J
jon_h: Ja, det tror jag att det blir. Om du hellimmar gipsen mot varandra och mot underlaget. Men det är ändå så att de metoder som finns för förstyvning av bjälklag är avsedda för max 60 c/c, max spännvidd 4,2 meter och max 10 m2. Det gör att din lösning blir lite oortodox och att du inte kan luta dig på varken tillverkarna eller branschreglerna om det skulle bli några problem. Så jag
1 svar · 1,3k läst
C
CarMan: utrymmer i hörnet mellan tvättställ & durch går ju att göra till en infälld hylla. tvättstälet tar man en variant som är smal i kanterna & har ett överhäng på själva tvätthon.
6 svar · 2,4k läst
·
Kesella
Kesella: Utöver trendimport har du även stjernradiator som säljer importmöbler. Vi var själv och tittade på trendimport och jag blev besviken på kvaliteten. Man får vad man betalar för tyvärr. Porslinet var fint med skåpen kändes lite budget...(hård stängning å klena gångjärn å lådorna var knepiga att dra ut). Dessutom så har alla möbler med vit överskiva "mormorsmönster", något
2 svar · 5,5k läst
J
jon_h: För att det är mycket känsligare mot rörelser (och brister i utförandet) och skulle antagligen inte fungera så bra i trähus. Dessutom undrar jag hur man löser tätningen mot brunnen.
1 svar · 2,8k läst
J
jon_h: Det är ju frågan om varför de har höjt golvet, och vad som ligger där. Antagligen avloppsrören, så de får du ju bila ner. Om det är betong alltså, det är inte träbjälklag där de lagt reglar ovanpå det gamla bjälklaget och dragit rören i? För om du då vill slippa höjden kan du behöva gå under bjälklaget istället och det funkar ju bara om det finns ett lägre undertak i
6 svar · 5,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Trögt? Ingen aning, har alltid minst 25 i badrummet :) Sprider bra? Japp, inga problem!
7 svar · 2,0k läst
G
gaia: [citat] Tak för tipset! Då har jag nu kakelstorlek att hålla mej till. Förband blir inte fel heller i mitt rum med stor gammal badkar :). Kan det göra skillnad om jag väljer matt eller blank kakel? gaia
2 svar · 6,0k läst
P
Plattsattare: [citat] Golv/vägg vinkeln ska tätskiktas runt hela rummet, och runt brunnen ca 1m runt om... och detta gäller ifall du inte kommer te.x spola av golvet med vatten, eller ha vatten rinnande på golvet, eller likande... Men ska tillägga en sak, Står även i branschreglerna, Att det e en bedömningsfråga och kan skillja sig från gång till gång, Så innan man kan svara helt på denna fråga
11 svar · 10,1k läst
P
Plattsattare: Ifall det bara handlar om ett "frimärke" så e det lungt att sätta upp plattorna...
8 svar · 6,6k läst
H
Honey_: dessa "trallar" till badrum, tyckte priset på denna va lite maffigt... Någon som vet eller själv har någon. danskdesign.nu säljer möbler presentartiklar och accessoarer Tack!
0 svar · 4,9k läst
A
ampz: Om du vill få rummet att verka större så är ju de där duschhörnorna som enbart består av två välvda glasdörrar super. Dörrarna kan nämligen vikas inåt när man inte använder duschen, och då tar duschhörnan helt plötsligt ingen plats alls! Råkade se att Coop bygg kör en kampanj på en sån för 1995:- Om du inte har något fönster och ordentlig frånluftsventilation i badrummet
18 svar · 4,8k läst
·
J
Jenny_P: Vi har diskuterat med vår kakelsättare att köpa en del kakel själva, och för honom har det inte varit något problem alls. Vi skulle få loss exakt samma summa per kvadratmeter att handla för någon annanstans. Nu kommer vi nog iofs bara att köpa lite dekorkakel i annan affär, eftersom han hade väldigt bra priser på det kakel han själv sålde. Visst överstiger vi den summa som ingår
1 svar · 2,6k läst
C
co: [citat] Detta har diskuterats på ett annat ställe på fforumet se länken http://www.byggahus.se/forum/el/60228-elsaekerhetsbrister-i-bubbelbadkaren.html Själv har jag ett Svenska BadkarMarsala och är störtnöjd!
