Jag tänker lägga klinkers med golvvärme (el) och har kommit så här långt:
• CC30 golvbalkar
• Spånskivor
• Limmat golvgips.

Kvar är fuktspärr, el-golvvärme och klinkers.

Min fråga: kan jag göra såhär:
Fuktspärra på gipset, lägga värmekabeln i klinkerfixet och sedan på med klinkers?
Eller måste jag spackla på gipset, fuktspärra ovan på det och sedan på med fix och klinkers?

Men oj, varför har du lagt ner en massa jobb och pengar på att lägga golvgips? Du hade kunnat spackla direkt på spånet och fått en alldeles utmärkt konstruktion. Nu behöver du ju ändå spackla, dels för att spackla in slingorna och inte minst för att få fall på golvet. Du kan alltså inte göra som du hade tänkt.

Att hellimma golvgips är bara bortkastade tid och pengar i 99,9 % av fallen. Och så får man ett golv som är onödigt högt.

Du kan ju också använda dig av flytfix, och spackla in slingan i samma veva som du lägger plattorna.
Jag skall inte säga för mkt om detta eftersom jag själv aldrig använt de.
Dock så brukar min leverantör tjata om flyfixets tidsbesparingar.

Om det känns aktuellt så vill jag att du rådfrågar annan, och inte går på mitt inlägg som något att luta sig mot när de blåser.

Är det någon annan som har erfarenhet av flytfix?
FInns det någon länk till någon beskrivning av hur det används (och vad det är)?

//

Jag skulle inte rekommendera detta. Dels är det väldigt sällan man lägger elslingan på den våta sidan, även om det går med vissa slingor, och dels behöver du bygga en viss tjocklek för att täcka slingan, vilket gör att du ändå måste spackla in den först.

Och som sagt, du måste ändå ha fall på hela golvet, hur hade du tänkt lösa det?

K
Jag har använt flytfix vid flera tillfällen och jag är inte så jätteimpad faktiskt. Visst går det det hyffsat fort, men jag lägger hellre på en slätspacklat golv än att slabba med kammen uppepå slingorna. Det är dessutom ganska svårt att lägga mindre plattor pga avstånd mellan slingorna. Jag skulle absolut inte vilja kalla det för nåt "nybörjarmaterial" så vet du med dig att du inte är haj på plattor så välj nåt annat.

Då blir det nog spackel iallfall....o så får jag ta onödigheten med golvgipset på kontot "det-blir-iallfalla-stabilt"

Måste ha blivit något missförstånd här, flytfixet är svårt att lägga med, även om underlaget är jämt, och skall absolut inte användas till att fylla flera cm tjockt med samtidigt som man lägger plattorna.

Precis. Man hade ju i så fall fått spackla in slingorna i flytfix först och sedan fortsätta med plattläggningen efter den första omgången hade brunnit. Men det hade ju blivit väldigt bökigt och märkligt. Och man hade fortfarande inte fått något fall.

Enligt uppgift jag fått och visats för mig, så gör man detta i en smäll.

Alltså dit med slingan dra ut hyfsat mkt flytfix, kamma och lägg plattorna.
Klart för fogning.

låter snabbt och bra, hur de är i verkligheten har jag ingen koll på.
KTM250 däremot har ju använt detta vid ett flertal tillfällen, han kan säkert upplysa alla om vad som gäller här.

Låter lite konstigt, man har ju inget att dra kammen emot när man har en slinga i fixet. Ktm250, hur funkar det?

