7 440 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Entreprenör vill "kratsa" en FOG i badrum
Sida 1 av 2
Hej ! 
Vi har ett 1,5 år gammalt hus med helkaklat badrum där en ca 2,5 m lång (ca 1mm bred) spricka följer en fog i princip från tak till golv.
Vår entreprenör vill nu "kratsa" ut denna fogen och sätta i ny för att som han säger "att huset har nog rört sig lite".
Är detta verkligen ok, hur har det gått med fuktspärren??
Skall det verkligen spricka så? är det inte dubbel gips?? eller max 400 CC som gäller??
Tacksam för era råd, hur gör jag??
Vi har ett 1,5 år gammalt hus med helkaklat badrum där en ca 2,5 m lång (ca 1mm bred) spricka följer en fog i princip från tak till golv.
Vår entreprenör vill nu "kratsa" ut denna fogen och sätta i ny för att som han säger "att huset har nog rört sig lite".
Är detta verkligen ok, hur har det gått med fuktspärren??
Skall det verkligen spricka så? är det inte dubbel gips?? eller max 400 CC som gäller??
Tacksam för era råd, hur gör jag??
Det kan förekomma krympsprickor i fogar ibland, men är den en millimeter bred beror det på någonting. Det är inte säkert att fuktspärren skadats. Men du skriver inte var sprickan sitter, så det är svårt att gissa.
Sen skriver du " är det inte dubbel gips?? eller max 400 CC som gäller??". Jo, det är det (eller 450 c/c snarare), men vad menar du? Menar du att du vet att det inte är rätt utfört under? För du får inte en millimeter breda sprickor i fogar även om man har enkelgips på 600 c/c, och om man har dubbelgips eller 400/450 c/c innebär inte det att inte något annat kan gå fel.
Sen skriver du " är det inte dubbel gips?? eller max 400 CC som gäller??". Jo, det är det (eller 450 c/c snarare), men vad menar du? Menar du att du vet att det inte är rätt utfört under? För du får inte en millimeter breda sprickor i fogar även om man har enkelgips på 600 c/c, och om man har dubbelgips eller 400/450 c/c innebär inte det att inte något annat kan gå fel.
sitter ca 300 mm från ett hörn på en vägg i duschhörnan och går från golv till tak i princip.
Det jag menar med gipsen är om man kan utesluta det ena eller det andra om man har ett dåligt underarbete. Men om det inte kan bli en spricka på enkelgips vad kan då gå fel som du skriver??
Mvh fk
Det jag menar med gipsen är om man kan utesluta det ena eller det andra om man har ett dåligt underarbete. Men om det inte kan bli en spricka på enkelgips vad kan då gå fel som du skriver??
Mvh fk
Jodå, visst kan det bli sprickor, men inte så breda tycker jag. De brukar visa sig som hårfina sprickor. Det vore också väldigt märkligt om det var enkelgips på 600 c/c i ett badrum som är 1½ år gammalt.
Jag skulle gissa att det har skett en rörelse i skarven mellan två skivor, vilket det såklart inte heller ska göra. Det kan bero på vad som helst. Men du har väl fått kvalitetsdokument där det står vad det är för underarbete gjort?
Har du kollat så inte plattorna på båda sidor om sprickan sitter löst?
Jag skulle gissa att det har skett en rörelse i skarven mellan två skivor, vilket det såklart inte heller ska göra. Det kan bero på vad som helst. Men du har väl fått kvalitetsdokument där det står vad det är för underarbete gjort?
Har du kollat så inte plattorna på båda sidor om sprickan sitter löst?
I kvalitetsdoukomentet står inte exakt va det är för underlag.
Är det verkligen enligt gängse regler att man åtgärdar den på detta sätt?
Har det varit en rörelse i skarven så kan ju fuktspärren va skadad.
Är det verkligen enligt gängse regler att man åtgärdar den på detta sätt?
Har det varit en rörelse i skarven så kan ju fuktspärren va skadad.
Ja, fuktspärren skulle kunna vara skadad. Men jag är rädd att det är svårt att protestera mot att de bara fixar fogen, entreprenören kan ju hävda att det är rent kosmetiskt, och det är svårt att undersöka och komma fram till något annat utan att förstöra för mycket.
Men märk väl, om det är något fel i utförandet så har entreprenören ansvar för det i tio år. Skulle fuktspärren vara skadad och orsaka problem så kommer du hållas skadeslös.
