Det är ju snyggare m glasväggar men verkar med praktiskt m duschkabin (mindre spill/läckage på golvet). Kostnaden verkar vara ungefär densamma

Om man har små plaskande barn + badkar och inte har tänkt sätta in nån fristående golvbrunn så kanske det ändå är mer praktiskt med glasväggar ? då kan man ju alltid köra bort de största vattenmängderna m skrapa till duschgolvbrunnen. Eller kan man lugnt låta golvvärmen torka bort normalspill och bara torka bort de största eventuella pölarna m trasa och köra på duschkabin ändå?

nån som har tankar/synpunkter/tips ang detta i-landsproblem?

En tanke är väll att du hur som helst måste ha en golvbrun under kabinen så vill du skrapa vatten går det bra med eller utan dushkabin.

Lägger du en matta på golvet där man normalt går och dessutom har golvvärmepå tror jag aldrig du kommer störas av vatten på golvet oavset om du väljer kabin eller dörrar.

Duchkabin är något som jag är närmast allergisk emot. Mycket skönare med väggar istället.

Och, du slipper en hel del luftfuktighet om du skrapar bort vattnet med en skrapa istället för att låta golvvärmen ta hand om det. Små barn i badkar åstadkommer dessutom sällan något "normalspill" utan det ser mer ut som en syndaflod när de plaskat ett tag. :-)

ja jag slarvade när jag skrev duschkabin (vilket jag också är allergisk mot). Jag tänkte på duschväggar som är tätade mot golvet för att det inte ska kunna rinna ut vatten (och följaktligen kan man inte skrapa in nåt mot golvbrunnen heller). Mao praktiskt när man duschar men opraktiskt när man badat kidsen - därav ursprungsfrågan.

Jag har aldrig haft "fritt hängande" duschväggar så jag vet inte riktigt hur mkt det rinner ut (beror självklart på fall osv) men har riktigt dåliga erfarenheter av duschdraperier...

Jag har liknande funderingar och har bestämt mig för att försöka få duschhörnan nersänkt 1-2 cm jämfört med övriga golvet när jag gjuter.
Då borde man få det bästa av två världar, det går att skrapa ner vatten mot brunnen utan att öppna dörrarna, och det bör inte rinna ut vatten från duschen när man gör sig ren och vacker.

Låter genialiskt. Tack för tipset

Edit. Men jag kommer svära varje gång jag sparkar in tårna i kanten...

h-man skrev:
ja jag slarvade när jag skrev duschkabin (vilket jag också är allergisk mot). Jag tänkte på duschväggar som är tätade mot golvet för att det inte ska kunna rinna ut vatten (och följaktligen kan man inte skrapa in nåt mot golvbrunnen heller). Mao praktiskt när man duschar men opraktiskt när man badat kidsen - därav ursprungsfrågan.

Jag har aldrig haft "fritt hängande" duschväggar så jag vet inte riktigt hur mkt det rinner ut (beror självklart på fall osv) men har riktigt dåliga erfarenheter av duschdraperier...
Med dagens duschväggar som man kan vika in mot väggen kan det väl inte vara något problem även om det är tätning längst ned? Det är ju ganska sannolikt att du vill skrapa vattnet hela vägen till golvbrunnen och då måste du ju öppna dörrarna även om de är öppna en centimeter eller två längst ned.

Vi har fritt hängande duschväggar, med några centimeters hål mellan vägg och golv. Det kommer inte ut vatten när vuxna duschar men jag har varit med om att barnen sitter på golvet och duschar mot väggen, då kommer det ut lite grand. Det är dock inget som jag upplever som ett problem, golvet lutar mot golvbrunnen inne i duschen och vi behöver aldrig skrapa eller torka bort något vatten.

Duschväggarna skall väl ha ett gångjärn som gör att det "lyfter" lite när man skjuter in dem mot väggen eller öppnar upp dem fullt? Sedan skall de sluta tätt när de står mot varandra. Därför är det viktigt att fallet på badrummet är avpassat efter hur mycket de höjer och golvbrunnens placering.

Japp, dörrarna lyfter både om du öppnar dem utåt eller skjuter in dem mot väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.