Ja, och det gör att den inte lever upp till samma krav. Du kan ju inte sätta renoveringsgips på c/c 600 på vägg som man kan göra med en normalgips. Det är ju inte så att de har skapat en likvärdig skiva jämför med normalgipsen, fast bara tunnare.. Renoveringsgipsen är mycket böjligare, men den har samma tryckhållfasthet.smiler skrev:
Det är lite som att säga att en 5 mm MDF skulle vara hårdare än en 10 mm MDF, bara för att den är tunnare. Förstår inte hur du resonerar..
Okej. Men två år är inte särskilt lång tid. Många av felen i underlag/underarbete visar sig långt senare. De golv jag jag pratade om tidigare i tråden klarade sig 5-10 år innan det började släppa. Jag kikade just på ett badrum från -98, där plattorna släpper nu på grund av slarv i arbetet, så det kan klara sig ganska länge även om man gör fel. Det kanske aldrig blir några problem. Så det står alla fritt chansa, men jag kommer aldrig rekommendera en kontsruktion som man vet kan orsaka problem.
En liten rättelse då jag själv sökte info om renoveringsgips och godtagbar styvhet.
Halva tjockleken (6 mm) ger ett böjmotstånd eller rättare sagt tröghetsmoment som är 1/8 av en vanlig gipsskiva (12 mm) om E-modulen är den samma. Böjmotståndet eller tröghetsmonentet för en rektangulär profil är (b*h^3)/12 dvs en fördubling i tjocklek med samma bredd ger 2^3=2*2*2=8 ggr högre relativt böjmotstånd.
Trådskaparen har säkert fixat sitt golv, men för er andra som funderar på samma sak. Ardex S48 går att använda om det är c/c 300, citerat från deras hemsida.
"Klarar plattsättning på "färsk" betong (28 dagar) utan plattsläpp och på golvspånskiva c/c 300."
"Klarar plattsättning på "färsk" betong (28 dagar) utan plattsläpp och på golvspånskiva c/c 300."
Klicka här för att svara