Jaha i dag skrev Hallandsposten att man varnar för mögelskador i våtrum med gips väggar ? Men att hantverkarna använder det ändå. Mitt försäkringsbolag sa att det var ok så länge jag följde dom föreskrifter som finns primer , tätskikt etc...
Vad tycker ni har ni hört detta med ?

Det finns en del skrivet om det på forumet. Problemen med mögelpåväxt på gips har varit kända i tio år, om inte mer. Det kommer nya branschregler snart, och det kommer att ställas mycket högre krav på tätskikten. Dessutom kommer det inte vara tillåtet med gips mot yttervägg där det finns diffusionsspärr. Hallandsposten är lite sent ute.

jon_h skrev:
Det finns en del skrivet om det på forumet. Problemen med mögelpåväxt på gips har varit kända i tio år, om inte mer. Det kommer nya branschregler snart, och det kommer att ställas mycket högre krav på tätskikten. Dessutom kommer det inte vara tillåtet med gips mot yttervägg där det finns diffusionsspärr. Hallandsposten är lite sent ute.
Du som har lite koll på hur de nya reglerna kommer se ut. Säg att man sätter t.ex. Masterboard mot yttervägg. Om man vill ha OSB bakom, var sätter man den? Bakom plasten? OSB är ju organiskt material och om jag förstått det hela rätt är det helt stopp för alla typer av organiska material mellan plast och tätskikt?

Eller man kanske inte behöver OSB bakom den typen av skivor (ingen aning om hur de är att skruva i)?

Det går ganska bra att hänga i fibercementskiva (med plugg naturligtvis), men vill man ha OSB eller annan fuktkänslig skiva bakom så kommer den behöva sitta bakom diffplasten, alldeles riktigt.

Vette tusan om jag sett nån mögel
på dom badrum vi rivit med gips i väggarna.
Gipsen börjar väl bli för billig så dom
lobbar väl för nya dyrare material.
Frågade chefen på jobbet och sa att det
va nått nytt på gång men inget konkret.
Dom får ju utskick om nya regler.

Mvh Putte

När det gäller fuktskador o mögelpåväxt i badrum, är det alltid i samband med kakel, eller är problemen desamma för våtrumsmatta? Har fått för mig att väggmattan ska vara helt tät, förutsatt svetsade skarvar.

Vilka problem kan väggmatta ge, förutom att många inte tycker att det är lika estetiskt tilltalande som kakel?

Apropå gips på yttervägg; det måste då vara lika tokigt att ha spånskiva eller OSB som förstaskiva, något som väldigt många har, och som sagt, fortfarande är tillåtet?

Kjell G

Mattan ligger normalt mellan två och fyra miljoner s/m i ånggenomgångsmotstånd, att jämföras med de kommande kraven på en miljon s/m för tätskikt bakom keramik. Den är alltså att betrakta som nästan helt tät i praktiken.

Jag tror inte det finns några problem med mattan om den är korrekt monterad.

OSB, spån eller annat fuktkänsligt material kommer mycket riktigt inte få finnas mellan tätskikt och diffusionsspärr i badrum. Vill man tvunget ha en sådan skiva ändå så får man sätta den bakom diffusionsspärren i framtiden. Men det är fortfarande de gamla branschreglerna som gäller, så än så länge får man ju sätta funktkänsliga skivor, även gips, mellan de täta skikten i ett badrum. Även om det vore dumt.

jon_h skrev:
Mattan ligger normalt mellan två och fyra miljoner s/m i ånggenomgångsmotstånd, att jämföras med de kommande kraven på en miljon s/m för tätskikt bakom keramik. Den är alltså att betrakta som nästan helt tät i praktiken.

Jag tror inte det finns några problem med mattan om den är korrekt monterad.

OSB, spån eller annat fuktkänsligt material kommer mycket riktigt inte få finnas mellan tätskikt och diffusionsspärr i badrum. Vill man tvunget ha en sådan skiva ändå så får man sätta den bakom diffusionsspärren i framtiden. Men det är fortfarande de gamla branschreglerna som gäller, så än så länge får man ju sätta funktkänsliga skivor, även gips, mellan de täta skikten i ett badrum. Även om det vore dumt.
Av dina tidigare inlägg har jag förstått att du rekommenderar andra skivor, ex masterboard eller nån mineritskiva, gäller det mot ytterväggar rakt av eller bara där dusch/badkar finns? Än så länge har jag bara satt ett par spånskivor i badrummet (som vi har i ytterhörn) så nu lutar det väl åt att ta bort o ersätta med masterboard, om jag nu får tag på den. Som du sagt tidigare, det är ju dumt att inte göra det rätta även om det inte är förbjudet att göra fel.

Kjell G

Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att de nya reglerna är lite overkill när det kommer till yttervägg som inte vattenbegjuts. Har man inte dusch eller badkar mot yttervägg så tycker jag att man gott kan köra med gips eller andra fuktkänsliga skivor, så länge det är tillåtet alltså.

Och jag tycker å andra sidan alltid att det är vettigt att ha fuktokänslig skiva närmast tätskiktet i duschhörnan och runt badkaret, särskilt om man använder ett sämre tätskikt. Där gör det inte så mycket om man har en träskiva bakom, så länge det inte finns plastfolie i väggen som gör att det kan ackumuleras fukt.

Så blir det nog, nya skivor och nån kakelfantast är jag absolut inte, det får bli matta på väggen. Då har jag eliminerat framtida fuktproblem, ja, så var det klart!

Kjell G

Absolut, om man inte föredrar eller bryr sig utseendet och känslan av kakel, och inte tänker sälja inom en överskådlig framtid, så är det absolut vettigast att lägga matta. Tekniskt sett är det en ypperlig lösning om den utförs korrekt, och det blir ju i regel betydligt billigare.

Mina frågor är väl besvarade X antal tusen ggr. i olika trådar men blir lätt lite förvirrande när man är okunnig i ämnet.

Scenariot är följande:

Vi har köpt en gammal västerbottensgård där vi ska renovera badrummet på övervåningen till sommaren. Har tänkt göra allt arbete själv (utom vvs och plattsättning) med hjälp av farsan som är elektriker och allmänt händig.
Farsan har gjort badrum åt sig själv och släkt ett antal gånger med lyckat resultat (inga kända fuktskador än i alla fall).
Anledningen till att jag frågar här är att farsan är väl inte helt up to date med vilka material som gäller utan har väl alltid kört med spånskiva-gips-tätskikt vilket funkat bra.

Mina frågor är :

Från det att reglarna sitter på plats, vad använda ?
Spånskiva-minerit-tätskikt ? eller kommer spån inte vara godkänt med dom nya reglerna då ena duschväggen är mot yttervägg? Vilket tätskikt (namn tack) för att vara på säkra sidan.

Ja, det här har ju redan besvarats.

Men igen då, om du vill vara på säkra sidan, alltså inga regelkrav ännu, tycker jag att du ska göra följande. Masterboard eller annan fuktokänslig skiva åtminstone där du har dusch/bad, i synnherhet som det är yttervägg. Spån får du visst sätta om du nu vill göra det, men det ska inte sitta mellan tätskikt och diffusionsplast. I så fall ska du sätta spånet bakom plasten. Om det inte finns plast så kan du sätta spån bakom fibercementskivan direkt. Använd exempelvis Deitermanns tätskikt.

Tack för svar.
Förstår om du är less att svara på samma fråga 100 ggr. :)
Ville bara vara 100 % säker att jag fattat allt rätt.

Ingen fara, det förstår jag. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.