4 svar · 7,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: När vi limmade gipskivor på ett ganska ojämt underlag så använder vi Ardex S-48. Strängar på 30c/c dit med skivan banka på med en gummiklubba och rikta samtidigt med pass. Klart ;) . Vet man att man ska montera nått tungt eller nått som käver lite motstånd bakom kan man lägga lite s48 just där. För Du får en luft spalt bakom beroende på hur ojämt underlaget är. Och haken med
8 svar · 5,6k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] [bild] [citat] [bild]
2 svar · 5,3k läst
ByggPutte
ByggPutte: Ser att Du har färg på väggarna. Då brukar vi spåra i färgen så putsen kommer fram 30c/c sen kan Du prima om putsen är lös sen sätter vi 13mm skiva i strängar med s48. Om du vill köra med fixkam och rotgips 6mm måste 75% av färgen bort om jag inte minns fel. Och Du drar ut s48 uppåt så det kan lufta bakom gipsen.Sen dit med rotgipsen. Vi brukar ha vanlig gips om inte det är
4 svar · 8,3k läst
·
K
Kalle S: Hej! Är i startgroparna till att börja renovera mitt badrum. Badrummet är litet knappt 3kvadrat och det är även snedtak längs hela långsidan. Det finns en duschkabin i dagsläget men vill ha en glasskiva istället som "stänkskydd". Har kommit fram till att jag nog kommer att få gå till min lokale glasmästare och få en tillskuren men hur ser fäst listerna ut ni som har liknande
8 svar · 10,3k läst
J
johan77: Nu har jag köpt och installerad Rydens "Mirror", modellen som har 10 x 10w halogenlampor. Som enda ljuskälla i mitt badrum fungerar den acceptabelt men inte mer. Ljuset när man speglar sig blir utmärkt, utan att man blir bländad, men eftersom inga lampor är riktade uppåt så tappar man indirekt ljus från taket. En snygg effekt är att ljuset bryts i spegelns kanter och bildar en
16 svar · 10,8k läst
P
Perka: Vi har dubbla spånskivor med plastmatta, där hela golvet lutar ca 1:50 mot brunnen. Plastmattan togs bort. Vi limmade sedan golvgips ovanpå och hällde sedan på flytspackel ovanpå för att baka in golvvärmen. Fallet behölls automatiskt, så det krävdes inte mycket fallspackel i slutändan. Gipset sattes på 90grader mot fallet iställetför i samma riktning. Vet ej vilken betydelse detta
21 svar · 10,4k läst
D
Danne29: EPS cement fungerar ypperligt! sedan sparar du ca 20mm till brunnen så du kan gå på med fiberarmerad flytspackel
9 svar · 2,6k läst
T
thomasd79: att bygga om till cc 300 är ett alldeles för stort ingrepp. spännvidden på bjälklagret är 2500 och karet står mot ytterväggen vilket borde hjälpa lite. i annat fall kanske man kan gjuta ett par plintar under huset som håller upp bjälkarna? räcker med 2 st. eller har någon nån annan idé ?
6 svar · 1,6k läst
J
JPW: Jo, jag kan tänka mig att öppna väggen, eftersom det är ett så enkelt ytskikt - målad väv, och långt bort från duschen. Det vill säga så länge som jag kan låta de nedre 20 cm av väggen vara helt orörda eftersom våtrumsmattan på golvet sitter uppvikt där. Där tänkte jag sätta en kortling bakom skarven. Mmm, tror jag kör på ett konsolmonterat kombinerat med reglar bakom.
7 svar · 14,0k läst
D
Danne29: ok..tack för ditt svar. Man får helt enkelt försöka bedömma i vilket skick de gammla spacklet är i.
2 svar · 1,7k läst
P
Perka: Har försökt hitta info om vem som tillverkar badkaren TREND. Finns modellen ROMA, VENEZIA och MILANO hos golvpoolen i Malmö. Golvpoolen Jag fastnade för Milano med "erbjudandet" 9999kr hos golvpoolen, men hittar inget om dessa badkar. Milano var väldans stilig.
0 svar · 2,7k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Okej det blir ju en bra bit att åka det, inte så ekonomiskt då. :/
7 svar · 4,0k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Oki, tackar!
17 svar · 5,9k läst
P
peterand: [citat] Normalt gör man 100mm uppvik för plastvägg som överlappar 30mm och för kaklade väggar görs uppviket 150mm. Vid renoveringar kan man lösa detta genom att börja längre ned med första plattan.
4 svar · 3,8k läst
S
sawsaw: Allvarliga elsäkerhetsbrister i bubbelbadkar -Elsäkerhetsverket [NS4 version]
0 svar · 1,3k läst
R
Ryssby: Tack för svaren. Låter som om ni är nöjda och att det håller sig snyggt. Skönt - då kanske man kan lägga andra alternativ åt sidan nu (i alla fall en sak mindre att fundera på...). Kommer oxå att välja påfyllning via munstyckena, varmvatten kommer vi ha gott om! :-)
5 svar · 2,9k läst
P
prodigy: Idag blev en av de andra trådarna besvarade med det jag sökte, så jag fyller i svar på min egen fråga här: "Det blir en jättelast med ett sådant badkar på c/c 600 även om du har lagt ordentligt ovanpå. Alla lger med golvgips och spackel hjälper mycket med svikten mellan bjälkarna, men själva bjälklaget kan ju fortfarande svikta. Jag hade definitivt ökat på till c/c 300. Och
3 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.