Jag frågar igen: Har du kollat så plattorna inte sitter löst bredvid sprickan? Och också, när dök det här upp?
Men märk väl, om det är något fel i utförandet så har entreprenören ansvar för det i tio år. Skulle fuktspärren vara skadad och orsaka problem så kommer du hållas skadeslös.
Jag frågar igen: Har du kollat så plattorna inte sitter löst bredvid sprickan? Och också, när dök det här upp?
Är på jobbet nu, skall kolla plattorna imorgon.
Upptäckte det för någon dag sedan.
Upptäckte det för någon dag sedan.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag skulle nog också skärskåda väggen från andra sidan, och intilliggande utrymmen. Om det är en sättning så kanske den visar sig från fler håll.
Du skriver att entrepenören vill åtgärda på detta sättet. Vet du om den firma som gjorde plattsättningen är inblandad?
Det kan ju vara så att om den ursprungliga plattsättaren är seriös så kanske han skulle vägra att åtgärda på det här viset. men om felet beror på en sättning i byggnaden så är det troligen byggarens ansvar mer än plattsättarens.
Du skriver att entrepenören vill åtgärda på detta sättet. Vet du om den firma som gjorde plattsättningen är inblandad?
Det kan ju vara så att om den ursprungliga plattsättaren är seriös så kanske han skulle vägra att åtgärda på det här viset. men om felet beror på en sättning i byggnaden så är det troligen byggarens ansvar mer än plattsättarens.
Tack för alla svar.
Bilderna blev inte så att man kan se det bra på dem (kass kamera), så därför la jag inte in dem.
De svåra i kråksången är att det är på en yttervägg så det blir på sätt och vis svårt att se "från andra sidan" såvida jag (inte jag förresten, vår entreprenör förstås...) inte river bort panelen från utsidan o går in den vägen.
Det är firman som vår husentreprenör haft till all vår plattsättning som vill åtgärda på detta sätt.
Har idag sökt vår byggledare för att få detaljerat svar om konstruktionen bakom plattorna.
I övrigt så har vi haft rätt (tycker vi) kraftiga sprickor i hörn o även i skarvar på väggar i huset i övrigt så man är lite orolig över detta fenomen speciellt som det är precis i duschplatsen.
Bilderna blev inte så att man kan se det bra på dem (kass kamera), så därför la jag inte in dem.
De svåra i kråksången är att det är på en yttervägg så det blir på sätt och vis svårt att se "från andra sidan" såvida jag (inte jag förresten, vår entreprenör förstås...) inte river bort panelen från utsidan o går in den vägen.
Det är firman som vår husentreprenör haft till all vår plattsättning som vill åtgärda på detta sätt.
Har idag sökt vår byggledare för att få detaljerat svar om konstruktionen bakom plattorna.
I övrigt så har vi haft rätt (tycker vi) kraftiga sprickor i hörn o även i skarvar på väggar i huset i övrigt så man är lite orolig över detta fenomen speciellt som det är precis i duschplatsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om det är i duschen och om tätskiktet redan är skadat så kan det vara så att det går att mäta fukt i väggen. Med profesionella fuktmätare kan man se fukt även inne i väggen. Frågan då är väl bara hur man enklast och billigast (och kanske helst utan byggarens vetskap, för om den inte visar på fukt så kan det styrka hans tvivleaktiga metod) skall få gjort en sådan mätning. Kanske går det att få försäkringsbolaget att ställa upp på att komma ut och mäta.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Bra synpunkt, skall kontakta mitt bolag imorgon.hempularen skrev:Om det är i duschen och om tätskiktet redan är skadat så kan det vara så att det går att mäta fukt i väggen. Med profesionella fuktmätare kan man se fukt även inne i väggen. Frågan då är väl bara hur man enklast och billigast (och kanske helst utan byggarens vetskap, för om den inte visar på fukt så kan det styrka hans tvivleaktiga metod) skall få gjort en sådan mätning. Kanske går det att få försäkringsbolaget att ställa upp på att komma ut och mäta.
Börjar bli mer och mer irriterad (redan innan han varit här...) på hans sk.metod, den verkar minst sagt tvivelaktig.
Skulle vilja påstå att det kan vara lättare än att gå via en innervägg med tapeter och gips. Beroende på vad ni har som vindskydd. En panelfasad går ju relativt lätt att återställa till ursprungligt skick.ejbyggproffs skrev: