Badrum
jon_h: På de väggar och golv som har markkontakt, det vill säga ytterväggar och källargolv, ska du vara lite försiktig med tätskiktet. Men det brukar vara en bra idé att applicera tätskikt just kring golvbrunnen och i duschhörnan.
jon_h: Håkan: Det blir definitivt stabilt nog att göra som du tänkt. Lägger du in kortlingar så hjälper det dessutom till extra, även om det inte behövs egentligen. Båda metoderna är likvärdiga i tekniskt hänseende.
phl: --sawsaw: Tackar för det, mao var snubben i butiken inte ute och snurrade =) Får bli vanligt infällt Eljo Trend med lock!
Anonymiserad 23608: [citat] Fäst kortlingar t.ex. 45x95 cc300, mellan den sista regeln i badrummet och regeln som ligger under intilliggande rum, och placera dom i underkant bjälkarna. Lägg därefter en regel ovanpå och tvärs kortlingarna, dvs parallellt med bjälklaget. Klyv till regeln så att den når upp till ö.k. bjälklag. Förhoppningsvis så har du kapat golvspånet en liten bit in i rummet och kan
HannaKlara: Kommer från en gammal kåk som fick badrum -76. Vi har bara lackad furu. Visst har den blivit lite ful med åren, men inte möglig eller nåt! Den har ju suttit där i 30 år, och kommer nog att sitta några 10 till.
boisare: Har inget Älvsbyhus men mina träbjälkar var nerfasade så att det var fall runt golvbrunnen. Jag använde mig av jafo samt deras monteringsplatta som jag fäste i träbjälklaget. Sen använde jag mig av deras förhöjningsring på 12mm och la armeringsjärn och flytspacklade sen en sula på ca 25-15mm tjocklek. Eftersom fallet redan var bra så rann flytspacklet perfekt mot
Huskul: Svedbergs håller inte måttet, inredningen är fortfarande ok den är 5 år. men sanitetsporslinet är ofrsächt fast noggrann städning o toastolen har inte varit annat än trasig i sits och i spolanordning.
Henriettae: Det låter ju hur bra som helst! :) Tackar för snabbt svar!
jon_h: [citat] Om du lyckas ta bort fixet så kan du i teorin lägga ny fuktspärr direkt på den gamla. Men troligtvis kommer fuktspärren släppa ganska lätt från spacklet så att det inte är en stor grej att skrapa bort det. Man vill ju undvika två separata lager av fuktspärr med material emellan. Samma sak på väggen, tapeten lär bort innan du sätter ett lager gips till.
jon_h: Det kommer säkert funka. Tänk bara på att du antagligen får eget konstruktionsansvar, alltså att ingen tillverkare av tätskikt kommer lämna några garantier om du inte klär deras tätskikt med deras fix och sen plattor.
jon_h: Som jag skrev, du behöver inte lägga gips. Det räcker med att flytspackla minst 12 mm med formstabilt flytspackel. Detta är ett godkänt och tillräckligt sätt att styva upp golvet. Om brunnen ligger i nivå med spånet så måste du höja den, antingen själva brunnen eller genom att sätta en förhöjningsring. Det är inte okej att dra ner spackel mot noll direkt mot spånet.
Hemmakatten: Kanonfint!! Fantastiskt arbete! Du är en levande reklampelare för uttrycket "Allting går att göra, bara viljan finns". Hoppas du orkar med det sista, så att du mkt välförtjänt kan sitta ner o ta det lugnt i nya relaxen. :) PS. Och ta det lite extra lugnt innan du ens börjar fundera på eventuellt nästa projekt.....
jon_h: Det står ingenting om det här i branschreglerna. Vanligt gips är godkänt, även om det finns bättre material, till exempel våtrumsgips eller fibercementskiva. Och anledningen till att försäkringsbolagen vill att man inte använder gips är att tätskikten ju släpper igenom en liten mängd vatten, och det har visat sig att det kan bli mögelpåväxt på skivorna. Men tätskikten håller
gaia: [citat] Ska man kasta bort pengar så är det roligast att kasta dom på sej själv, så klart. Fundera på vad ni saknar i det nuvarande badrummet och svaret ger sej själv. Vi har renoverat ett litet badrum i källare där det fanns en radiator med en handdukstång övanför som tjänade som handdukstork och det system har vi kvar. Golvvärme var uteslutet - dåligt isolerat under och för
Danne29: ok var inte tydlig de där me brunnen...vattnet från den nya brunnen leds ner där vattnet från handfatet har gått ner..för att sedan under golvet gå in i den befintliga brunnen..punkt. den befintliga brunnen ska INTE gjutas igen utan användas som den alltid gjort för att ta badkarsvattnet...höjer den alltså till samma nivå som den brunn jag ev kan lägga ut på klinkergolvet...men som
Thewhitehouse: I rostfritt som vi valde kostade den drygt 5000:-, men väljer man den i kromutförande så hamnar man under 4000:-
peterand: Jag brukar alltid fotodokumentera alla använda emballage (på plats) som kunden får på CD tillsammans med foto på allt annat, funkar kanon.
