Har CC 60 i halva badrummet. (har rivit en vägg o gjort det dubbelt så stort, det nya utrymmet har CC 30 i golvet)
Borde funka med 22 mm spånskiva, Sedan Värmeslingor och flytspackel.
Eller?

Sen till taket. Ska sänka det för att få in spots. Elektrikern påstod att det räckte sänka det 2 cm. Har råspont i hela taket.
Tänkte skruva upp 45 x 45 regel med 45 cm mellanrum. Sedan skruva upp 90 cm gips. Känns som gips väger så mycket. men skruvar man upp regeln i takregeln bör det väl hålla.

Om rummet är max 10 m2 och golvbjälkarnas spännvidd mellan upplagen är max 4,20 m så räcker det med skruvlimmad 22 mm golvspån plus punktsvetsat stålnät plus minst 15 mm formstabilt flytspackel, ja. Glöm inte prima innan du lägger nätet och värmeslingorna.

Den andra frågan vet jag inte svaret på. Om ingen svarar här kan du testa att posta den i el-delen av forumet.

edbergpeter skrev:
Sen till taket. Ska sänka det för att få in spots. Elektrikern påstod att det räckte sänka det 2 cm. Har råspont i hela taket.
Tänkte skruva upp 45 x 45 regel med 45 cm mellanrum. Sedan skruva upp 90 cm gips. Känns som gips väger så mycket. men skruvar man upp regeln i takregeln bör det väl hålla.
Vet inte vad det är för spottar du tänkt dig men det finns 20W "möbelgodkända" spottar som klarar sig på 2cm. Dock ska det fortfarande kunna cirkulera luft runt dem men det borde ju lösa sig utan problem med 45-reglar.

Vad gäller vikten ska det inte vara några problem. Snedspika eller skruva reglarna. Själv hade jag skruvat, snabbt enkelt, går att få ner igen, vibrerar mindre. Dessutom klarar iaf inte en klenis som jag speciellt många spik i taket =)

Jon_H. Tackar för ditt svar, men varför behöver man punktsvetsat stålnät.

För att ta upp krympspänningar och andra krafter i övergången mellan spånskiva och spackel.

Dags att lägga golv ikväll.
Ser att vissa lägger gips ovanpå 22 mm golvspån.

Behövs väl inte?
Har CC 62 av någon anledning och lägger 180cm x 60cm spånskivor.
Ovanpå prima (vad fan det nu är..) Armeringsnät sen värmeslingor o flytspackel.

Nix, det behövs inte gips.

Ska man gå by the book så är 600 c/c max, har man mer än så ska man regla i tätare. Det fungerar säkert med 620 c/c, men var medveten om att det inte är enligt reglerna. Tänk på att det ska bli minst 15 mm flytspackel, alltså 15 mm vid brunnens kant.

Godagens!!

Är ingen expert men skulle vila höja ett varningens finegr när det gäller att flyspackla direkt på spån.
Du häller ut 5l vatten/m2 så får spån skivan suga i sig lite vatten finns risken att det kommar att släppa i framtiden å det skulle jag inte villa riskera när man slängt ut en massa pengar på klinker.....
Det jag skulle ha gjort är iaf skruv/limma fast en renoveringsgips om du inte kan höja så pass så du kan lägga dit golvgips.

mvh Linus

Linus, du varnar för någonting som man vet fungerar hur bra som helst, och rekommenderar någonting som ingen leverantör godkänner som konstruktion. Det tycker jag är väldigt dumt.

Spånskivan ska primas noga, då suger den inte i sig något vatten. Och man ska inte lägga renoveringsgips på golv, och man ska aldrig skruva fast gips på golv i badrum.

För övrigt, tror du inte att gips är känsligt för vatten?

Hej Linus. precis som Jon säger är spackelkonstruktionen på träbjälklag framtagen som ett säkert alternativ. Denna konstruktion kom fram just eftersom skadeproblemen har varit vid alla olika varianter av gipskonstruktioner. (Är du orolig för hur vattnet påverkar spånet så får du en fuktig "dubbelmacka" med gipsen inblandad)

Den information som jag har delat med mig har jag fått från en säljare från ardex som själv varit kontakt med spånskive tillverkarna.

Jag vet att man inte ska ha renoveringsgips på golv, men tänkte att det är bättre än ingen gipsskiva alls,

Den ända spånskivan som klarar den vatten mängden är den gröna skivan , kommer inte ihåg vad den heter.

Det är den information som jag fått förklarad om spackling på spånskiva.

VIll dock tillägga att det va första gången jag hörde det, men tycker det låter som att han har en poäng i det.

JieM: Tycker även att du har en poäng i vad du säger om gipset när det blir blött.

Det finns ett snabbhärdande spackel som inte innehåller lika mycket vatten som han rekomendera + att man skulle använda en speciell primer

Har jag rört till det ber jag om ursäkt:-((

MVH Linus

Vad det gäller att huruvida det skulle vara bättre med en renoveringsgips på golvet eller inte (vilket det inte vore..), så är det faktiskt inte relevant. För man begår ett stort misstag om man uppfinner egna konstruktioner som varken materialleverantörer eller försäkringsbolag tar ansvar för, även om man får för sig att ens hemmapåhittade konstruktion är bättre än de som tillverkare och branschorganisationer tagit fram.

Och vad det gäller spackling på spån så är det aldrig några problem med den konstruktionen om man följer monteringsanvisningarna. Men visst, om man låter bli att prima kan det gå dåligt.

Du skriver att den gröna spånskivan än den enda som klarar "den mängden vatten", vilken mängd menar du då?

5l vatten/m2 som flytspackel ska innehålla

Varför ska spånskivan tåla det? Nästan allt vatten binds kemiskt av spacklet, och det som inte gör det kommer avdunsta uppåt. I princip inget vatten går ner i spånskivan, kanske några milliliter per m2.

jon_h

Jag är ingen expert inom området så jag tänker inte argumentera imot.
Som sagt det jag säger har en säljare sakt till mig å förutsätter att han vet vad han pratar om!!

Tvivlar inte på att du vet vad du pratar om!!!

MVH Linus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.