2 200 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Byta ut fuktspärr "delvis"?
Vi har ett helkaklat badrum som har fått en fuktskada i duschen. Skadan är mest i golvet men även i ena väggen. Gamla dåliga fuktspärrar från 70-talet är boven. Nu skall vi riva upp golvet och lägga nya spärrar och kakla nytt.
Hantverkaren menar att det räcker att riva ner kaklet på den väggen som har blivit skadad och byta fuktspärren där. Jag är dock orolig för övriga väggar i duschen. Om man tar bort den gamla fuktspärren på golvet och ena väggen borde det väl bli en "glipa" mellan gammal spärr på övriga väggar och den nya man lägger dit? Eller går sådant att skarva på tillfredställande sätt?
Jag vill ju inte riskera att få riva ner de andra väggarna om två år för att det krupit in fukt mellan den nya och den gamla fuktspärren. Någon som vet vad som gäller? Vad skulle ett försäkringsbolag säga och vad säger "fackmannapraxis"?
Tack på förhand för hjälpen.
Hantverkaren menar att det räcker att riva ner kaklet på den väggen som har blivit skadad och byta fuktspärren där. Jag är dock orolig för övriga väggar i duschen. Om man tar bort den gamla fuktspärren på golvet och ena väggen borde det väl bli en "glipa" mellan gammal spärr på övriga väggar och den nya man lägger dit? Eller går sådant att skarva på tillfredställande sätt?
Jag vill ju inte riskera att få riva ner de andra väggarna om två år för att det krupit in fukt mellan den nya och den gamla fuktspärren. Någon som vet vad som gäller? Vad skulle ett försäkringsbolag säga och vad säger "fackmannapraxis"?
Tack på förhand för hjälpen.
Naturligtvis ska hela badrummet rivas ut och byggas upp enligt dagens branschregler. Brunnen måste bytas, väggarna och golvet behöver sannolikt förstärkas för att uppfylla dagens krav på böjstyvhet.
Men det första du ska göra är att säga upp kontakten med din inkompetente hantverkare.
Men det första du ska göra är att säga upp kontakten med din inkompetente hantverkare.
Tack så mycket för hjälpen! Jag har talat med hantverkaren och han går med på att även byta brunnen. Problemet är att renoveringen skall bekostas av förre ägaren (enligt överenskommelse i köpeavtalet) och det är alltså inte jag som anlitat hantverkaren. Finns det några "branschregler" om detta att läsa på nätet som jag kan använda när jag ska övertyga honom om att byta spärren även i de övriga väggarna? Jag gissar att han kanske går på fast pris och vill göra så lite som möjligt...
Läs tråden längst upp. Och läs branschreglerna på Byggkeramikrådet.
Men om ni skrivit i köpeavtalet att förre ägaren ska bekosta renoveringen av badrummet så ska detta naturligtvis ske enligt branschreglerna och av en behörig hantverkare. Inte enligt förre ägarens godtycke.
Men om ni skrivit i köpeavtalet att förre ägaren ska bekosta renoveringen av badrummet så ska detta naturligtvis ske enligt branschreglerna och av en behörig hantverkare. Inte enligt förre ägarens godtycke.
Klicka här för att svara