13 706 läst ·
56 svar
14k läst
56 svar
Inte Gips i våtrum !
Det är i ytterväggar som det blivit problem i huvudsak, när skivan hamnar mellan två täta skikt. Sen är det klart att vid eventuellt slarv med tätskiktet, eller slarv vid tätning efter håltagning så kan en fibercementskiva hantera den fukten bättre också. Man har större marginaler än med gips.
Vi har lagt dubbelgips i duschen, bakom finns plast, isolering och yttervägg. Men om jag förstår detta rätt så kan det alltså bli problem? Kontrollanten har inte haft några synpunkter på detta...
Kan vara värt att tänka på att samtidigt som ångspärren i väggen ger upphov till problematiken med dubbla tätskikt så skyddar den ju resten av väggen från kondenserande fukt. Måste jag välja mellan pest eller kolera så byter jag hellre ett par mögliga gipsskivor än fuktskadade reglar, isolering etc. Jag låter därför ångspärren sitta kvar i ytterväggen och satsar på att få ett så tätt tätskikt som möjligt.
GVK godkänner ett antal plastmattor som tätskikt bakom keramiska plattor. Någon som har någon erfarenhet av detta?
GVK godkänner ett antal plastmattor som tätskikt bakom keramiska plattor. Någon som har någon erfarenhet av detta?
Jag håller med dig. Det är ju så man kommer göra framöver.
Det är inte GVK som godkänner mattorna som tätskikt bakom keramik, de produkter som listas på deras sida är de där leverantören själv godkänner denna användning. Man ska se till att mattan är godkänd enligt PER's branschregler också innan man kör på det.
Jag har inte testat en sådan matta själv, men jag är övertygad om att det är det absolut bästa tätskiktet om det är korrekt monterat (och man inte har något emot den högre kostnaden).
Det är inte GVK som godkänner mattorna som tätskikt bakom keramik, de produkter som listas på deras sida är de där leverantören själv godkänner denna användning. Man ska se till att mattan är godkänd enligt PER's branschregler också innan man kör på det.
Jag har inte testat en sådan matta själv, men jag är övertygad om att det är det absolut bästa tätskiktet om det är korrekt monterat (och man inte har något emot den högre kostnaden).
Skulle yttervägg - ångspärr - GIPS - tapet - GLASSKIVA fungera? Har sett ett par badrum med glasväggar, riktigt snyggt...och kanske rätt säkert också? Men håller man ändå på så är det ju lika bra att smocka på med de cementbaserade skivorna som jon_h flertalet ggr nämnt i diverse trådar...
Du menar glasskiva som underlag för kakel på samma sätt som man sätter gips eller andra skivor?
Det skulle bli en massa problem man skulle behöva lösa, till exempel infästningen mot reglarna på ett sätt som gör att skivorna inte spricker vid rörelser, och så vidare. Dessutom skulle inte någon leverantör ta på sig något ansvar för konstruktionen, och försäkringsbolagen skulle garanterat inte betala ut en spänn vid en skada. I och för sig är glasskivan ju helt tät, så det skulle räcka med att täta skarvarna, och inte en molekyl vatten skulle kunna ta sig genom glaset. Men i praktiken inte en bra idé.
Edit: Och nu läste jag ditt inlägg ordentligt.. Glöm ovanstående. Sorry.
Det skulle bli en massa problem man skulle behöva lösa, till exempel infästningen mot reglarna på ett sätt som gör att skivorna inte spricker vid rörelser, och så vidare. Dessutom skulle inte någon leverantör ta på sig något ansvar för konstruktionen, och försäkringsbolagen skulle garanterat inte betala ut en spänn vid en skada. I och för sig är glasskivan ju helt tät, så det skulle räcka med att täta skarvarna, och inte en molekyl vatten skulle kunna ta sig genom glaset. Men i praktiken inte en bra idé.
Edit: Och nu läste jag ditt inlägg ordentligt.. Glöm ovanstående. Sorry.
SÅ du menar att det kanske är en rätt bra idé?
Glaset skulle vara istället för kakel alltså (nästan som när man "kaklar" in speglar). Jag kom på att tätgucka kan vara bra någonstans bakom tapeten också... Men hur man sedan ska sätta fast glaset, det tåls att tänka på. Men med tanke på hur "vanligt" det har blivit (sett det i både kök och badrum) så finns det säkert något smutt sätt att lösa det på.
Nej, jag kommenterade faktiskt inte din idé alls, jag missförstod ju..moddha skrev:
Men i alla fall, jag tror inte det är en bra idé. Du kommer få fukt mellan glas och våtrumstapet som kommer orsaka mögel eller alger. Och det skulle vara omöjligt att fästa glaset på ett snyggt sätt. Kör med bara våtrumstapet om du tycker att det är fint.
Klicka här för att svara