades uppfyller de nya kraven. Vad gäller Deitermann så är deras lösning att man ska rolla en extra gång med en viss primer och en extra gång med deras tätskikt.

Nu när jag har tittat/ringt runt bland en del affärer så hittar jag inte Deitermann, däremot Serpo från Maxit.
Någon som vet vem som kan ha Deitermann i Gbg?
Det verkar vara skillnad på deras bägge produkter, är det stor skillnad?

K
tomson skrev:
Nu när jag har tittat/ringt runt bland en del affärer så hittar jag inte Deitermann, däremot Serpo från Maxit.
Någon som vet vem som kan ha Deitermann i Gbg?
Det verkar vara skillnad på deras bägge produkter, är det stor skillnad?
Det är två olika system.
Deitermann hittar du hos Svenska Kakel i Göteborg.

Här ligger Svenska Kakel i Göteborg

Tackar, får ta ett besök där på vägen hem sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.