K
De ggr jag använt det så har det inte varit i våtrum utan i hallar där fall inte har behövts och då har det varit hela i en smäll, som Boris kallar det, och det är också just därför jag tycker att det är en stökig grej att använda för det är ett jäkla bakande fram och tillbaka och man får inget stöd i själva kammningen som man hade fått på ett spacklat golv eftersom man hela tiden ska undvika att kamma själva slingan. Man kan spackla in slingan med flytfixet först om man vill, men då försvinner ju själva "allt-i-ett".
Flytfix är däremot kanon när man lägger stora plattor på färdigspacklat golv eftersom det ger så bra täckning.
Man ska också tänka på att själva slingan är för läggning direkt i fix och att fixtillverkaren godkänner att man bakar in slingan i fixet.
Jag kallar det stök och bök, men det är ju upp till var och en vad de vill använda :)

Boris73 skrev:
Enligt uppgift jag fått och visats för mig, så gör man detta i en smäll.

Alltså dit med slingan dra ut hyfsat mkt flytfix, kamma och lägg plattorna.
Klart för fogning.

låter snabbt och bra, hur de är i verkligheten har jag ingen koll på.
KTM250 däremot har ju använt detta vid ett flertal tillfällen, han kan säkert upplysa alla om vad som gäller här.
Vilken tillverkare rekommenderar detta sätt?

K
T2 Quicknet rekommenderas av T2 själva att läggas antingen direkt i fixet eller spacklas in. Det är också den slingan jag har erfarenheten att lägga på, men som sagt tidigare: inge roligt och mest stökigt.
Nu har inte jag koll på vilka tillverkare av fix som idag tillåter metoden, men jag har gjort det med både Deitermann och Schönox förr. Kan inte garantera att de tillåter det längre.
Kanske T2 kan rekommendera nån tillverkare...

T2 T2QuickNet - Våra produkter > Golvvärme >Tyco Thermal Controls

Finns ett flertal tillverkare som påpekar att man kan spackla in värmeslingor med deras fix och flytfix. Men jag hittar ingen som påstår att det skall göras i en smäll...
Snarare tvärt emot, upprättning och utfyllnad bör göras före man lägger plattorna med flytfix. Finns ju förstås så kallade halvflyt, fix som är nånstans mitt mellan vanligt fix och flytfix, men även dom så bör man inte lägga för tjockt med. Finns även flytfix som det påpekas att ytan skall vara horisontell och plan vid läggning, alltså, går ej att lägga med vid fall.

Angående T2, så här står det i deras monteringsanvisning

"Läggningsanvisningar
T2QuickNet får inte kapas, korsas eller läggas med mindre avstånd än det
som finns mellan de kablar som är förinstallerade i mattan. T2QuickNet kan
installeras under golvplattor eller natursten. Värmeresistensen hos golvet
över T2QuickNet ska vara lägsta möjliga (högst 0,15 m2K/W). Trampa inte
på mattorna under läggning. Undvik skarpa föremål och var försiktig vid
pågjutning av betong/flytspackel. Det får inte förekomma luftspalter i
betong/flytspackel. Värmemattan får inte läggas över expansionsfogar.
Anslutningen mellan värmekabeln och anslutningskabeln måste ligga i
flytspackel (fogmassa) och får inte dras upp i kabelkanalen. Hantera
anslutningen försiktigt. Undvik att dra i eller böja den.
Följ alltid leverantörens anvisningar vad gäller primer, avjämningsmassa, fix
och fog. T2QuickNet ska installeras i minst 5 mm betong/flytspackel. Lägg
inte värmekabel i områden som kan skadas av borrning etc., eller som ska
täckas av till exempel skåp. T2QuickNet får inte läggas under värmekälla, så
som en spis. Undergolvet ska vara rent, jämnt, stabilt och formstabilt, utan
sprickor, skarpa föremål eller substanser som kan ge försämrad vidhäftning.
Sprickor ska fyllas med lämpligt spackel före läggning. Större ojämnheter
ska avjämnas. Undergolv av betong ska vara helt torrt innan golvvärmesystemet
läggs. Följ tillverkarens anvisningar för avjämningsmassa etc.
T2QuickNet kan, om så behövs, fixeras vid undergolvet med lim eller häftas
fast. Häftklamring får bara göras genom nätet, aldrig över värmekabeln."

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.