3 963 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Klinker på spån???
Sida 1 av 2
Hej!
Håller på att renovera min "lilltoa" mått 0,95x1,75m
Jag har bjälklag reglat cc30 och sen glespanel 28mm med nedfälld golvvärme sen skruvad golvspån 22mm ovanpå detta, det börjar bli lite högt i förhållande till hallen utanför så jag tänkte om man kan lägga klinker direkt på spånet eller om man ska flytspackla först. Att lägga till är att det skiljer ca 4-5 mm på höjd på golvet så det talar ju för att spackla upp det eller spelar den skillnaden någon roll, kan man ordna det med "fixet"?
Tänkte lägga klinker av typ större modell
Tacksam för lite råd...
Håller på att renovera min "lilltoa" mått 0,95x1,75m
Jag har bjälklag reglat cc30 och sen glespanel 28mm med nedfälld golvvärme sen skruvad golvspån 22mm ovanpå detta, det börjar bli lite högt i förhållande till hallen utanför så jag tänkte om man kan lägga klinker direkt på spånet eller om man ska flytspackla först. Att lägga till är att det skiljer ca 4-5 mm på höjd på golvet så det talar ju för att spackla upp det eller spelar den skillnaden någon roll, kan man ordna det med "fixet"?
Tänkte lägga klinker av typ större modell
Tacksam för lite råd...
Du kan inte lägga keramik på träbaserade underlag på grund av att trä rör sig med varierande fuktighet och det gör inte klinkers. Plattorna släpper. (Undantag är plattor på vägg, där kan man sätta på spån med vissa typer av lim/fix, men alltså inte på golv). Därför måste man ha ett dött material som tar upp den rörelsen. Jag har inte stött på någon tillverkare av spackel som godkänner mindre än 12 mm, just på grund av att om det är tunnare så är det risk att spacklet är så svagt att det inte klarar spånets rörelser utan spricker. Jag tror inte att det funkar med sex millimeter spackel.
Du skriver klinkers av större modell. Då kommer fixet bygga antingen fyra eller fem millimeter beroende på om du använder åttans eller tians kam. Det beror i sin tur på hur stora plattor du ska lägga.
Du skriver klinkers av större modell. Då kommer fixet bygga antingen fyra eller fem millimeter beroende på om du använder åttans eller tians kam. Det beror i sin tur på hur stora plattor du ska lägga.
Enda sättet ja kan komma på om du vill spara några mm.... har lagt stora ytor på 12mm vägggips förutsatt att bjälklaget e rejält.jon_h skrev:
Låter som du har rejält under så de borde inte va några prob... limma skivan loxå.,
Nja, det är inte jag som ska lägga golvet. Men jag har i mitt jobb som plattsättare lagt om två golv där plattor släppt från vanlig gips och besiktningsman i det ena fallet hävdade att det berodde på att vanlig gips är för mjuk. Detta säger också gipstillverkarna, som enbart vill att man använder den hårdare golvgipsen till golv. Så då tänkte jag att du visste nånting som inte jag vet, när du säger att det funkar att göra så.smiler skrev:
Man lär sig så länge man (lever) läser här...
Det jobbiga är att jag har satt OSB och jämnat av väggarna ovanpå golvspånet, jobbigt som f*n att riva ner det och "göra om, göra rätt"
Frågan är om den lilla golvytan och de större klinkerplattorna gör att det skulle funka med repgips?? Eller måste jag göra om allt trots allt????
*pust* vad krångligt man ska göra det...
Det jobbiga är att jag har satt OSB och jämnat av väggarna ovanpå golvspånet, jobbigt som f*n att riva ner det och "göra om, göra rätt"
Frågan är om den lilla golvytan och de större klinkerplattorna gör att det skulle funka med repgips?? Eller måste jag göra om allt trots allt????
Ja de e möjligt... va en massa år sen ja la nåt golv så men de kan säker va rätt om du säjer de. Inte haft några prob me dom dock.jon_h skrev:Nja, det är inte jag som ska lägga golvet. Men jag har i mitt jobb som plattsättare lagt om två golv där plattor släppt från vanlig gips och besiktningsman i det ena fallet hävdade att det berodde på att vanlig gips är för mjuk. Detta säger också gipstillverkarna, som enbart vill att man använder den hårdare golvgipsen till golv. Så då tänkte jag att du visste nånting som inte jag vet, när du säger att det funkar att göra så.
Inte plattsättare till "yrket" men har satt otaliga badrum utan prob.
Repgipsen är även armerad så den e nog betydligt hårdare än vanlig väggips.
Nja, de stora plattorna fördelar ju vikten bättre över gipsen än små, så det kanske funkar. Jag hade inte gjort det, men det är ju för att jag lämnar garanti på det jag gör.l3itch skrev:Man lär sig så länge man (lever) läser här...
Men i så fall tycker jag (misstänker att smiler tycker likadant här) att du ska hellimma gipsen mot spånet, och då kommer limmet bygga tre millimeter också. Så du vinner inte särskilt mycket, bara tre millimeter i bygghöjd. Frågan är om det verkligen är värt att chansa.