2 985 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
dubbelgips eller tjockare flyspackel i badrumsgolvet?
Har ett blivande badrum som kommer att reglas upp från grunden. Det som är lite speciellt är att bjälklaget går mellan gamla huset och nya tillbyggnaden. Allting sätter sig med tiden så jag har funderingar på bästa konstruktionen ovan bjälklaget.
Lutar just nu åt
spårad 22mm limmad/skruvad spån med golvvärme (måste vara bättre än gles)
golvvärmeplåt
skruvlimmad gips 13mm
limmad gips13mm
flytspackel för fall ca 20mm
tätskikt
klinker
Alternativet som kanske är lika bra eller bättre är att man skippar gipsen och flyspacklar direkt på spårade spånskivan med rör och plåt.
Men blir det lika bra i att ta upp eventuella sättningar?
Hur mycket måste man i så fall spackla? 30mm?
Lutar just nu åt
spårad 22mm limmad/skruvad spån med golvvärme (måste vara bättre än gles)
golvvärmeplåt
skruvlimmad gips 13mm
limmad gips13mm
flytspackel för fall ca 20mm
tätskikt
klinker
Alternativet som kanske är lika bra eller bättre är att man skippar gipsen och flyspacklar direkt på spårade spånskivan med rör och plåt.
Men blir det lika bra i att ta upp eventuella sättningar?
Hur mycket måste man i så fall spackla? 30mm?
Ok, tack för svaret!
Klart att leverantörerna av flytspackel vill att man ska flyta golvet men vad är egentligen stabilast. Det är svårt att hitta någon som är "ojävig".
Struntar egentligen i vad som tar längst tid så att lägga lite extra gips känns som det kvittar.
Ett annat alternativ är ju att göra som MathiaS och gjuta med betong men jag vill helst slippa vikten. Jag menar lägger man en macka på 5 centimeter på 7m2 så har du en vikt på säkert ett ton. Annars känns det som det är det bästa alternativet då man fixar allt från bärighet till fall i samma moment. Slipper dessutom blanda olika dimensioner på golvvärmerören.
Klart att leverantörerna av flytspackel vill att man ska flyta golvet men vad är egentligen stabilast. Det är svårt att hitta någon som är "ojävig".
Struntar egentligen i vad som tar längst tid så att lägga lite extra gips känns som det kvittar.
Ett annat alternativ är ju att göra som MathiaS och gjuta med betong men jag vill helst slippa vikten. Jag menar lägger man en macka på 5 centimeter på 7m2 så har du en vikt på säkert ett ton. Annars känns det som det är det bästa alternativet då man fixar allt från bärighet till fall i samma moment. Slipper dessutom blanda olika dimensioner på golvvärmerören.
Klicka här för att svara