L
limmmpan: ja precis så menar jag.
3 svar · 4,7k läst
J
jon_h: Man behöver inte alls ha en betongvägg bakom, jag har fäst sådana här fixturer mot allt ifrån tretumsreglar till 70 mm siporexplank. Det funkar.
7 svar · 2,9k läst
S
Skogsbananen: Det borde gå att lösa tror jag. Det beror ju som sagt på hur nivån på påsticket till stammen är i förhållande till nivån på golvet. Att flytta dusch och ha kvar toaletten är enklare än att flytta allt. I min kåk som är från 1893 drog jag avloppet till köket (75mm) ca 8 meter genom bjälklaget. Bjälkarna var ca 25-30cm så det fanns lite höjd att ta av.
3 svar · 8,4k läst
J
jon_h: Ska man ha keramikbeklädnad och vill följa BBV så ska man ha tätskikt. Huruvida det krävs även om man ska ha annat golvmaterial vet jag inte säkert, men jag tror inte det.
2 svar · 3,3k läst
S
Skogsbananen: Kan bara tipsa om att bauhaus har en jävligt billig variant. 1 499 kronor för två böjda dörra 90x90 om jag inte minns fel. Annars har jag ingen erfarenhet av duschdörrar.
1 svar · 2,8k läst
S
Skogsbananen: Är inte max åtdragningsmoment till för att man inte ska dra sönder plasten med skruven? Så länge inte skruvarna drog sänder "gängen" så är det väl lugnt.
4 svar · 3,9k läst
F
fef: Sorry jag hittade det! Annat tätsystem över 500 000. Det borde väl innebära duk som har över 1000 000 oavsett fabrikat eller har jag gröt i huvét nu??
3 svar · 4,1k läst
J
jon_h: 0,9 platta är alltså en bit som är 90% av en hel platta. På samma sätt som 0,5 platta är en halv platta.
3 svar · 2,3k läst
A
abbe1001: Nej. Kolla den här tråden först: http://forum.byggahus.se/badrum/63291-laes-innan-du-fragar-lite-allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html
1 svar · 5,0k läst
P
perstr: Har en souteräng där halva väggen under jord, halva ovan jord (från c:a 130cm från golv.) Den del som är under jord är gjuten i betong, tvärsnittet är enligt konstruktörerna 70 cellplast, c:a 200 beton, 13 gips. Detta gäller större delen av huset. i det våningsplanet. Fråga kring badrum? I ena väggen finns öppning i betong där vattenrör kommer för vatten till badrum. Där
0 svar · 3,3k läst
F
funkypirate: [citat] jag är inne på samma bana. blir nof fuktspärr i duschutrymmet, men inget i övriga utrymmen i källaren
4 svar · 4,3k läst
S
snysop: Hej! Kommer gå mot strömmen och ha våtrumsmatta i vårat nybygge men för att ta bort lite av fjällstugekänslan så funderar vi på duschkabin. Och då menar jag inte någon av de vanliga (fjällstugekabinerna) som är fyrkantiga eller har bubbelplast till skjutdörrar, utan någon snyggare variant som inte kostar typ 16 000 alá Svedbergs Cube. Enda "kravet" vi har är att det skall vara
0 svar · 4,6k läst
v-g
v-g: Klart det har att göra med det. Ju fortare fukten från duschen är borta ju snabbare börjar handdukarna torka. Att de sen torkar ännu snabbare på torken är för att den värmer luften och varm luft tar upp mer fukt.
15 svar · 7,8k läst
K
Kika: Vi har i princip samma storlek och ska precis köpa kakel. Vi är inne på liknande, 250x400, vi har fått för oss att stora plattor passar bättre än små i ett litet badrum. Vi ska däremot ha blanka något något något vågiga allt för att göra en illusion om att rummet är större än vad det är....hoppas att det funkar ;), till det en ordentlig spegel (vi kommer ha våra ståendes).
6 svar · 3,7k läst
RFL
RFL: [citat] Vilken firma använde du? (vill du inte skriva det här så kan du skicka ett PM.