Hyttmyra: Förresten finns något datorprogram man kan ta hem (läs.köpa) eller freeware osv så man kan planera sitt hem? Skriva in mått lägga in möbler så man har sitt hus så...
jon_h: Det finns hur mycket som helst skrivet här om det redan. Sökfunktionen finns uppe till höger. Klicka på den och skriv "måla våtrumstapet".
morsan: Jag tror inte att du kan göra det :-( Men med en sockel och en hög toalett kommer du upp 120, sätter du dessutom på en förhöjd sits kommer du upp 10 till http://www.topindustri.se/index.asp?action=show&page=228 http://www.topindustri.se/index.asp?action=show&page=228 Tror att det finns flera fabrikat. Finns det inget Handikappråd eller någon på kommunen som vet vilka hjälpmedel som
phl: [citat] Kostnaden för vattenburen golvvärme beror ju på om ni har ett vattenburet system redan nu? Har ni det behövs det ju "bara" en shunt+pump, lite kopplingar samt en 75m PEX-slang. Summa summarum en bra bit under de 10kkr som hempularen nämner.
jon_h: [citat] Jepp, det är 420 cm i max spännvidd. Dessutom får inte ytan överstiga 10 kvadratmeter om man ska förstärka med gipslimning eller flytspackel. Men du har fel med vad som ingår i systemet. Det är bara primer, tätskikt och fix som är ett system. Man kan välja vilket flytspackel (med flytspackeltillverkarens primer under flytspacklet) och vilken fogmassa som helst.
jon_h: [citat] De tätar ganska bra så länge man inte har övertryck i badrummet. Men sen sätter man lämpligtvis diffusionsspärr ansluten till hinkarna ovanpå innertaket.
lraihle: Hej! Någon som vet ungefärlig kostnad för attt fuktspärra ett badrum och sätta in vattenburen golvvärme i ett badrum på 4x2m? Den delen får vi ha en fackman till. Resten gör vi själva! Mvh:D
Constructum Domus: För mig så känns det som ett ganska enkel val om man skall välja el eller vatten golvvärme. Har man redan vattenburet värmesystem så skall man välja vattenburet. Gör man inte det så kommer man nog att ångra sig efteråt. Valet som är svårare är om man också skall lägga in el golvvärme så man slipper ha det vattenburna på när man inte behöver använda det i resten av huset.
richmoijn: Hej! Jag tänkte förändra mitt badrum med små medel, dvs. låta den gamla våtrumsmattan (golv) och plastmattan (vägg) sitta kvar i badrummet. Tyvärr är det så att dessa har blivit lite "gulnad", någon som vet något bra medel / metod för att få denna skapligt ren igen? Mitt största problem är dock duschen, själva badrummet är jättelitet, men i rummet står en 95*95 cm duschhörna
big_swede70: Efter att ha flyttat väggen bakom toastolen bakåt ca 76mm så har jag problemet att det är för stor glipa mellan vägg och vattencistern. Vi skall köpa ny modernare stol och undrar om det finns varianer som kompenserar det gapet? Avstånd nu mellan cc avlopp och vägg är efter kakling 185mm, innan var det 115mm (med plastmatta). Finns det några bra tips på prisvärd toastol som fixar
jon_h: Det låter som att ni borde ha dit någon kunnig och kika. Men det är gamla badrum, och jag hade definitivt rekommenderat en renovering om de skulle användas regelbundet. Sätter ni in duschkabin är det inte lika kritiskt, så länge det inte blir stopp i golvbrunnen under kabinen så vattnet rinner ut på golvet, och så länge ni har bra ventilation så det inte kommer ut fukt i väggar och
Schnickarn: Har läst inlägg här på sidan om att måla på badrumstapet. Vissa tycker det fungerar medans vissa tycker att det inte fungerar. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Tapeten som sitter i badrummet har gulnat, efter att personen som bodde här före mig rökte. Ska jag prova och måla på tapeten eller ska jag skruva upp tunn gips som jag sen målar? Jag tror det blir problem mot golmattan om