9 svar · 10,6k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Jag har bara bra erfarenheter av Trendimport. När de dröjde med leveransen av badrumsmöbeln (då den modellen upphört), fick vi en 1000:- dyrare möbel för samma pris. När sen spegeln råkade få lite repor på sig så fick 1200:- tillbaka för att kunna måttbeställa en ny spegel.
8 svar · 9,8k läst
·
AnnaKanin
AnnaKanin: Idag har vi ett stort 80-tals handfat, fyrkantigt i ngn plastmarmor som är inbyggt med underskåp och 80 cm brett. Nu ska vi äntligen byta det till ett vanligt handfat, Ifö Sign 7322, 57 cm brett. Badrummet i sig är fint och fräscht. Omgjort på 2000-talet av en stor och välkänd firma. Det gamla handfatet är fastskruvat i underskåpet med två skruvar med ett avstånd på 60 cm. Där
0 svar · 2,9k läst
meriks
meriks: Jo V313 skivan är väl det man ska ha ..... även om den är rätt mycket dyrare :-) Tack för svaren
16 svar · 8,0k läst
J
jon_h: Och förresten, det finns inga mattor som är godkända enligt BBV, utan då bygger du enligt GVK istället och väljer en matta som är godkänd av leverantören för detta ändamål.
2 svar · 2,7k läst
B
borge: Samma problem med kalk och rost, jag fick en rekommendation att köpa starkt rengöringsmedel i en yrkesbutik för städning. Det fungerar.
7 svar · 22,7k läst
J
jon_h: Jo, prima behövs definitivt.
3 svar · 4,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Till vårt Höllviken så har vi en FMMattsson Garda3 som passar fint.
3 svar · 4,3k läst
M
Mikael K.: Den stora skillnaden vid beräkningen är att hantverkarna debiterar ca 400:-/h. Gör du jobbet själv räknar försäkringsbolaget på ca 100:-/h Dessutom, som redan nämnts, så är byggmarknaden lite sjuk just nu. Det tas ut riktiga överpriser eftersom efterfrågan är så stor... :(
9 svar · 28,5k läst
v-g
v-g: Värmepicka?
3 svar · 4,3k läst
v-g
3 svar · 4,3k läst
L
lavin: Det står dig naturligtvis fritt fram att använda det trä du vill, men tänkte ge dig lite info, så att du vet vilket val det är du gör. Kul att se att träföretaget glatt går ut med att de stöder diktaturen i Burma. Det är tydligen helt ok att handla trä från en diktatur som skövlar och använder slavarbetare så länge inte konsumenterna säger ifrån. Och vi verkar tycka att kvm
5 svar · 4,2k läst
fresve
fresve: Finns en annan på tradera, en är på väg hem till mig nu.. :) http://www.tradera.com/_HELT_NY_VATTENFALLS_BLANDARE_I_KROMAD_MASSING_-auktion-57135344 / Fredrik
5 svar · 4,3k läst
Kave
Kave: [citat] Jo det har jag tänkt. Frågan är bara hur ska klassas som tätt tätskikt när hela toppen/hyllan ska gå att lyfta av? :)
21 svar · 6,8k läst
H
hempularen: Det där med att ha tätning runt ett rör ex. till toan som kommer ut lång från dusch etc. kan nog motriveras med att om det blir en läcka på någon koppling på röret så kommer vatten att följa röret, och skulle då kunna läcka in i väggen via röret. Läckor på rörkopplingar är ju absolut inget ovanligt. Troligen kan man få samma problem med kondens på röret. Ett eluttag eller
11 svar · 11,3k läst
J
jon_h: Ja, jag tyckte att du skrev två lager renoveringsgips, vilket ju vore dumt. Läste fel. Ett lager renoveringsgips kan fungera vad gäller att få en yta som inte rör sig i sitt eget plan. Men den har i praktiken ingen som helst förstyvande verkan, vilket innebär att om undergolvet är en golvspånskiva som ligger på 600 c/c så är det ganska stor risk att det inte kommer hålla så
5 svar · 3,0k läst
J
jon_h: Nix, har inte någon jättekoll på det. Jag skulle inte tro att det är någon större skillnad dock, jag vill inte minnas att det blev någon märkbar skillnad den gången jag körde med duk.
7 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.